Sectorul energetic, caile ferate si reteaua de drumuri sunt la pamint din cauza coruptiei si a reducerii investitiilor. Rusia trebuie sa aleaga: reforma sau haos. Infrastructura tarii, mult prea veche si degradata, aduce pierderi imense.
Dupa unele calcule, investitia necesara ar fi de 100 miliarde dolari. Planurile de reformare si restructurare se lovesc, isa, de interesele divergente din interiorul marilor companii de stat.
Kursk, submarinul nuclear de 15.000 tone, a explodat si s-a prabusit pe fundul Marii Barents, omorind 115 marinari. Doua saptamini mai tirziu, pe 27 august, un turn de televiziune din Moscova, ialt de 540 metri, a luat foc, ucigind trei oameni si itunecind milioane de ecrane TV. Sunt acestea incidente izolate? Nicidecum.
in spatele acestor dezastre care s-au transformat i stiri de prima pagina se desfasoara o serie de evenimente, mult mai putin spectaculoase, dar edificatoare pentru situatia Rusiei.
Infrastructura tarii se dezintegreaza vazind cu ochii. Din conductele de gaz se scurg zilnic cantitati impresionante, electricitatea este, de regula, itrerupta i regiunile idepartate ale Rusiei, majoritatea drumurilor nationale sunt desfundate si prafuite, trenurile nu mai merg, accidentele industriale sunt frecvente, iar deseurile toxice polueaza rezervele de apa potabila. Aceasta boala cronica nu este legata numai de tehnologia mostenita din era sovietica. Este cauzata si de reducerea cu 80% a investitiilor i perioada postcomunista. Pentru a irautati si mai mult lucrurile, decizia privind facilitatile importante si finantarile se afla i miinile unor functionari corupti sau ale unor manageri ineficienti. Nu exista estimari clare privind costurile refacerii infrastructurii. Dupa unele studii, ar putea costa 100 miliarde dolari, de patru ori bugetul anual actual al Rusiei.
Putin are planuri reformatoare
Presedintele Vladimir Putin, ales i luna martie, pare decis sa imbunatateasca situatia. A aprobat un plan ambitios de reforme, destinate sa aduca cresterea economica prin icurajarea investitiilor si restructurarea unor giganti precum furnizorul de electricitate United Energy Systems (UES) sau Ministerul Transporturilor. Doreste, de asemenea, sa deschida calea pentru concurentii Gazprom, monpolul din domeniul gazelor naturale.
Reformarea infrastructurii este isa un teren politic minat, nu numai o provocare tehnologica si economica. La UES, directorul executiv Anatoly Chubais a conceput un plan ambitios pentru spargerea monopolului i sute de companii mai mici si vinzarea de actiuni ale acestora.
Scopul este de a obtine 30 miliarde dolari pentru a finanta investitiile necesare i urmatorii zece ani. Pretul energiei electrice, stabilit acum i mod artificial la niveluri foarte mici de catre Guvern, va fi, de asemenea, crescut i mod gradual.
Este un plan bun, cu exceptia faptului ca actionarii straini din UES se opun cu idirjire, spunind ca planul respectiv ar scadea valoarea participatiei lor. Din moment ce consumatorii se tem ca nu vor mai putea suporta pretul electricitatii, investitorii straini cred ca societatile isi vor reduce marjele de profit si vor fi vindute la preturi de nimic. Plingerile lor au ajuns direct la oficialii de la Kremlin, carora le displace profund ambitia lui Chubais. in concluzie, planul este acum blocat iar UES, care datoreaza cu miliarde de dolari, a itrerupt curentul pentru 7.500 de clienti rauplatnici, inclusiv scoli, hoteluri si chiar instalatii de aparare.
Orgoliul a prabusit turnul de televiziune
in timp ce politicienii polemizeaza, vechile echipamente sovietice se degradeaza i continuare. Unul dintre motivele pentru care turnul de televiziune a luat foc este acela ca proiectantii sovietici au refuzat sa cumpere cabluri neinflamabile provenite din Vest. „Se stia ca turnul este periculos, chiar de cind a fost construit, la mijlocul anilor ‘60”, spune Mikhail Ryzhok, inginerul care a participat la instalarea cablurilor. Reparatia ar putea costa un miliard de dolari.
Numarul specialistilor instruiti pentru a mentine i functiune echipamente complicate este, de asemenea, i scadere. Situatia este periculoasa mai ales pentru sectorul nuclear.
La iceputul dezastrului petrecut cu submarinul Kursk, Putin a oferit sume mari de bani specialistilor care au fost implicati i proiectarea, constructia si itretinerea focoaselor nucleare. Acest pas era asteptat demult.
Acum doi ani, cercetatorii de la centrul din Sarov au facut o greva de scurta durata pentru a protesta fata de nivelul scazut al salariilor, de doar 144 dolari lunar. Ramin de rezolvat isa probleme imense, din moment ce Rusia trebuie sa se descurce cu sarcina imensa de a dezactiva arsenalul nuclear.
Exista o raza de speranta. incurajate de icrederea i planurile de reforma ale lui Putin, investitiile i economia rusa au crescut cu 17%, la 17 miliarde dolari, i primele sapte luni ale acestui an. Daca noul guvern poate continua pe aceasta cale, Rusia poate trage cortina peste scena dezastrului economic.
Cresterea economica iseamna mai multe taxe la buget, ceea ce iseamna mai multi bani pentru investitii publice. Daca nu, Rusia este condamnata sa fie „o tara a haosului, a frigului si itunericului”, asa cum subliniaza economistul american Ben Slay.    
Traducere si adaptare dupa Business Week

Energie electrica
Problema: conducte de gaz care explodeaza, lipsa stocurilor de combustibil si a pieselor de schimb pentru instalatii, preturi stabilite administrativ la niveluri mult sub preturile mondiale.
Solutie propusa: liberalizarea graduala a preturilor si divizarea United Energy Systems, monopolul din domeniul energiei electrice. Investitorii straini se opun planului de divizare.

Cai ferate
Problema: itretinere deficitara si echipament ivechit. 30% din vagoanele de marfa, 40% din cele de calatori si 50% dintre locomotive trebuie ilocuite.
Solutie posibila: Ministerul Transporturilor propune un plan prin care se reunesc cele 17 entitati separate ale cailor ferate itr-o singura societate detinuta de stat. Criticii spun ca aceasta schema nu va atrage investitorii.

Drumuri si poduri
Problema: un fond pentru constructii si itretinere, care primeste anual 5 miliarde dolari din taxe asupra vinzarilor de carburanti, a fost jefuit de birocratii din diverse regiuni.
Solutie propusa: se elimina taxa, iar constructia de drumuri va fi finantata din taxele federale, asupra carora
oficialii de la nivel central au control direct.