Prezent la conferinţa „The future of infrastructure in Central and Eastern Europe”, organizată de The One TDI cu sprijinul Deloitte, ministrul transporturilor, Ludovic Orban a declarat că cinci state est-europene au trimis la Bruxelles cu câteva luni în urmă un proiect pentru un nou coridor de transport rutier, denumit Coridorul X sau Coridorul Nord-Sud. „Acest coridor nord-sud, care are o bretea estică spre portul Constanţa, intră în ţară la Borş şi înglobează Autostrada Transilvania, coboară pe la Braşov spre Bucureşti şi iese din ţară spre Bulgaria”, a menţionat Orban adăugând că este convins de succesul demersului. „Mai mult ca sigur că proiectul va fi aprobat de UE în 2009 pentru că acest coridor va reprezenta legătura dintre ţările de la graniţa de est a Uniunii. Nu am nici un dubiu asupra aprobării proiectului”, consideră ministrul.

Faptul că astfel, Autostrada Transilvania ar putea beneficia de finanţare europeană, poate duce la modificarea contractului cu actualul antreprenor, compania americană Bechtel. „În momentul resprectiv, domnii de la Bechtel vor constata că autostrada lor devine finanţabilă din fonduri europene şi vor rămâne numai cu tronsoanele la care au început construcţia pentru că pentru celelalte va fi nevoie de licitaţie”, spune Ludovic Orban.

Cu siguranţă însă că modificarea contractului nu va fi deloc uşoară. Compania poate acţiona în judecată statul român pentru a obţine daune care se pot ridica la sume ameţitoare având în vedere costurile imense ale proiectului actual. „Asta este treba viitorului guvern, dar dacă Bechtel ne dă în judecată este posibil să rămână doar cu cele două tronsoane actuale şi cu o mare problemă de imagine”, a conchis Orban.

Conform oficialilor MT, efectele includerii Autostrăzii Transilvania într-un traseu pan-european finanţat din fonduri UE ar putea fi multiple, toate benefice pentru România. Chiar dacă Bechtel va rămâne antreprenor pe zona Braşov-Borş, proiectul a putea fi accelerat, iar pentru alte segmente precum Comarnic–Ploieşti din autostrada Bucureşti-Braşov, ar exista fondurile necesare demarării lucrărilor.

Proiectul de construcţie a autostrăzii Transilvania, pe traseul Braşov-Borş, a început în 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde euro acordat companiei americane Bechtel. Lucrările au fost întrerupte la jumătatea anului 2005, când autorităţile au început reanalizarea contractelor încheiate de guvernarea precedentă. Ca urmare a sistării lucrărilor, termenul de finalizare a autostrăzii, stabilit iniţial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an.

Până la jumătatea lunii august a acestui an, compania a finalizat o porţiune de cinci kilometri de autostradă dintr-un sector cu o lungime de 25 kilometri, care face legătura între Gilău şi Câmpia Turzii.