Investiții de circa o sută de milioane de euro finalizate anul acesta, planuri pentru încă o sută de milione de euro și zeci de inaugurări cărora cu greu li se mai ține șirul. Sunt reperele sectorului privat de sănătate în acest an, când clinicile și spitalele par să se înmulțească precum ciupercile după ploaie.
Explozia de unități private se datorează, pe de-o parte, faptului că cei doi ani de condiții economice dificile i-au determinat pe investitori să își amâne planurile, iar pe de altă parte, faptului că piața se maturizează, și jucătorii încep să se implice în proiecte de dimensiuni din ce în ce mai mari. Mai mult, cu greu găsești o companie de specialitate care să nu aibă măcar în plan deschiderea unui spital.
Așa că, deși părerile sunt încă împărțite, jucătorii au început deja să vorbească de o saturare a pieței pe anumite segmente. Astfel, Sergiu Neguț, director general adjunct la Regina Maria, menționa recent, în cadrul unei conferințe, saturarea segmentului de abonamente corporate, tendință identificată și de Robert Chițan, director de promovare-dezvoltare la Gral Medical. "Începând cu 2010, segmentul corporate a stagnat sau chiar a scăzut, acest lucru este sigur", spune managerul. "Serviciile de diagnostic vor avea aceeași soartă, atâta timp cât lună de lună se deschid numai clinici care oferă consultații și analize de laborator. Este timpul și pentru servicii care oferă tratamente totale sau în completarea tratamentului medicamentos pentru anumite boli din următoarele specialități: oncologie, ortopedie, cardiologie, neurologie, psihiatrie etc.", adaugă Chițan. Pe de altă parte, Mihai Marcu, președintele MedLife, afirmă că "dacă vorbim de piață la nivel de țară, suntem departe de a spune că ne apropiem de saturație. Cel mult putem spune că ne apropiem de saturație pe zona de clinici în București, dar și aici mai există potențial. Dacă privim în ansamblu, la nivelul întregii țări, susținem cu tărie că există potențial pentru toate segmentele de piață, și în special pe zona de spitale", completează el.
Boomul spitalelor private
Cert este că fragmentarea foarte puternică a pieței de servicii de sănătate private face dificilă o estimare a întregului ansamblu. Dar și Wargha Enayati, directorul general al rețelei Regina Maria, este de părere că segmentele de stomatologie, laboratoare, policlinică sunt mature, în timp ce altele, precum imagistica, se apropie de nivelul maxim de dezvoltare.
În aceste condiții, care sunt direcţiile de dezvoltare a furnizorilor privați în perioada următoare? Creșterea organică (prin deschiderea de noi unități), achiziția clinicilor mai mici de către marile rețele, serviciile spitalicești şi retailul sunt segmentele cu cel mai mare potențial în perioada următoare. Iar fiecare dintre principalele companii din piață se va concentra asupra uneia sau două dintre direcțiile enumerate.
Spre exemplu, MedLife pune, deocamdată, accent pe inaugurarea de unități spitalicești: compania a deschis, în București, un spital de pediatrie și mai are în plan încă două, astfel că rețeaua va cuprinde în final cinci unități. În plus, Mihai Marcu spune că dezvoltarea poate veni şi din creșterea pieței propriu-zise, susținută de migrarea pacienților de la stat la privat. „Anul trecut, MedLife a deservit aproximativ un milion de pacienți doar pe zona de retail. Anul acesta ne așteptăm la o creștere de cel puțin 20% și credem că în perioada următoare se va menține avansul de două cifre“, completează el.
În schimb, Gral Medical, o companie de dimensiuni mai mici, va pune accent pe segmentul retail, însemnând și o atenție mai mare acordată serviciilor de spitalizare de zi sau serviciilor de ambulatoriu specializate. Rezultatele de până acum sunt încurajatoare. "În primele trei luni ale anului 2011 am reușit să avem o creștere cu 130% a acestui segment, față de perioada precedentă, și am reușit ca, valoric, să depășim sumele contractate cu CNAS", spune Chițan.
Tot pe retail mizează și Medsana, mai ales că, în cifra de afaceri a companiei, clienții persoane fizice au o pondere de peste 65%.
Cu ochii pe provincie
Concret, ce investiții au companiile de servicii medicale anul acesta? În total, peste 100 de milioane de euro vor merge în noi clinici și spitale, luând în considerare numai anunțurile marilor jucători din domeniu. În plus, zeci de întreprinzători deschid clinici mai mici, cu mai puține specializări, dar care reușesc să își atragă o clientelă fidelă.
Pentru finanţarea acestor proiecte, companiile apelează la credite bancare, dar şi la fonduri de investiţii. În cazul Regina Maria, spre exemplu, atragerea Advent International în acţionariat, la începutul lui 2010, a însemnat accesul la fonduri pentru noi investiţii.
Nicio companie de analiză nu s-a încumetat să facă un studiu de piață detaliat, astfel că valoarea totală a pieței este cunoscută doar din estimările jucătorilor, care spun că anul acesta va fi depășit pragul de 500 de milioane de euro. Iar pe măsură ce pacienții se obișnuiesc cu clinicile private și, implicit, cu evitarea plăților informale din sisteml de stat, investitorii prind curaj și se extind tot mai mult. Și, îmbucurător, bugetele de investiții se calculează numai în zeci de milioane de euro.
MedLife, spre exemplu, a planificat, pentru anul acesta, investiții de 25 de milioane de euro. În prima jumătate a anului, compania a inaugurat spitalul de Pediatrie și Hyperclinica MedLife Titan (ambele în București) și a preluat pachetul majoritar al unui operator din Arad – Genesys Clinic. Următoarele proiecte planificate vizează deschiderea altor două spitale – unul multidisciplinar, în Brașov, și unul monodisciplinar, în București, extinderea operațiunilor în Arad și București, prin dezvoltarea hiperclinicilor din Băneasa, Titan și Grivița).
Gral Medical investește 30 de milioane de euro într-un spital în București, a cărui construcție va începe spre sfârșitul anului, urmând ca unitatea să genereze primele venituri în 2013.
La rândul său, Medicover a bugetat 90 de milioane de lei (circa 21,5 milioane de euro) pentru anul acesta, parte din această sumă fiind alocată spitalului ce urmează a fi inaugurat în această toamnă și Centrului de Diagnostic Avansat Medicover.
În cazul companiei Regina Maria, bugetul de investiții pentru anul 2011 depășește 12 milioane de euro şi este concentrat asupra deschiderii de clinici şi spitale de mari dimensiuni în București şi în restul ţării, dar şi asupra rebrandingului din Centrul Medical Unirea în Reţeaua privată de sănătate Regina Maria. Printre proiecte se numără inaugurarea Campusului Medical Braşov, în luna martie, dublarea capacităţii clinicii din Cluj, în aprilie, şi deschiderea a două clinici în luna iunie. În plus, "în perioada următoare vom da în folosință cea mai mare policlinică Regina Maria, iar în ultimul trimestru al anului vom deschide un spital de obstetrică-ginecologie", a mai spus Enayati.
Reglementări cu multe minusuri
Nici prima jumătate a anului nu a dus lipsă de premiere. Delta Hospital a fost deschis, în București, în urma unei investiții de 13 milioane de euro, Polisano a inaugurat o clinică de fertilitate, investind un milion de euro (compania mai are în plan deschiderea a încă două spitale, în Capitală și în Sibiu, pentru acesta din urmă fondurile alocate apropiindu-se de 20 de milioane de euro), Sanador a deschis primul spital al rețelei, investind 40 de milioane de euro. Tot în prima parte a anului s-a deschis și un spital de oftalmologie, Europe Eye Hospital, o investiţie de 20 de milioane de euro.
Investitorii în serviciile medicale au şi nemulţumiri, în primul rând legate de un fenomen deja prea răspândit, emigrarea personalului medical. „Săptămâna trecută am propus o soluţie prin care autoritățile pot încuraja rămânerea medicilor în ţară prin reducerea fiscalizării, după modelul sprijinului acordat specialiștilor IT acum zece ani“, spune Wargha Enayati.
"Ar fi o reglementare în primul rând în beneficiul pacienţilor, care ar putea avea acces, pe termen mediu şi lung, la o îngrijire medicală mai accesibilă în special în sistemul de stat", explică el. Pentru că, la nivel de resurse umane, clinicile private trebuie să se lupte cu spitalele din străinătate pentru atragerea medicilor buni. Introducerea coplății este, de asemenea, o măsură pe care privații și-o doresc, considerând că ar putea da un impuls afacerilor lor. Mult așteptata reformă a sănătății, prin care va trebui stabilit pachetul minim de servicii medicale, precum și introducerea coplății – posibil, chiar din acest an – sunt cele două măsuri considerate esențiale și de către Cătălina Bălan, director general Medicover.
Estimăm în următorii ani o creștere de la 10% la 30% pentru ponderea privaților în totalul serviciilor medicale accesate. Vassilis Chaniotis, Medsana
România este printre puținele țări din Europa care înregistrează creșteri mari ale serviciilor medicale private. Mihai Marcu, președinte, MedLife
20% dintre locuitorii din mediul urban folosesc servicii medicale private, arată un studiu realizat de IMAS, la solicitarea MedLife.
40 de milioane de euro este cea mai mare sumă investită până acum într-un spital privat, spitalul Sanador din București.