Directiva PSD2 este actul normativ european care reglementează serviciile de plată și are ca scop îmbunătățirea standardelor pe baza cărora se efectuează plățile în Spațiul Economic European și stimularea inovației pe piața serviciilor de plăți, astfel încât acestea să devină mai sigure și mai eficiente. Această directivă urmează să fie transpusă în legislația internă în perioada următoare.
Regulamentul UE, direct aplicabil în România, stabilește cerințele tehnice și măsurile de securitate pentru autentificarea strictă a clienților (SCA) și pentru comunicarea în condiții de siguranță cu terții prestatori de servicii de plată (Terți PSP).
Aceștia, conform PSD2, vor putea oferi consumatorilor, la cererea și pe baza consimțământului lor, noi tipuri de servicii de plată, cu privire la conturile de plăți accesibile online ale consumatorilor deschise la bănci sau la alți prestatori.
Astfel, va spori securitatea utilizării instrumentelor de plată electronică (ex.: carduri, Home’Bank), vei putea face plăți mai sigure pe internet și în magazine și vei putea beneficia de noi servicii de plată.
Plățile pe internet și în magazine se vor efectua în baza aplicării procedurii de autentificare strictă a clienților (SCA) cu anumite excepții (plăți de valoare mică sau plăți recurente). Asta înseamnă că va trebui să parcurgi pași adiționali pentru validarea/autorizarea plăților pe care le faci online și în magazine.
Cum plătești pe site-uri care folosesc serviciul 3D Secure:
Ca să faci o plată folosind cardul tău ING pe un astfel de site, pe lângă parola 3D Secure pe care o vei primi prin SMS la numărul tău de telefon, va trebui să introduci și un cod static format din ultimele 4 cifre ale codului tău numeric personal (CNP), respectiv din ultimele 4 caractere ale numărului de pașaport, dacă nu ai CNP.
Și pentru că ne dorim să-ți fie cât mai simplu când plătești, pregătim o soluție prin care vei putea să autorizezi orice plată pe internet direct din Home’Bank, folosind user-ul și parola ta.
Ce se schimbă la plățile cu cardul sau cu ING Pay:
Tot pentru siguranța ta, pentru unele plăți contactless la POS va fi necesar să introduci codul PIN. Regulamentul UE prevede că după fiecare 5 plăți contactless consecutive de sub 100 de lei/30 EUR, următoarea plată va trebui să fie autorizată prin codul PIN.
Ce se schimbă la plățile din Home’Bank:
Dacă plata pe care urmează să o faci este sub 30 de Euro (sau echivalentul în lei), nu va mai fi nevoie să introduci codul Digipass sau parola de acces în Home’Bank. Poți face până la 5 astfel de plăți consecutive, dacă valoarea totală a tranzacțiilor nu depășește 100 de euro.
În continuare, va fi nevoie să autorizezi o plată cu parola sau cu codul Digipass dacă:
• Valoarea plății depășește 30 de Euro (sau echivalentul în lei);
• Faci a 6-a plată consecutivă sub 30 de Euro (sau echivalentul în lei);
• Valoarea cumulată a ultimelor plăți depășește 100 de Euro (sau echivalentul în lei).
Conform directivei PSD2 și Regulamentului UE, dacă alegi să oferi acces la conturile tale de plăți deschise la ING unui Terț PSP, cum ar fi o companie fin-tech sau altă bancă, ING va permite accesul Terțului PSP la datele din conturile tale pentru ca tu să poți beneficia de oricare din serviciile de mai jos oferite de acesta:
Serviciul de inițiere plăți
Vei putea plăti direct din contul tău curent de la ING prin intermediul aplicației Tertului PSP, fără a mai fi nevoie să accesezi Home’Bank. Ca să autorizezi o plată vei folosi user-ul și parola ta de Home’Bank și codul primit prin SMS.
Serviciul de informații despre cont
Vei putea vizualiza soldul și tranzacțiile din contul tău de plăți ING prin intermediul aplicației Terțului PSP, fără a mai fi nevoie să intri în Home’Bank. Ca să autorizezi vizualizarea vei folosi user-ul și parola ta de Home’Bank și codul primit prin SMS.
Această autorizare este valabilă 90 de zile, timp în care Terțul PSP poate solicita informații de la ING despre conturile pe care le-ai indicat, fără ca tu să fii nevoit să reautorizezi accesul la datele tale în acest interval.
Confirmarea disponibilității fondurilor
Îți poți da acordul ca un anumit Terț PSP să verifice disponibilitatea în contul tău a unei anumite sume în vederea inițierii unei tranzacții cu un card fizic sau virtual emis de către Terțul PSP. Acest acord este valabil atât timp cât îl permiți. Revocarea acordului o poți face din aplicația Terțului PSP.
Bine de știut
Aceste 3 tipuri de servicii sunt disponibile doar pentru conturile de plăți accesibile prin Home’Bank.
De asemenea, pentru siguranța ta și a conturilor tale, înainte de a folosi user-ul și parola ta de autentificare în Home’Bank pentru a accesa serviciile oferite de un Terț PSP, este bine să te asiguri că este autorizat/înregistrat accesând următoarele linkuri:
• Aici, în lista: Instituții de plată autorizate de BNR;
• Sau aici, în secțiunea: Instituții din alte State Membre UE pentru care autoritățile competente au notificat BNR că sunt autorizate să furnizeze servicii de plată în România.
Este opțiunea ta dacă vrei să beneficiezi de cele 3 servicii de mai sus și să oferi acces unui Terț PSP la datele din conturile tale. Poți vedea toate acordurile pe care le-ai dat Terților PSP la adresa https://myaccount.ing.com/. Ca să te autentifici, vei folosi user-ul și parola de acces în Home’Bank.
Pentru a pregăti implementarea standardelor și noilor cerințe impuse de Regulamentul UE anterior descrise, am efectuat o serie de actualizări ale clauzelor contractului-cadru aplicabil serviciilor de plată oferite de ING Bank, după cum urmează:
- Introducerea definițiilor aferente noilor servicii de plată și procedurii de autentificare strictă a clienților;
- Actualizarea condițiilor de acces la aplicațiile de internet banking și de efectuare a plăților electronice prin internet banking și cu carduri, cu referire la aplicarea autentificării stricte a clienților;
- Introducerea unei secțiuni dedicate ce cuprinde dispoziții speciale privind serviciile de plată prestate de Terți PSP identificate mai sus.
Astfel, se actualizează cu modificările mai sus menționate, următoarele documente contractuale, parte din contractul-cadru privind serviciile de plată:
Noile versiuni ale documentelor vor intra în vigoare la data de 14 septembrie 2019 și vor înlocui versiunile actuale ale acestora. Aceste informații și documentele contractuale actualizate sunt disponibile aici.