piata IT totala, cifrata la circa 400 de milioane de dolari, ca sa nu mai vorbim de uriasul sector telecom, unde, anul trecut, s-au invartit peste doua miliarde de dolari.De asemenea, daca stam sa comparam veniturile atrase de solutiile de afaceri in Romania cu pietele similare din Europa Centrala vom spune acelasi lucru: extrem de putin. Este suficient sa suprapunem cifrele de afaceri pe care SAP (liderul pietei mondiale) le obtine in Romania si in statele central-europene. „SAP vinde in Romania de 15 ori mai putin decat filialele similare din Europa Centrala”, declara Valentin Tomsa, director general SAP Romania.Ingrijorator este faptul ca nici pentru anii viitori nu este preconizat un salt spectaculos. Cifrele IDC arata ca piata va continua sa creasca in perioada 2003-2007 cu o rata anuala de circa 20%. Explicatia? „Cererea interna este satisfacuta de oferta actuala a furnizorilor de solutii de afaceri”, adauga Valentin Tomsa. Dovada ca in ultimul an numarul contractelor cu valoare ridicata a fost redus. In general, marii clienti sunt companiile multinationale si societatile de stat. Daca cele din prima categorie vin, in general, cu solutiile agreate de compania-mama, managerii institutiilor de stat au o mare inertie in luarea deciziilor.De altfel, exista voci care sustin ca o crestere a pietei datorata unor mari contracte, gen Electrica sau Lignitul, este artificiala. „O crestere reala poate fi asigurata prin vanzarea unor solutii de afaceri catre intreprinderile mici si mijlocii”, sustine Mihai Chirita, director general LLP, furnizor de solutii de business, care a vandut anul trecut de 1,8 milioane de dolari. Desi IMM-urile nu isi pot permite solutii foarte sofisticate (deci de valoare mare), acestea au ajuns sa reprezinte o piata destul de tentanta pentru toti furnizorii de aplicatii business, indiferent de anvergura. Insusi liderul pietei, in mod surprinzator, se arata interesat de acest segment de clienti. Acesta se va adresa, destul de probabil, partenerilor companiilor mari, unde au facut deja implementari.Patrunzand in aceasta zona a pietei, jucatorii mari (gen SAP sau Oracle) intra intr-un veritabil razboi al preturilor cu furnizorii locali de solutii. Acestia, avand structuri de cost mai suple (gen Total Soft), si-au permis sa ofere solutii personalizate mai ieftine. Softurile vandute de furnizorii locali nu sunt neaparat pachete specializate (resurse umane, financiar, logistica), ci chiar ERP-uri, adica programe de gestiune interna a afacerii. Interesant este exemplul companiei Temenos, care din furnizor exclusiv de solutii bancare si-a diversificat activitatea, dezvoltand propriul ERP.”Vom cobori si noi preturile. Vom avea o abordare speciala pentru piata IMM-urilor”, declara Valentin Tomsa, directorul SAP. Din pacate, exista si furnizori care strica piata, coborand preturile „ilegal” de mult. Pana la urma, orice implementare este bine venita pentru ca duce la cresterea pietei. In plus, daca clientii nu vor fi multumiti de o anumita solutie vor migra catre un furnizor mai profesionist, marimea pietei neavand astfel de suferit.Desi in zona solutiilor pentru IMM-uri concurenta este mare, totusi, piata softurilor de afaceri ramane profitabila. Pe piata, marjele practicate se situeaza in jurul a 15-20%. Procentajul este valabil strict pentru vanzarea de licente si mentenanta. In zona serviciilor, piata pe care activeaza furnizorii de servicii (partenerii companiilor care vand licente), marjele sunt chiar mai mari. Desi nu sunt neaparat dependenti de volum, lucru valabil pentru piata de hardware, cresterea pietei de solutii de afaceri este absolut necesara marilor furnizori. Or, cresterea anuala de 20% nu este deloc satisfacatoare. Acesta este si motivul pentru care marii actori ataca zona IMM-urilor. Sa speram ca razboiul preturilor care va izbucni pe aceasta piata nu va face prea multe victime.