Pentru a intelege si mai bine cifrele prezentate mai sus, precizam ca, din totalul ofertei, importurile au scazut de la 12% in 1998, la 2% in primele opt luni ale acestui an. "Este imbucurator faptul ca romanii opteaza pentru produse locale", este de parere Cristian Herciu, director executiv al Aliantei pentru Promovarea Educationala a Laptelui (APEL). "Printre cei mai importanti producatori se numara Friesland Romania, Napolact, Prodlacta, Delta, Ati-Cream, Ice-Dyp, Marem, Amicii si Alpin Lux.
Pentru a intelege si mai bine cifrele prezentate mai sus, precizam ca, din totalul ofertei, importurile au scazut de la 12% in 1998, la 2% in primele opt luni ale acestui an.
„Este imbucurator faptul ca romanii opteaza pentru produse locale”, este de parere Cristian Herciu, director executiv al Aliantei pentru Promovarea Educationala a Laptelui (APEL). „Printre cei mai importanti producatori se numara Friesland Romania, Napolact, Prodlacta, Delta, Ati-Cream, Ice-Dyp, Marem, Amicii si Alpin Lux. Produsele acestor companii au cote bune de piata si se remarca prin varietatea gamei, calitate si preturi adecvate consumatorilor romani”, apreciaza Cristian Herciu.
Potrivit sursei citate, in ultima perioada s-a semnalat o puternica optiune a consumatorilor de a cumpara inghetata din unitati alimentare, supermarketuri sau magazine tip cash&carry, lipsa de incredere in punctele de desfacere stradale (dozatoare) fiind tot mai evidenta.
Aceasta informatie este confirmata si de rezultatele unui studiu realizat recent de compania Daedalus Consulting, care a analizat obiceiurile de achizitie si de consum ale romanilor. Studiul a fost efectuat in mediul urban, pe un esantion reprezentativ format din 815 persoane, cu varsta de peste 18 ani.
Cofetariile si dozatoarele pierd teren
Celor care li se pare ciudat ca am decis sa prezentam piata inghetatei la sfarsitul lunii octombrie, le amintim ca, fiind vorba de un produs sezonier, o analiza pertinenta se poate face abia dupa incheierea perioadei de varf a vanzarilor. Asadar, in timpul verii, doar 11% din oraseni nu mananca inghetata, in timp ce in anotimpul rece, procentajul urca la 63% – se arata in studiul companiei Daedalus Consulting. Caracterul puternic sezonier al acestui produs este evidentiat si de modul in care este consumat cu o anumita regularitate saptamanala. Astfel, vara, frecventa de consum este de doua ori mai mare decat primavara, de aproape trei ori mai mare decat toamna si de aproape patru ori si jumatate mai mare decat iarna. De asemenea, frecventa de consum este semnificativ mai ridicata in randul persoanelor cu varsta cuprinsa intre 18 si 24 de ani si al familiilor cu copii.
Cercetarea releva faptul ca 4,2% din populatia urbana consuma inghetata facuta in casa. Majoritatea insa prefera sa cumpere acest produs din magazine alimentare (60%), chioscuri (35%) si supermarketuri (31%). Cofetariile si dozatoarele stradale au devenit puncte de achizitie si de consum mai putin atractive, dupa cum precizam anterior.
Trebuie specificat insa ca preferinta pentru anumite tipuri de locatii este diferentiata pe grupe de varsta, educatie si venit. Astfel, tinerii si cei cu educatie medie sau superioara cumpara mai mult decat celelalte categorii din supermarketuri, baruri, cluburi, terase, restaurante, in timp ce persoanele cu venituri mai mici si cu educatie sub medie recurg mai des la dozatoarele stradale.
In Bucuresti si Muntenia, chioscurile au un grad ridicat de popularitate in randul subiectilor, spre deosebire de Moldova, unde masinile de inghetata sunt cele care continua sa joace un rol important in preferintele acestora. In comparatie cu alte locatii, cofetariile pierd tot mai mult teren, mai ales in zona Ardealului. Rezultatele studiului mentionat ne conduc insa si la alte concluzii interesante. De exemplu, se remarca rolul determinant al culturii regionale in modul de consum.
„Daca in regiunea extracarpatica este absolut normal sa mananci inghetata pe strada – peste 45% din persoanele cuprinse in esantion procedeaza astfel – in cea intracarpatica, aceasta manifestare poate fi considerata ca o dovada de impolitete, procentajul celor care au un asemenea comportament scazand sub 30%”, constata Daniel Enescu, General Manager la compania Daedalus Consulting.
Vafa, inghetata la pahar de plastic/carton si cea la cornet neambalat sunt foarte populare in Moldova, in timp ce inghetata pe bat este mult mai raspandita in Ardeal, Muntenia si Bucuresti. De asemenea, persoanele cu studii superioare agreeaza mai mult gustul tortului de inghetata si al inghetatei la cupe sau pahare de sticla.
Ceea ce surprinde este si preferinta foarte scazuta pentru inghetata cu fructe, doar 12,5% din orasenii cuprinsi in esantion fiind adeptii declarati ai acestei arome.
Pe langa aceste aspecte particulare reiesite din cercetarea companiei Daedalus, se impune si o concluzie referitoare la amploarea pietei: dupa o perioada de stagnare, cererea si oferta au crescut sensibil, indeosebi fata de 1995, an in care s-a inregistrat cel mai scazut nivel al productiei si consumului.
Obiceiuri de consum
· locuri de consum (%)
(raspuns multiplu)
Acasa 68,9
Pe strada/la plimbare 41,0
La bar/club/terasa/restaurant/fast food 15,8
La petreceri/in vizita la prieteni 5,2
La iarba verde/in excursie 3,8
Altundeva 1,9
· tipuri de inghetata consumata (%)
(raspuns multiplu)
Pe bat 45,1
Cornet ambalat 30,8
Tort 27,4
Vafa (pahar comestibil) 23,2
Pahar de plastic/ carton 18,2
Cornet neambalat 17,8
Cupa/ pahar de sticla 11,4
Altceva 2,9