Pentru a se elibera autorizarea sau avizarea ca agent de marketing pentru pensiile private facultative din partea Comisiei de Supraveghere a Sistemului Pensiilor Private (CSSPP), un broker de asigurare trebuie sa-si completeze mai intai obiectul de activitate cu activitatea de agent de marketing al pensiilor facultative, obtinand in mod corespunzator aprobarea de la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) in acest sens, si apoi sa inregistreze la Registrul Comertului aceasta modificare a obiectului de activitate.
Dupa indeplinirea formalitatilor legate de completarea obiectului de activitate al brokerului de asigurare in vederea obtinerea avizarii din partea CSSPP, acesta va trebui sa incheie un contract cu un administrator de fonduri de pensii private facultative pe care sa il depuna in copie in dosarul de avizare care va fi depus la CSSPP.
Dupa ce aceste demersuri sunt finalizate, brokerul depune un dosar de avizare sau autorizare la CSSPP, dosar alcatuit din: cerere de avizare si copii dupa urmatoarele acte: autorizatia de functionare eliberata de CSA, contractul valabil incheiat cu un administrator de fond de pensii private facultative, dovada ca societatea de brokeraj dispune de capacitatile necasare desfasurarii acestei activitati de intermediere de pensii private, certificatul si cazierul fiscal, extrasul de la Camera de Comert (si pentru actionari), dovada achitarii taxei de avizare sau autorizare ca agent de marketing persoana juridica, conform Normei 9 / 2006.
Totodata, trebuie mentionat si avut in vedere si faptul ca este posibil ca, suplimentar fata de aceste documente descrise mai sus (si mentionate in cadrul Normei 10/2006 a CSSPP), CSSPP sa solicite completarea dosarului si cu alte acte sau informatii pe care le considera necesare pentru avizarea brokerului de asigurare ca si agent de marketing pentru prospectul schemei de pensii private facultative.
Optiunea unei persoane de a-si constitui o pensie facultativa nu va afecta pensia publica a respectivei persoane sau pensia administrata privat de tip obligatoriu (Pilonul II) (daca este cazul), ci va veni in completarea acesteia, fiind o pensie suplimentara. Contributia la un fond de pensii facultative nu poate depasi 15% din venitul salarial brut lunar sau din venitul asimilat acestuia.
Legislatia in vigoare permite chiar participarea la mai multe fonduri de pensii facultative, singura conditie fiind ca suma contributiilor sa nu depaseasca 15% din venituri.
Activitatea de marketing pentru un fond de pensii administrat privat va putea fi desfasurata de catre: un broker de pensii private, un agent de marketing persoana juridica, avizat de catre CSSPP si care are un contract valabil incheiat cu un administrator de pensii private, sau de catre un agent de marketing persoana fizica avizat de catre CSSPP, care are un contract valabil incheiat cu un administrator sau cu un broker de pensii private.
CSSPP interzice persoanelor juridice sau fizice care nu au primit autorizarea sau avizul sau sa desfasoare activitati de marketing sau sa utilizeze denumirea de agent de marketing al unui fond de pensii.
Pregatirea si instruirea agentilor de marketing este asigurata de administratorul unui fond de pensii, sau poate delega aceasta activitate, prin contract, unor persoane juridice specializate. Cursurile de agent de marketing si examenele vor fi organizate pe baza unei tematici avizate de catre CSSPP.Pensiile obligatorii (Pilonul II) pot fi intermediate doar de catre brokerii specializati de pensii, in timp ce societatiile de brokeraj in asigurari sau de brokeraj pe bursa si bancile, trebuie sa-si constituie un astfel de broker de pensii daca vor sa intre pe piata distributiei de pensii private obligatorii.
Pentru pilonul II, administratorii de pensii anticipeaza apariţia a cel puţin 100.000 de agenti persoane fizice. Interesul foarte crescut al administratorilor de pensii sa aiba sub umbrela companiilor lor un numar cat mai mare de agenti de marketing pentru aceste produse este justificat de faptul ca procesul de vanzare este limitat la cele patru luni din perioada august-noiembrie 2007, iar numarul de clienti este de peste zece ori mai mare decat la pensiile private facultative.
Sursa: Capital 18 Iunie 2007