APIA informează că înmatriculările de autoturisme sunt în creștere în primele două luni ale anului 2022. Potrivit noilor date, creșterea este de 39,5%, față de anul trecut.
Înmatriculările auto au crescut, în primele două luni, cu 39%
Datele mai arată că autoturismele electrificate au înregistrat o creștere de 84,9%, ocupând o cotă de piață de 17,4%. APIA spune că luna februarie a venit cu o creștere de 20,1 procente în ceea ce privește înmatriculările autovehiculelor față de anul precedent, subliniind că aceste creșteri au apărut după 4 luni de scădere de la sfârşitul anului anterior.
Raportat la anii anteriori, luna februarie 2022 este în scădere cu 2,5% față de perioada similară din anul 2020 şi cu 28,7% faţă de februarie 2019.
Cele mai importante mărci
Topul celor mai importante mărci, la autoturisme și autovehicule comerciale, după două luni din 2022, este condus de către Dacia (5.025 unități), urmată de Hyundai (1.804 unități), Ford (1.542 unități), Volkswagen (1.417 unități), Renault (1.246 unități), Toyota (1.225 unități), Mercedes Benz (1.198 unități), Skoda (1.196 unități), Fiat (677 unități) și Peugeot (645 unități).
Autoturismele (care reprezintă aproximativ 82% din total) au înregistrat, în luna februarie 2022, un volum de 8.510 unități, cu 24,9% mai mult decât în luna similară din 2021. În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 44,8%, în creștere cu 2,2% față de 2021, urmat de Clasa C cu o cotă de 24,8%, în scădere cu 4,3% și Clasa B cu o cotă de 18,2%, în creștere cu 1,0% față de aceeași perioadă a anului 2021.
Mașinile pe motorină înregistrează o creștere
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele două luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o creştere de 54,5% față de perioada similară din 2021, ajungând, astfel, la o pondere de 67,3%. În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 18,2% față de primele două luni din 2021 și dețin o cotă de 15,3% din total.
Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-în), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să dețînă, după două luni din 2022, o cotă de piață de 17,4%, care depăşeşte cu 365 unităţi cota deţinută de motoarele diesel.
În anul 2022, achizițiile din categoria mașinilor „verzi” aproape că s-au dublat (+84,9%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. În acest context, este de remarcat creșterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+250,5%) şi a celor plug-în hybrid (+179,5%).
Evoluția la vârful clasamentului
În primele două luni din anul 2022 este de remarcat evoluția la vârful clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 315 unități, model lansat în 2021, Testla Model 3, 96 unități, cu o creștere față de aceeaşi perioadă a anului precedent de 23 ori, Hyundai Kona cu 88 unități, în creștere cu 450,0%, Volkswagen ID3 cu 65 unități, +140,7% și Volkswagen e-UP!, 54 unități, în scădere cu -6,9%.
În ceea ce privește autoturismele Plug-în, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 58 unități, +544,4%, urmată de Hyundai Tucson cu 47 unități, Mercedes Benz GLE tot cu 47 unități, în creștere cu 235,7%, Mercedes Benz GLC cu 41 unități, creștere de 173,3% și Volvo XC60 cu 32 unități, în creștere cu 146,2%.
Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota C-HR cu 259 unități, în scădere cu 22,5% față de 2021, urmată de Toyota Corolla cu 224 unități și 26,3% scădere, apoi Toyota RAV4 cu 183 unități, -1,1%.
Analizând evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4), observăm că, după două luni din 2022, dețin o cotă de piață de 20,8%, corespunzătoare unui volum total de 3.690 unități, în creştere cu 22,7% față de anul 2021, când se înregistrau 3.007 unități.
În ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme în februarie 2022 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 61,8% din totalul achizițiilor de autoturisme. Dacă ne raportăm la cele două luni din acest an, persoanele juridice acoperă un procent de 57,0%, iar 43% reven persoanelor fizice.
Autovehiculele comerciale ușoare înregistrează, în februarie 2022, o scădere de 1,3% față de luna februarie 2021. Pe ansamblul celor două luni din acest an, se remarcă o scădere, chiar importantă, de 10,1%, care consemnează o evoluție opusă faţă de cea a autoturismelor (+39,5%).