Înmatriculările de autovehicule au înregistrat o creștere semnificativă lunile anterioare, însă noiembrie 2022 a venit cu o scădere de 2,5%, față de perioada similară din anul anterior. În comparație cu anii trecuți, luna noiembrie este în scădere cu 13,0% față de perioada similară a anului 2020, și cu 12,4% față de luna noiembrie a anului 2019.
Cele mai vândute autovehicule clasice
Pe piața națională, prima în topul 10 mărci de autoturisme și autovehicule comerciale, după 11 luni din 2022, este Dacia (35.006 unități), urmată de Ford (11.072 unități), Toyota (10.097 unități), Renault (9.739 unități), Hyundai (8.995 unități), Volkswagen (8.377 unități), Skoda (7.997 unități), Mercedes Benz (6.715 unități), Peugeot (3.852 unități) și BMW (2.703 unități).
În noiembrie 2022, autoturismele (aproximativ 84% din total), au înregistrat un volum de 10.949 unități, cu 3,6% mai puțin decât în luna similară don 2021.
Cât despre cota de piață, prima poziție este ocupată de SUV-uri, cu o cotă de 43,6%, în creștere cu 0,8% față de 2021, urmat de Clasa C cu o cotă de 26,2%, în scădere cu 1,7% și Clasa B cu o cotă de 18,6%, în scădere cu 1,9% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele 11 luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 1,2% față de perioada similară din 2021, ajungând la o pondere de 65,1%, în timp ce autoturismele echipate cu motoare diesel înregistrează o scădere de 5,5% față de primele 11 luni din 2021, deținând o cotă de 14,0% din total.
Cele mai vândute autovehicule „verzi”
Autoturismele „electrificate” însă, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), dețin, după 11 luni din 2022, o cotă de piață de 20,9%, depășind astfel cu 6,0% și 7.949 unităţi cota deținută de motoarele diesel.
În primele luni ale anului 2022, autoturismele dețin o cotă de 8,1% din piață, în comparație cu 2021, când dețineau numai 4,0%.
Chiar dacă s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general, cele „verzi” au avut succes în anul 2022. Achizițiile din această categorie au crescut considerabil (+57,7%) față de perioda similară a anului trecut. Se remarcă astfel creșterea importantă a autoturismelor 100% Electrice (+117,8%) şi a celor plug-în hybrid (+38,2%).
Se remarcă o evoluție și în vârful clasamentului. Primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 5.026 unități, model lansat în 2021, cu o creștere de 227% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model 3, 699 unități, cu o creștere de 477,7% față de 2021, Volkswagen e-UP! cu 457 unități, în creștere cu 18,1%, Hyundai Kona cu 352 unități, în creștere cu 5,4% și Tesla Model Y cu 238 unități, cu o creștere de 119 ori față de primele 11 luni ale anului trecut.
La categoria autoturismelor Plug-in, primul în top 5 cele mai vândute modele este Ford Kuga, cu 309 unități, +40,5%, urmată de Hyundai Tucson cu 249 unități, +31,7%, Renault Captur cu 231 unități și o creștere de 0,9%, Mercedes Benz GLE cu 226 unități, în creștere cu 34,5% și Mercedes Benz GLCcu 196 unități, în scădere cu 5,8%.
Cât despre cele hibride, fără reîncărcare din surse externe, prima în clasament este Toyota Corolla cu 2.270 unități, în creștere cu 12,3% față de 2021, urmată de Toyota C-HR cu 1.864 unități și 0,9% scădere, apoi Toyota RAV4 cu 1.573 unități, în creștere cu 6,1%.