Înmatriculările noi de mașini au atins un minim istoric în UE în ianuarie, 682.596, întrucât penuria de semiconductori a continuat să afecteze vânzările de mașini în întreaga regiune, conform datelor publicate joi de asociația producătorilor de automobile (ACEA), citate de Reuters.
Numărul de vehicule noi înmatriculate în UE, Regatul Unit și Asociația Europeană a Liberului Schimb (EFTA) a scăzut în ianuarie cu 2,4% față de anul precedent, a șaptea lună consecutivă în care cifra e în declin, conform ACEA.
Numărul înmatriculărilor a variat foarte mult de la țară la țară, cu creșteri de 72,6% în Slovacia și 55,5% în România, comparativ cu contracții în aproape toate statele Europei de Vest, arată un comunicat al ACEA.
Aceași situație o regăsim și în rândul vânzărilor de mașini. Potrivit Le Figaro, constructorii au avut cel mai rău ianuarie de când a început seria statistică în 1990. Piața franceză a avut de suferit în mod special luna trecută, cu o scădere cu 18,6% a numărului de vânzări.
Ianuarie a fost o lună dezastruoasă pentru vânzările de mașini noi în Europa, deoarece producătorii au continuat să fie frânați de lipsa de cipuri electronice, potrivit cifrelor pe care le-au publicat joi.
Câte mașini s-au vândut în UE în ianuarie
Cu 682.596 de mașini vândute în Uniunea Europeană, producătorii au avut cea mai proastă lună ianuarie de la începutul seriei statistice în 1990, cu – 6% față de minimul record din ianuarie 2021, a precizat Asociația Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Principalele piețe au înregistrat scăderi de două cifre, Franța la -18,6%, Italia la -19,7%, Belgia la -10%, Olanda la -11,3% și Polonia la -10,2%, față de ianuarie 2021. Doar Germania a revenit. cu 8,5% față de o lună foarte slabă din ianuarie 2021, în timp ce Spania a rămas stabilă (+1%). Aproape de UE, Marea Britanie a înregistrat și ea o revenire impresionantă a vânzărilor (+27,5%) după luni de scădere.
Grupul Volkswagen a înregistrat o scădere de 7% a vânzărilor în ianuarie, în concordanță cu piața. Pe locul doi, Stellantis, este mai afectat (-15,1%), cu performanțe slabe pentru mărcile sale Peugeot, Fiat și Citroën, în special. Grupul Renault a scăzut cu 3,5%, cu -15,7% pentru marca principală, dar cu vânzări bune la Dacia. Hyundai-Kia (+28,7%) și Toyota (+9,7%) continuă să înfrunte criza mai calm, câștigând cotă de piață. BMW înregistrează – 9,2%, Mercedes -13,8%.
După o scădere bruscă în 2020 legată de pandemia de Covid-19, piața auto a fost paralizată în Europa și America în 2021 de această penurie de cipuri electronice, fabricate în special în Asia, și indispensabile pentru fabricarea mașinilor care sunt dotate cu tot mai multă tehnologie. Odată cu stabilizarea ofertei de cipuri în a doua jumătate a anului și în absența oricărei variante noi, ACEA se așteaptă ca vânzările de automobile să revină cu 7,9% în 2022, deși încă departe de nivelul din 2019.