În sectorul bunurilor de consum, inovația a accelerat în ultimii ani, iar potrivit studiului EY CEO Imperative 2021, realizat pe un eșantion de peste 300 de directori generali din Fortune top 2000, acest trend nu dă semne de încetinire.
Nu există o rețetă secretă pentru a atinge succesul în inovație, însuși termenul fiind atât de permisiv, încât poate varia de la activități simple, precum îmbunătățirea proceselor operaţionale, până la activități de cercetare şi dezvoltare. EY a identificat o serie de elemente care să sprijine construirea eficientă a unei organizații ghidate de inovație. Leadership-ul, resursa umană şi îmbunătățirea operaţiunilor, urmate de structura portofoliului de produse şi servicii, digitalizare sau parteneriate corespunzătoare sunt repere care contribuie la definirea unui cadru propice inovației.
COVID-19 a determinat o schimbare fundamentală în modul în care consumatorii trăiesc, dar și în modul în care companiile îi deservesc. Preferințele consumatorilor, așteptările angajaților, parteneriatele, structura lanțurilor de aprovizionare, reglementările și cerințele investitorilor s-au mutat într-o nouă paradigmă, care implică o eficientizare mult mai accelerată. Pandemia a dus la aplatizarea multora dintre structurile organizaționale și a accelerat procesul de luare a deciziilor, din nevoia de a beneficia de schimbările propuse în zile sau săptămâni şi nu în luni sau ani, cum se întâmpla în perioada anterioară.
În acest context determinat de schimbări şi viteză, EY a identificat un cadru de analiză a maturității programelor de inovație din companiile de retail, bazat pe 7 dimensiuni şi 4 stadii de maturitate. Analiza poate fi făcută completând acest chestionar.
Interesul pentru nou şi inovare este uneori asimilat cu strategii de activare incomplete, iar plafonarea multor companii se întâmplă şi pentru că urmăresc deseori doar una sau două dimensiuni ale inovației. Activitățile asociate inovării, precum programele de generare de idei, hackathon-urile, atelierele de design thinking etc., poartă denumirea de “inovare teatrală” (innovation theatre), dacă nu sunt susținute şi de o metodologie clară şi de un program robust de implementare.
„Completând formularul pentru evaluarea maturității, organizațiile parcurg întrebări esențiale pentru definirea propriei lor poziționări în raport cu alte companii din industrie. Scopul central e să oferim acces la un cumul de cunoștințe şi bune practici, care să ajute companiile din retail să își optimizeze strategiile şi procesele, în sincron cu liderii globali din piaţă.
Initiaţiva EY vine ca urmare a observării folosirii termenului de „inovație” în contexte diferite, cu înţelesuri diferite, spre exemplu ca un jargon lipsit de substanță ori ca un absolut al creativității. În contrast cu aceste extreme, perspectiva noastră este că inovația trebuie să fie reprezentată de acele produse sau activități care aduc plus valoare şi optimizează procesele”, a declarat Mihail Lupu, Innovation consultant, EY wavespace România.Cadrul definit de EY identifică șapte piloni de inovare:1. Leadership – responsabilitatea asumată a echipei de management în privința programului de inovație
2. Structura portofoliului de produse şi servicii – alinierea la nevoile consumatorilor şi aprecierea corectă a valorii acestor produse
3. Activitățile de marketing – o expunere relevantă pentru consumatori
4. Digitalizare – utilizarea corespunzătoare a datelor şi a tehnologiei în vederea îmbunătățirii experienței clienților
5. Operațiuni – eficientizarea proceselor de Back-Office
6. Structura resurselor umane şi a competențelor – echipă dedicată procesului de inovație
7. Finanțările şi parteneriatele – investiţii asumate chiar şi în timp de criză
Inovarea și creșterea au fost considerate prioritare de către respondenți în ultimii doi ani, potrivit ultimului studiu EY CEO Imperative. 63% dintre respondenții din studiul au menţionat că accelerarea digitalizării și a inovației este crucială şi are cel mai mare impact asupra companiei lor. Fie că vorbim despre Net zero retail, un trend prin care comercianții își propun să reducă aproape complet emisiile de carbon ale produselor şi serviciilor sau despre implementarea de Chatbots pentru facilitarea interacțiunii cu clienții, sectorul comerțului la nivel global descoperă în permanenţă modalități prin care să fidelizeze relația cu consumatorul, să devină mai sustenabil şi să reinvestească eficient profitul într-o creștere susținută.
Odată cu reglementarea sustenabilității, 92% dintre companiile de retail şi-au anunţat obiectivul de a deveni neutre din punct de vedere al carbonului până în 2025. Aliniind rezultatele studiului la realitatea locală, în România, marii retaileri au investit în dezvoltarea unor parteneriate strategice ce le oferă platforme noi de creștere. În paralel, am observat şi interes pentru tehnologii şi programe menite să le asigure alinierea la tendințele globale de neutralitate a carbonului, dar şi care să ducă la reducerea costurilor operaţionale.
Directorul general trebuie să își asume răspunderea pentru succesul unui program de inovație în organizația pe care o conduce
„Organizațiile trebuie să își democratizeze procesul de inovație în interiorul firmei şi să permită şi funcțiilor de execuție să aducă propria viziune asupra dezvoltării organizației. De ce? Modul de operare care determină succesul şi profitabilitatea unei organizații este o lamă cu două tăișuri. Responsabilitatea deciziei de schimbare a paradigmelor de operare şi de investiţii în procese de inovație implică riscuri pentru organizație, pe care managementul e posibil să încerce să le evite, în funcție şi de situația financiară a companiei. Cu alte cuvinte, leadership-ul tranzacțional nu are capacitatea să facă peste noapte trecerea către un leadership de tip transformațional”, a declarat Cristian Cârstoiu, Chief Innovation Officer, EY România.
Pe măsură ce consumatorii evoluează şi dinamica pieţei se schimbă, companiile acordă prioritate inovației pentru a obține un avantaj competitiv. Strategia pe termen lung a retailerilor e caracterizată prin eficiență și creștere, iar investițiile în programe de inovație devin tot mai vizibile.
Dincolo de pandemia Covid-19, se conturează un tablou în care tehnologiile disruptive devin normalitate, iar inovația se poziționează ca un motor de creștere al companiilor. Cu toate acestea, doar companiile suficient de versatile şi de agile vor reuși să îl implementeze corespunzător.