Inovații în serviciile curierilor

O dronă care să îți livreze coletul acasă în mai puțin de 60 de minute. Este visul oricărei companii de curierat și, desigur, oricărui retailer online, o invenție testată deja în ultimii ani, inclusiv de gigantul Amazon. În România, nu a ajuns, încă. Dar nu este exclus, într-un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat. Până una alta, curierii din piața locală fac investiții de zeci de milioane de euro și inovează neîncetat.

În urmă cu patru ani, DPDgroup, o companie de curierat prezentă și în România, a testat prima dronă care a transportat – „cu succes“ spun reprezentații companiei – un colet de 3 kilograme pe o distanță de 1.200 de metri, demonstrând, astfel, „fiabilitatea și eficiența tehnologiei“. De atunci, Direcția Generală de Aviație Civilă din Franța, a acordat Grupului licența pentru operațiunile pe plan local, iar de la sfârșitul anului 2016, compania a inaugurat prima rută comercială din lume pentru serviciul de livrare cu dronă, pe o distanță de 15 kilometri. 

Evident, acesta este doar un exemplu, pe care, mai devreme sau mai târziu îl vor testa și jucătorii de la noi. „Livrarea coletelor cu ajutorul dronelor este o alternativă apărută în străinătate, despre care am auzit cu toții, așa cum am auzit și de platformele de curierat construite pe modelul Uber. Sunt soluții viabile în țările unde au fost lansate, pentru că piețele sunt mai dezvoltate, dar și acolo sunt într-o fază pilot. În România, coletul se plătește de regulă ramburs, la livrare și relația curier-client este foarte importantă la nivel uman“, spun reprezentanții FAN Courier.  De altfel, potrivit acestora, din totalul investițiilor realizate în ultimii doi ani, respectiv 36,5 milioane de euro, o parte importantă a mers către inovație. De pildă, a fost introdus un serviciu prin care clienții își pot controla singuri livrările, fiind lansată, în același timp, opțiunea de plată cu cardul. 

Investiții în inovație

„Sunt servicii inovatoare pentru piața de curierat de la noi, dar am constatat că investițiile în inovație necesită timp pentru a fi acceptate de clienți. Românii sunt în continuare reticenți să plătească electronic, ceea ce face ca munca pe care o depunem în spate, noi și echipele noastre de curieri, să fie uriașă și de multe ori fără succes imediat“, mai spun ei. Strategic, pe mai departe, compania cu acționariat 100% românesc plănuiește dezvoltarea în regiune, datorită, în primul rând, milioanelor de români care muncesc în străinătate și a companiilor străine cu activități în România.  Ca informație de detaliu, FAN a ajuns deja în Bulgaria și urmează să deschidă, la toamnă, un punct de lucru cu spațiu de depozitare în Ungaria. 

Pe investiții în dezoltarea sistemelor IT și în extinderea capacității operaționale (prin deschiderea de centre logistice în Cluj, Bacău și Brașov) s-au axat și cei de la DPD România, valoarea din 2017 fiind de circa 1,5 milioane de euro. „Investițiile în noile platforme IT îmbunătățesc calitatea operațională de livrare și permit companiei o flexibilitate mai mare în dezvoltarea și integrarea unor servicii noi în viitor. Sky Logistic reprezintă o soluție IT integrată, ce permite un flux de livrare mai rapid, prin noul sistem de rutare bazat pe adresă și geolocație. Prin identificarea automată a coordonatelor GPS, clienții scapă de obligativitatea introducerii codului poștal și este astfel eliminată posibilitatea de eroare în livrarea coletelor la destinatar“, explică reprezentanții DPD. Cât despre 2018, potrivit lor, investițiile vor ajunge la aproximativ un milion de euro, în diverse zone ale afacerii, printre care deschiderea a două centre logistice.

Luarea în calcul de investiții importante anunțate de curieri merge mână în mână cu dezvoltarea comerțului online, un procent important din businessul lor fiind acoperit de acest segment. În context, potrivit lui Florin Filote, director eMag Marketplace, piaţa de eCommerce din România este de circa 2,8 miliarde de euro, pentru anul 2020 fiind estimată aproape o dublare, respectiv 5 miliarde de euro. „Tehnologia influenţează comportamentul de consum. Site-urile, în general, se transformă dintr-o destinaţie de cumpărături într-una de informare“, a punctat Filote.

Chiar anul trecut, DHL Express (un gigant în piața internațională de curierat) a publicat un studiu potrivit căruia magazinele online care vând în afara graniţelor ţării au potenţial de a creşte până în 2020 de două ori mai repede decât cele care vând doar intern. „Pentru DHL Express România, segmentul online a crescut cu 15% faţă de anul trecut şi suntem încrezători că, la sfârşitul anului, creşterea înregistrată va fi chiar mai mare“, a spus atunci Daniel Kearvell.

Acest articol a fost publicat în numărul 29 al revistei Capital, disponibil la chioşcuri în săptămâna 23 – 29 iulie 2018