Inovaţia în întreprinderile din România a înregistrat un declin în perioada 2012-2014, comparativ cu perioada 2010-2012. Din 1232 întreprinderi mari, 332 au fost inovatoare, ceea ce înseamnă că una din 4 întreprinderi mari a inovat, potrivit rezultatelor provizorii ale cercetării statistice privind inovaţia în industrie şi servicii realizată de Institutul Național de Statistică.
Din 27.148 întreprinderi mici şi mijlocii, 3.313 au fost inovatoare, ceea ce înseamnă că una din 8 întreprinderi mici şi mijlocii a inovat.
Mai puţină inovaţie atât în sectorul industriei cât şi în cel al serviciilor
Rezultatele provizorii ale cercetării statistice privind inovaţia arată că, în perioada 2012-2014, în rândul întreprinderilor din mediul de afaceri, ponderea întreprinderilor care au introdus sau au implementat produse, procese, metode de organizare sau metode de marketing, noi sau îmbunătăţite semnificativ a fost de 12,8%, în scădere cu 7,9 puncte procentuale faţă de perioada 2010-2012. Din rândul acestora, 6,3% au fost întreprinderi care au aplicat numai metode noi de organizare sau de marketing, în timp ce 3,5% au fost întreprinderi care au introdus sau implementat numai produse şi/sau procese noi sau îmbunătăţite semnificativ. Din numărul total de întreprinderi 3,0% au introdus atât produse şi/sau procese noi cât şi metode de organizare şi/sau de marketing noi sau îmbunătăţite semnificativ.
În perioada 2012-2014, faţă de perioada anterioară analizată, 2010-2012, ponderea inovatorilor a scăzut la două din cele trei categorii de inovatori. Ponderea întreprinderilor care au implementat metode de organizare şi/sau de marketing noi sau semnificativ îmbunătăţite a scăzut cu 8,1% puncte procentuale. Ponderea acelor inovatori care au introdus atât produse şi/sau procese cât şi metode de organizare şi/sau de marketing a înregistrat o scădere cu 1,4 puncte procentuale. Dacă în perioada 2010-2012 ponderea întreprinderilor cu produse şi/sau procese inovatoare a fost de 1,9%, în perioada 2012-2014 s-a înregistrat o creştere cu 1,6 puncte procentuale.
Întreprinderile mari de două ori mai inovatoare decât întreprinderile mici şi mijlocii
În perioada 2012-2014, întreprinderile mari cu 250 salariaţi şi peste, au fost mai inovatoare decât întreprinderile mici şi mijlocii (IMM-uri), respectiv cu 10-249 salariaţi. Din numărul întreprinderilor mari, 26,9% au fost inovatoare, în timp ce din rândul întreprinderilor mici şi mijlocii numai 12,2% au fost inovatoare. Faţă de perioada anterioară 2010-2012, ponderea întreprinderilor inovatoare mari a înregistrat o scădere cu 13,2 puncte procentuale, de la 40,1% în 2010-2012 la 26,9% în 2012-2014. Aceeaşi tendinţă de scădere s-a manifestat şi în rândul IMM-urilor inovatoare, care de la o pondere de 19,8% în perioada 2010-2012 , au ajuns la o pondere de numai 12,2%, înregistrându-se o scădere cu 7,6 puncte procentuale.
Mai puţină inovaţie atât în sectorul industriei cât şi în cel al serviciilor
În perioada 2012-2014, faţă de perioada anterioară 2010-2012, în ambele sectoare economice (industrie şi servicii) s-a înregistrat o scădere a potenţialului inovator al întreprinderilor. În sectorul industriei, s-a înregistrat o scădere cu 9,8 puncte procentuale, de la 22,4% în perioada 2010-2012 la 12,6% în perioada 2012-2014. În sectorul serviciilor, scăderea este mai mică, cu 5,7 puncte procentuale, de la 18,8% în perioada 2010-2012 la 13,1% în perioada 2012-2014.
O mai bună cooperare în întreprinderile inovatoare româneşti
Faţă de perioada 2010-2012, a existat o cooperare mai bună între întreprinderi, ponderea întreprinderilor care au cooperat s-a dublat atât în sectorul industriei, cât şi în sectorul serviciilor. Astfel, 15,4% din numărul întreprinderilor inovatoare au cooperat în vederea realizării de produse sau procese noi sau îmbunătăţite semnificativ. Cooperarea este mai activă în rândul întreprinderilor inovatoare din sectorul industriei, unde s-a înregistrat o pondere de 17,0%, spre deosebire de sectorul serviciilor unde ponderea întreprinderilor care au cooperat în perioada 2012-2014 a fost de 13,9%.