Preţurile producţiei industriale (piaţă internă şi piaţă externă) s-au majorat cu 51,7% în martie e 2022, faţă de aceeaşi lună a anului trecut, arată datele publicate, marţi, de Institutul Naţional de Statistică (INS).

Majorare de 7% a prețurilor producţiei industriale pe total

Faţă de februarie 2022, preţurile producţiei industriale pe total (piaţa internă şi piaţa externă) au crescut cu 7%.

Potrivit sursei citate, la nivelul pieţei interne, indicele preţurilor producţiei industriale a înregistrat un salt de 8,01% în martie, faţă de februarie 2022, respectiv de 67,63% în comparaţie cu luna martie a anului trecut.

De asemenea, în ceea ce priveşte piaţa externă, în martie, majorările de preţuri au fost de 4,64%, faţă de februarie, şi de 24,19%, faţă de martie 2021.

Pe marile grupe industriale, în martie 2022 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, cele mai importante creşteri ale preţurilor producţiei industriale au fost consemnate în: industria energetică (+155,04%), industria bunurilor intermediare (+32,38%), industria bunurilor de folosinţă îndelungată (+16,92%), industria bunurilor de capital (+11,96%) şi industria bunurilor de uz curent (+11,86%).

Raportat la perioada de referinţă, datele INS relevă faptul că, pe secţiuni de activitate, preţurile au crescut în: producţia şi furnizarea de energie electrică şi termică, gaze, apă caldă şi aer condiţionat, cu 180,23%; industria extractivă (+129,98%); industria prelucrătoare (+24,96%) şi în sectoarele distribuţia apei; salubritate, gestionarea deşeurilor, activităţi de decontaminare (+14,01%).

Creştere accentuată a preţurilor în industria prelucrătoare, construcţii şi comerţul cu amănuntul

De asemenea, Institutul Naţional de Statistică transmite că managerii estimează o creştere moderată a activităţii în industria prelucrătoare, comerţul cu amănuntul şi servicii, o relativă stabilitate a numărului de salariaţi în industria prelucrătoare, construcţii şi servicii, precum şi o creştere accentuată a preţurilor în industria prelucrătoare, construcţii şi comerţul cu amănuntul, până în luna iunie.

„Soldul conjunctural indică percepţia managerilor întreprinderilor asupra dinamicii unui fenomen care NU trebuie confundată cu ritmul creşterii sau scăderii oricărui indicator statistic produs de INS. Soldul conjunctural procentual este obţinut ca diferenţă între procentajul managerilor care au ales varianta pozitivă a fenomenului şi procentajul celor care au indicat varianta negativă”, transmite INS.