În 2021, cheltuielile privind protecţia socială au crescut cu 4,4%, faţă de 2020

Potrivit Institutului Național de Statistică (INS), în anul 2021, veniturile de protecţie socială au însumat 192,596 miliarde lei, în creştere cu 7,9% faţă de anul 2020. Ponderea lor în Produsul Intern Brut (PIB) a fost de 16,2%, în scădere cu 0,5 puncte procentuale faţă de anul precedent.

Cheltuielile privind protecţia socială (inclusiv costurile administrative ale schemelor de protecţie socială) s-au ridicat la 197,320 miliarde lei (din care 193,303 miliarde lei reprezintă cheltuieli cu prestaţiile sociale), cunoscând astfel o creştere cu 4,4% faţă de anul 2020. Ponderea lor în PIB a fost de 16,6%, în scădere cu 1,1 puncte procentuale faţă de anul 2020.

Cheltuielile cu prestaţiile sociale (exclusiv costurile administrative şi alte cheltuieli) au reprezentat 16,3% din PIB, în scădere cu 0,7 puncte procentuale faţă de anul 2020.

În 2021, protecţia socială a fost orientată către acoperirea riscurilor legate de limita de vârstă și îngrijirea sănătăţii

Ca şi în anii anteriori (2012-2021), protecţia socială a fost orientată, cu precădere, către acoperirea riscurilor legate de limita de vârstă (bătrâneţe) şi a celor de boală sau îngrijirea sănătăţii care au implicat 50,7%, respectiv 27% din totalul cheltuielilor cu prestaţiile sociale.

Sursa datelor o reprezintă cercetarea Statistica protecţiei sociale, conform European System of Integrated Social Protection Statistics (ESISPS), derulată în baza Regulamentului Consiliului şi Parlamentului European nr.458/2007 privind sistemul european al statisticilor integrate de protecţie socială.

Prestaţia socială este transferul în numerar sau în natură către gospodării sau indivizi, având ca scop protejarea acestora de unul sau mai multe riscuri (nevoi) fără să existe un aranjament simultan de reciprocitate.

Prestaţiile de protecţie socială acordate în baza schemelor de protecţie socială se clasifică pe opt funcţii de protecţie socială, corespunzătoare celor opt riscuri sociale majore identificate de ESSPROS. Conform metodologiei ESSPROS cele opt funcţii de protecţie socială sunt:

  • boală/îngrijirea sănătății;
  • dizabilitate;
  • limită de vârstă;
  • urmaș;
  • familie/copii;
  • șomaj;
  • locuință;
  • excluziune socială.

Despre Direcția Protecția Socială

Obiectul de activitate al Direcţiei Protectie Sociala îl constituie realizarea ansamblului de mãsuri, programe, activitãţi profesionale, servicii specializate de protejare a persoanelor, familiilor, grupurilor şi comunitaţilor cu probleme speciale, aflate în dificultate şi într-un grad de risc social, care nu au posibilitatea de a realiza prin mijloace şi eforturi proprii un mod normal şi decent de viaţa.

Serviciile de asistenţã socialã se adreseazã urmatoarelor categorii de persoane:

persoane cu handicap;
persoane singure;
persoane vârstnice;
familia şi copilul;
oricare persoanã aflatã în nevoie.

Acţiunile Direcţiei Protecţie Sociala se îndreaptã cãtre prevenirea şi combaterea situaţiilor de risc pentru persoanele aflate în dificultate, pe care ele sau familiile lor sunt încapabile sã le soluţioneze, scrie pe site-ul oficial al Primăriei Sectorului 6.