Potrivit INS, peste jumătate din întreprinderile inovatoare de produse şi-au dezvoltat inovaţiile în propria companie, iar 7,4% din întreprinderile inovatoare au avut acorduri de cooperare pentru realizarea activităţilor inovatoare.
Avantajele avansului de timp a constituit principala metodă pentru menţinerea sau creşterea competitivităţii în întreprinderile inovatoare, iar cele mai multe IMM-uri inovatoare s-au înregistrat în Regiunea Sud-Est (36,1%) şi în Regiunea Nord-Est (31,7%).
În anul 2012, ponderea cheltuielilor pentru activităţi de cercetare-dezvoltare internă aproape s-a dublat. Din rezultatele cercetării statistice privind inovaţia în întreprinderi, în perioada 2010-2012, ponderea întreprinderilor inovatoare a fost de 20,7%, în scădere cu 10,1 puncte procentuale, în comparaţie cu perioada 2008 – 2010.
Întreprinderile inovatoare de produse sau procese au avut o pondere de 6,3% în total întreprinderi, în scădere cu 8 puncte procentuale, în comparaţie cu perioada 2008 – 2010, când s-a înregistrat o pondere de 14,3%. Întreprinderile inovatoare de metode de organizare şi/sau de marketing au înregistrat o pondere de 18,8%, în scădere cu 7,7 puncte procentuale, comparativ cu perioada 2008 – 2010, când ponderea acestora a fost de 26,5%.
Întreprinderile din sectorul industriei au avut o pondere de 22,5%, în scădere cu 7,6 puncte procentuale comparativ cu perioada 2008 – 2010, în timp ce întreprinderile din sectorul serviciilor au înregistrat o pondere de 18,7%, în scădere cu 13 puncte procentuale, raportat la acelaşi interval.
Cea mai inovatoare activitate economică din sectorul industriei a fost fabricarea produselor din tutun (80% din întreprinderi), iar din sectorul serviciilor, activitatea de cercetare-dezvoltare (55,5%).
În topul primelor 10 activităţi inovatoare, în perioada 2010 – 2012, se află fabricarea produselor din tutun – 80%, cercetare-dezvoltare – 55,5%, fabricarea produselor farmaceutice de bază şi a preparatelor farmaceutice – 52,3%, fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor şi semiremorcilor – 38%, activităţi de servicii informatice – 35,6%, repararea, întreţinerea şi instalarea maşinilor şi echipamentelor – 35,6%, intermedieri financiare, cu excepţia activităţilor de asigurări şi ale fondurilor de pensii – 34,6%, activităţi de asigurări, reasigurări şi ale fondurilor de pensii (cu excepţia celor din sistemul public de asigurări sociale) – 34%, activităţi şi servicii de decontaminare – 33,3%, fabricarea de maşini, utilaje şi echipamente – 32,2%.
După clasa de mărime a întreprinderii, întreprinderile mari sunt mai inovatoare (40,1%), comparativ cu întreprinderile mijlocii (26,6%) şi cele mici (18,3%). Această tendinţă s-a remarcat şi pe cele două sectoare, industrie şi servicii.
În perioada 2010 – 2012, din totalul întreprinderilor inovatoare de produse sau procese, 7,8% au fost inovatori de produse şi procese, 3,6% au fost inovatori numai de procese, iar 2,4% au fost inovatori numai de produse. Din totalul întreprinderilor inovatoare de metode de organizare sau marketing, 9,1% au implementat atât metode de organizare, cât şi metode de marketing, 5% au implementat numai metode de organizare şi 4,7% au introdus metode noi numai de marketing.
Tipologia inovatorilor, în perioada 2010 – 2012, arată un total de 28.866 întreprinderi, din care 5.968 întreprinderi inovatoare (20,7%), 1.806 întreprinderi inovatoare de produse sau procese (indiferent de inovaţiile de organizare şi/sau de marketing) (6,3%), 351 de întreprinderi inovatoare numai de produse (1,2%), 706 întreprinderi inovatoare numai de procese (2,4%), 634 de întreprinderi inovatoare de produse şi procese (2,2%) şi 115 întreprinderi cu inovaţii de produse şi sau procese nefinalizate şi/sau abandonate (0,5%).
Firmele au investit aproape 3 mld. lei în inovaţie, în 2012
Valoarea totală a cheltuielilor pentru inovaţia de produse şi procese a fost de 2,917 miliarde lei în 2012, potrivit datelor INS.
Comparativ cu 2010, cheltuielile de cercetare-dezvoltare internă aproape s-au dublat, de la 18,3% la 30,6%. Cheltuielile pentru cercetare-dezvoltare externă au înregistrat o scădere cu 9,6 puncte procentuale, de la 11,2% la 1,6%.
Cheltuielile cu achiziţii de utilaj, echipament şi software au scăzut cu 9,3 puncte procentuale, de la 69,1% la 59,8%, iar cheltuielile cu achiziţii de alte cunoştinţe externe au rămas la aceleaşi nivel (1,2%), ca în anul 2010.
În perioada 2010-2012, comparativ cu perioada 2008-2010, finanţarea publică a întreprinderilor a crescut cu 13,2 puncte procentuale, de la 4,3 % la 17,5%.
Clienţii sau cumpărătorii din sectorul public şi concurenţii sau alte întreprinderi din acelaşi sector de activitate au constituit principalele surse de informaţii ale întreprinderilor pentru susţinerea procesului inovaţiei. După tipul sursei, acestea se clasifică în surse interne, de piaţă, de la instituţii şi alte surse.
Dacă în perioada 2008-2010, 11,2% din întreprinderile inovatoare au avut acorduri de cooperare pentru realizarea activităţilor inovatoare, în perioada 2010-2012 numai 7,4% din întreprinderile inovatoare au avut acorduri de cooperare pentru realizarea activităţilor inovatoare.
Principalii parteneri de cooperare ai întreprinderilor inovatoare au fost furnizorii de echipamente, materiale, componente sau software 5,3% şi clienţii sau cumpărătorii din sectorul public 3,5%. Pe sectoare economice, în sectorul industriei se cooperează mai mult decât în sectorul serviciilor.
Sursa: Agerpres