Inspectorii Direcţiei Generale Antifraudă Fiscală (DGAF) au controlat 125 firme din Bucureşti şi au constatat nereguli pentru sancţionarea cărora au dispus suspendarea activităţii a 24 puncte de lucru pentru perioade cuprinse între o lună şi trei luni, amenzi în valoare totală de 899.500 lei şi confiscări de numerar în cuantum total de 95.901 lei, 27.000 euro şi 3.200 dolari.
Cele mai multe abateri constatate de inspectorii antifraudă au fost încălcarea obligaţiilor legale de utilizare a caselor de marcat, întocmirea defectuoasă a evidenţelor financiar-contabile şi comercializarea de produse alcoolice fără banderole fiscale. Acţiunile de control efectuate de DGAF în zonele cu risc fiscal ridicat vor continua, în scopul îmbunătăţirii conformării fiscale voluntare şi a disciplinei financiare, prin înregistrarea tuturor veniturilor şi emiterea bonurilor fiscale. Direcţia Generală Antifraudă Fiscală îi îndeamnă pe cumpărători să ceară bon fiscal pentru fiecare bun sau serviciu achiziţionat, pentru că astfel beneficiază de siguranţă în consum şi echitate în tratament fiscal.
Contribuabilii pot contesta doar un singur proces-verbal
Atunci când inspectorii antifraudă vin in control nu trebuie să avizeze firmele supuse controlului, aşa cum se întâmplă în cazul inspecţiei fiscale. "Ori de câte ori controlul operativ şi inopinat se efectuează la sediul social sau la sediile secundare ale contribuabilului, acesta se consemnează în registrul unic de control, se specifică în Codul de procedură fiscală.
În ceea ce priveşte atribuţiile inspectorilor antifraudă, este bine de reţinut că aceştia au dreptul, printre altele, să reţină documente, să confişte bunurile a căror fabricaţie, depozitare, transport sau desfacere este ilicită şi să confişte veniturile realizate din activităţi comerciale considerate nelegale. În urma efectuării controlului antifraudă inspectorii trebuie să încheie procese-verbale de control/acte de control pentru stabilirea stării de fapt fiscale, pentru constatarea şi sancţionarea contravenţiilor, precum şi pentru constatarea împrejurărilor privind săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală, se menţionează în legislaţia în vigoare.
La finalizarea controlului, contribuabilii pot contesta doar un un singur tip de proces-verbal. Astfel, în cazul proceselor-verbale de sancţionare a contravenţiilor se poate formula plângere contravenţională, pe calea instanţei. În cazul în care procesul-verbal este doar unul de constatare, acesta NU poate fi contestat, întrucât NU reprezintă un titlu de creanţă, respectiv o decizie de impunere sau un alt act administrativ fiscal. Dacă respectivul proces-verbal va fi urmat de o inspecţie fiscală şi de o decizie de impunere, atunci se va putea contesta decizia de impunere.
În cadrul unui control antifraudă, contribuabilii au dreptul de a fi ascultaţi, de a fi informaţi cu privire la constatările inspectorilor, de a beneficia de asistenţă de specialitate.
SURSA: AGERPRES, AVOCATNET