Inspectorii de muncă au descoperit peste 2.000 de nereguli la angajatori. Ce domenii au fost vizate de controale

Inspecția Muncii

Inspecția Muncii / SURSĂ FOTO: Facebook

Inspectorii de muncă au descoperit peste 2.000 de nereguli la angajatorii din industria de fabricare a produselor de brutărie și a produselor făinoase. De asemenea, au fost aplicate peste 1.100 de sancțiuni contravenționale.

Peste 2.000 de nereguli descoperite de inspectorii de muncă

Inspectorii de muncă au finalizat o campanie națională de verificare a respectării prevederilor legale în industria de fabricare a produselor de brutărie și a produselor făinoase, dezvăluind peste 2.000 de deficiențe la angajatori. Aceste deficiențe au fost constatate în urma a 1.723 de controale efectuate, ducând la aplicarea a 1.172 de sancțiuni contravenționale, inclusiv amenzi în valoare totală de 1.855.100 de lei.

Din amenzile totale, 798.000 de lei au fost pentru muncă nedeclarată, 40 de persoane fiind depistate în această situație, transmite Inspecția Muncii.

Obiectivele campaniei au inclus remedierea neconformităților identificate și creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor și a lucrătorilor în ceea ce privește respectarea prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă și al securității și sănătății în muncă.

În domeniul securității și sănătății în muncă, s-au aplicat 832 de sancțiuni contravenționale, inclusiv amenzi în valoare de 721.000 de lei. De asemenea, s-au dispus 6 sistări de activitate pentru 1 loc de muncă și pentru 5 echipamente de muncă.

Care au fost cele mai frecvente nereguli descoperite?

Cele mai frecvente neconformități constate de inspectorii de muncă în domeniul relațiilor de muncă au fost următoarele:

  • Nerespectarea obligației privind încheierea contractului individual de muncă în formă scrisă;
  • Încălcarea, de către angajator, a obligației privind evidența orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat;
  • Nerespectarea prevederilor referitoare la durata zilnică maximă a timpului de lucru și lipsa acordului salariatului privind efectuarea de muncă suplimentară;
  • Nerespectarea prevederilor legale privind acordarea repausului săptămânal și sărbătorile legale și a celor privind compensarea orelor lucrate în zilele de repaus săptămânal;
  • Angajatorul nu a înmânat un exemplar din contractul individual de muncă;
  • Nerespectarea prevederilor privind dovada acordării drepturilor salariale;
  • Nerespectarea dispozițiilor privind garantarea în plată a salariului minim brut pe țară în industria alimentară;
  • Nerespectarea prevederilor referitoare la datele transmise în REVISAL: transmiteri tardive sau incomplete, date eronate.

În ceea ce privește domeniul securității și sănătății în muncă, cele mai frecvente neconformități descoperite de inspectorii de muncă au fost:

  • Instruire incompletă în domeniul securității și sănătății în muncă;
  • Nesemnalizarea locurilor cu riscuri mari de accidentare și lipsa evaluării riscurilor specifice;
  • Improvizații la instalația electrică;
  • Instrucțiunile proprii neadaptate la particularitățile activităților și ale locului de muncă, neafișarea instrucțiunilor pe echipamentele de muncă;
  • Neefectuarea examenului medical la angajare;
  • Nereglementarea activităților de folosire a surselor de foc deschis și fumatul;
  • Utilizarea rampelor fără balustradă de protecție, nesemnalizarea de securitate și/sau de sănătate, etc.
SURSA FOTO: Inspecția Muncii

Securitatea și sănătatea angajaților trebuie să fie permanent în atenția angajatorilor

Mihai Nicolae Ucă, inspector general de stat adjunct în domeniul securității și sănătății în muncă, a subliniat importanța acordată de autorități securității și sănătății lucrătorilor din industria alimentară, evidențiind expunerea acestora la diverse riscuri de accidentare și îmbolnăvire la locul de muncă.

„Securitatea și sănătatea în muncă a lucrătorilor care desfășoară activități în domeniul panificației trebuie să fie permanent în atenția angajatorilor, deoarece, controalele efectuate de-a lungul timpului în domeniul securității și sănătății în muncă au evidențiat faptul că lucrătorii din acest domeniu sunt expuși la o serie întreagă de riscuri de accidentare și îmbolnăvire la locul de muncă, din cauza echipamentelor de muncă necorespunzătoare și a tehnologiilor folosite, precum: arsuri termice și chimice, tăieturi, înțepături, riscuri de electrocutare, ventilație insuficientă, căldură sau umiditate excesivă și alternări bruște între temperaturi mari și mici, echipamente de muncă incorect utilizate, risc de intoxicare cu substanțe chimice utilizate la curățenie, activități repetitive, manipulare manuală a maselor sau risc de lovire, strivire de echipamentele de muncă aflate în mișcare (malaxoare, stivuitoare, camioane)”, a declarat Mihai Nicolae Ucă.