Astfel, vând în vedere majorările de impozite și noile reglementări anunțate, 2025 pare să vină cu aceleași provocări și nesiguranțe pentru IMM-uri. Lipsa unei digitalizări reale și a unei comunicări transparente din partea instituțiilor de stat pe întreg parcursul anului 2024 nu au făcut decât să-i demotiveze pe contribuabili să-și investească resursele financiare, timpul și energia în folosul business-urilor lor, spun cei de la Next Up.
Next Up: Instabilitate legislativă și schimbări fiscale constante pentru IMM
Din cauza instabilității legislative și a schimbărilor fiscale constante, dorința antreprenorilor de a investi în afaceri a scăzut, întrucât nu știu ce să aștepte pe mai departe.
De exemplu, o simplă analiză pe site-ul ANAF arată că, până la finalul lunii noiembrie 2024, au fost efectuate 178 de modificări fiscale, ceea ce înseamnă aproximativ o schimbare la două zile.
Aceste modificări imprevizibile pun o presiune considerabilă asupra mediului de afaceri. În acest context, mulți antreprenori își reduc investițiile, chiar dacă aceste investiții ar fi necesare pentru a-și asigura stabilitatea și creșterea.
„Antreprenorii care au conștientizat că trebuie să prevină și să își protejeze afacerile s-au pregătit din timp alegând să digitalizeze procese de business și să automatizeze o parte din muncă atât pentru a ține costurile sub control, cât și pentru a declara corect la ANAF în vederea evitării amenzilor. Digitalizarea a devenit o necesitate, nu doar un avantaj competitiv.
IMM-urile au nevoie de soluții integrate care să le ajute să se adapteze rapid la schimbările legislative, să automatizeze raportările către ANAF, cum sunt e-Factura și SAF-T, și să reducă riscurile administrative. În lipsa acestor instrumente, companiile se confruntă cu un risc crescut de penalizări și dificultăți operaționale”, a explicat Roxana Epure, Managing Partner al NextUp.
În acest context, NextUp a echipat cu 50% mai multe afaceri decat anul trecut, IMM-uri care au solicitat softuri moderne pentru gestionarea eficientă a afacerii și transmiterea datelor către ANAF.
Cererea IMM-urilor a crescut spectaculos în 2024 pentru dotarea cu un ERP care automatizează procese de business, simplifică operațiunile e-Factura și SAF-T și care este actualizat constant cu orice nouă modificare fiscală de la stat.
Afacerile luptă cu birocrația și impredictibilitatea prin digitalizare
În acest climat de nesiguranță, firmele trebuie să găsească soluții pentru a rămâne competitive și conforme din punct de vedere fiscal. Într-o perioadă de haos, digitalizarea nu este doar o alegere strategică, ci o măsură esențială pentru supraviețuire și creștere. Companiile care adoptă tehnologia acum vor fi cele care vor reuși să se adapteze mai ușor schimbărilor și să rămână competitive în viitor.
“Mediul de afaceri nu mai vrea surprize care le impactează direct cheltuielile, ci are nevoie de stabilitate legislativă. Oficialii trebuie să înțeleagă că antreprenorii au nevoie de predictibilitate. Pe asta ar trebui să fie focusul lor. Au fost anunțate deja noi măsuri fiscale, dar nu știm care sunt.
Știm că urmează creșteri de impozite și taxe, schimbări care afectează IMM-urile, dar nu știm care și nu cunoaștem nici impactul pe bugete. Sigur, un minim de predictibilitate ei pot avea, în curtea proprie, prin sisteme integrate de partea lor, cu ajutorul cărora își vor automatiza fluxul de lucru astfel încât să nu muncească dublu și să cheltuie minim pentru a rezolva cerințele impuse de instituțiile statului.
În 2025, ne așteptăm ca antreprenorii să înțeleagă și mai bine că fără digitalizare, fără sisteme integrate și automatizare, afacerile lor nu pot face față birocrației și cerințelor tot mai complexe venite din partea statului.
Cum statul român se digitalizează lent, mediul privat se vede obligat să compenseze această lipsă de eficiență prin soluții proprii prin care să transmită corect datele necesare către ANAF și să se protejeze astfel de amenzi”, adaugă Roxana Epure, Managing Partner NextUp.
Cine sunt Next Up
NextUp este dezvoltatorul unui soft ERP care îi scutește pe antreprenori de timp cu birocrația, le da indicatori predictibili în timp real, pentru ca ei să poată decide cu cifrele în față pentru afacerile lor.
Softul NextUp este adaptat afacerilor locale și folosit cu precădere în retailul online, retailul tradiţional, producţie, distribuţie, construcții şi servicii, pentru a automatiza activităţi repetitive consumatoare de resurse şi a optimiza procesele şi previziunile de business. NextUp are peste 6.000 de clienți, cu o medie de 5 utilizatori per companie.