Bănci comerciale, societăţi de asigurări, companii de leasing, case de brokeraj şi asset-manageri concurează pentru distincţia care va fi oferită celei mai bune instituţii financiare din România, în cadrul Galei „Premiile Capital“, de la finele lunii mai. Dintre toate companiile active în pieţele financiare, redacţia Capital a propus spre nominalizare zece jucători care s-au remarcat prin performanţe deosebite, într-o perioadă plină de dificultăţi. Selecţia a fost făcută ţinând cont de activitatea şi rezultatele din 2014.

 

Capital premiază performanța în business

Vezi si:
Candidaţii la premiile Capital, secţiunea "Comerț"
Candidaţii la Premiile Capital, secţiunea “servicii”
 

Vă prezentăm mai jos lista cu nominalizații

 

          Banca Transilvania

Banca Transilvania a fost, anul trecut, campioana profitului în piața bancară românească, luând locul austriecilor de la Raiffeisen, care reușiseră o performanță similară în anul anterior. Profitul brut al băncii clujene a avansat cu 17,6% faţă de 2013, la peste 521 milioane de lei, în condiţiile unei creşteri a veniturilor operaţionale cu 20%. În anul 2014, au fost acordate, atât companiilor, cât și persoanelor fizice, 146.000 de credite noi. Instituţia a reuşit o creştere de 5,3% a soldului creditelor şi de peste 16% în cazul resurselor atrase. Creditele neperformante reprezintă 10,87% din totalul portofoliului de credite, sub media sistemului bancar local. Preluarea Volksbank România, prevăzută a se finaliza anul acesta, îi va aduce și o creștere substanțială a cotei de piață, suficientă pentru a depăși BRD și a urca pe locul doi în topul celor mai mari bănci din țară după active.

 

        

 

 

                 Raiffeisen Bank

 

După ce, în 2013, a fost cea mai profitabilă bancă locală, Raiffeisen a cedat această poziţie Băncii Transilvania, reuşind să obţină anul trecut un rezultat net pozitiv de 97 milioane de euro, în scădere cu 3% faţă de anul anterior. Profitul a scăzut în condiţiile unor venituri uşor mai reduse, dar a rămas la un nivel remarcabil, în condiţiile în care pierderea agregată din sistemul bancar româneasc s-a apropiat de un miliard de euro, iar grupul mamă din Austria a încheiat anul cu o pierdere de aproape jumătate de miliard de euro. Operaţiunile din România sunt exemplul pozitiv în cadrul grupului, urmând să fie extinse pe piaţa noastră, în timp ce de pe pieţe precum Slovenia sau Polonia este prevăzută retragerea. Activele totale ale Raiffeisen în România au crescut, în 2014, la 6,92 miliarde de euro, de la 6,528 miliarde de euro în 2013.

 

          Grupul Garanti România

 

Companiile de leasing şi de credite de consum sunt primele responsabile pentru rezultatul bun obţinut, anul trecut, de Grupul Garanti România. Profitul net consolidat al Grupului a ajuns la 34,4 milioane de lei, la finele lui 2014, în timp ce activele totale s-au ridicat la 9 miliarde de lei, în creștere cu 5% faţă de perioada similară a anului trecut. Dacă profitul Garanti Bank a căzut dramatic, de la 91 milioane lei în 2013, la 9,4 milioane de lei, Garanti Credite de Consum a reuşit un profit net remarcabil, de aproape 14 milioane de lei, iar Garanti Leasing peste 11 milioane de lei. Veniturile grupului au avansat cu 18,8%, până la 631,5 milioane de lei. În cazul băncii, avansul veniturilor a fost de peste 26%, la 539,2 milioane de lei, într-un an în care depozitele au crescut cu 66%, iar volumul total de credite s-a majorat cu 19,8%.

 

          Unicredit Țiriac Bank

 

Anul 2014 a adus UniCredit Ţiriac Bank o dublare a profitului net consolidat, la 42 milioane de euro, faţă de 19 milioane de euro în 2013. Creşterea se datorează şi noilor depozite şi credite. Astfel, volumul creditelor acordate a crescut anul trecut cu 6,9%, la 4,6 miliarde de euro, un avans în ritm similar înregistrând şi depozitele, care au ajuns la 3,64 miliarde de euro. Veniturile operaţionale au coborât cu 3,1%, la 354 milioane de euro, banca reuşind să reducă şi cheltuielile operaţionale, cu 2,4% faţă de 2013, la un total de 173 milioane de euro. Veniturile din dobânzi au avansat cu 0,3%, de la 208 milioane de euro, la 209 milioane de euro, în timp ce veniturile din taxe şi comisioane au scăzut cu 6,9%, la 69 milioane de euro. Costul anualizat al riscului a scăzut cu 1,35 puncte, la 301 milioane de euro.

 

          ING Bank

Sucursala locală a grupului olandez ING a reuşit anul trecut un profit brut de 340 milioane de lei (76 milioane de euro), cu 19% mai mare decât cel din 2013. Rezultatul s-a datorat creşteri veniturilor din dobânzi şi comisioane şi reducerii cheltuielilor cu provizioanele de risc. Profitul net al băncii a fost de circa 290 milioane de lei. Veniturile operaţionale au crescut cu 4%, la 918 milioane de lei, în timp ce cheltuielile operaţionale totale au urcat cu 6%, la 507 milioane de lei, în condiţiile în care banca a realizat mai multe investiţii în infrastructura IT şi în canalele alternative de distribuţie. La finele anului trecut, ING avea, în România, un un portofoliu de credite de 11,2 miliarde de lei, în creştere cu 13% faţă de 2013, într-o perioadă în care la nivelul întregii pieţe creditarea a scăzut cu circa 3%.

 

          Erste AM

Parte a holding-ului austriac ce are în administrare 54,4 miliarde euro, Erste Asset Management România este lider în piaţa investiţiilor, cu o cotă de piaţă de 30,26%. Pe segmentul fondurilor deschise, acoperirea era, la sfârşitul lunii trecute, de 40,29%, cu sume atrase de 8,78 miliarde lei. Activele în administrare au explodat după vânzările record de 430 mil. euro consemnate anul trecut, dintre care 12% le-au reprezentat alocările în acţiuni. Randamentele în 2014 au fost de 2,7% pentru fondul monetar, de 11,75% pentru fondul cu plasamente diversificate, de 15,25% pentru fondul pe acţiuni, de 5-7% pentru fondurile din gama „You invest“, în timp ce pentru fondurile de obligaţiuni randamentele au fost de 6,84% la cel în lei şi de 6,62% la cel în euro.

 

          Allianz-Ţiriac Asigurări

Anul trecut, Allianz-Ţiriac Asigurări continuat să crească profitabil, pe o piaţă măcinată de scandaluri şi de probleme pentru mulţi jucători. Compania a subscris prime din asigurări generale şi de viaţă de 990,8 milioane de lei, în creştere cu 7% faţă de 2013, iar profitul operaţional a urcat cu peste 75%, la circa 50 milioane de lei. Veniturile din asigurări generale au urcat cu 7,7% comparativ cu anul anterior, ajungând la 886,7 milioane lei. Cea mai mare contribuţie au avut-o asigurările auto (CASCO şi RCA), care au adunat subscrieri de 632,9 milioane lei, în creştere cu 8,3% faţă 2013. Compania a reuşit să crească şi portofoliul de asigurări generale non-auto, veniturile pe acest segment avansând cu 6%, la 253,8 milioane de lei. Pentru asigurări de viaţă, compania a realizat subscrieri de 104,1 milioane de lei, nivel comparabil cu valoarea din 2013.

 

          Generali România

Pe o piaţă a asigurărilor în care daunalitatea a crescut continuu, în special pe segmentul auto, obţinerea de profit nu este o misiune uşoară. Generali România a reuşit nu doar să se menţină pe plus anul trecut, ci şi să-şi dubleze profitul net, la 39,2 milioane de lei, faţă de 20,1 milioane de lei în anul precedent. Primele brute subscrise au avansat cu 5,5%, până la 462,68 milioane de lei. Creşterea a fost mare pe segmentul asigurărilor generale, unde subscrierile au urcat cu 8,5%, la 384,4 milioane de lei, în timp ce asigurările de viaţă au fost în declin, subscrierile scăzând cu 7,2%, la 78,27 milioane de lei. Poliţele CASCO deţin o pondere de 43,72%, cu subscrieri 168 milioane lei. Asigurările RCA, cele mai problematice, reprezintă 11,39% din totalul afacerilor, iar asigurările de incendiu si calamităţi naturale, cu 94,17 milioane lei, au o pondere de 24,5% în asigurările generale.

 

          Tradeville

Una dintre cele mai vizibile case de brokeraj pe segmentul de retail, Tradeville a celebrat 20 de ani de activitate, răstimp în care a atras pe Bursă echivalentul a 313,6 mil. euro, intermediind, în medie, 6% din valoarea anuală a tranzacţiilor de la BVB, unde clienţii săi au ralizat o cincime din schimburi. Furnizor al primei platforme de tranzacţionare online, în 1999, Tradeville a fost şi primul broker reglementat care oferă acces la pieţele internaţionale prin derivate Forex. În ultimii trei ani, a adus la cota Bursei 29 de acţiuni internaţionale ale unor companii precum Google, Apple, Facebook, Coca-Cola sau Lufthansa.

 

          Swiss Capital

Casa de brokeraj e cel mai activ intermediar de la Bursa de Valori Bucureşti, cu o cotă de piaţă de 20% în ultimii patru ani. Are peste o sută de clienţi instituţionali din întreaga lume şi oferă rapoarte de cercetare pentru cele mai importante acţiuni româneşti. În 2014, a mijlocit tranzacţii de 1,4 miliarde euro, ocupând locul întâi în topul intermediarilor de la BVB în opt din cele douăsprezece luni. Swiss Capital îşi leagă numele şi de aducerea la cota Bursei a companiilor Nuclearelectrica (SNN) şi Electrica SA (EL), fiind parte consorţiilor de listare care au organizat ofertele publice din 2013 şi, respectiv 2014. Societatea oferă şi servicii de asset management, având în administrare aproximativ 100 mil. lei.