FBI, CIA sau Casa Alba au dezvoltat pagini pentru cei mici pe site-urile proprii
“…Totul a inceput in acel moment. Daca Ionel s-ar fi asezat in fotoliu si ar fi inceput sa isi citeasca povestea, toate aceste aventuri neobisnuite nu s-ar fi intamplat. Dar el a intrebat: – Tata, ce faci? – Fac ceva foarte important, i-a raspuns tatal. si-a ridicat apoi ochii de pe hartia pe care-o citea si uitandu-se foarte serios la fiul sau a adaugat cu o voce misterioasa: imi completez declaratia fiscala.”
Nu radeti! Fragmentul de mai sus face parte dintr-o poveste despre un baietel vizitat de spiridus, care il poarta intr-o lume in care scolile se inchid si copiii nu mai au unde sa se joace si sa invete, fiindca lumea nu-si plateste taxele si impozitele. Povestea o puteti gasi pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, sectiunea “Pagina copiilor”. Fara nici un fel de gluma, aceasta este singura dintre institutiile publice sau companiile romanesti care are o sectiune dedicata.
In Vest, dar mai ales in Statele Unite, toate institutiile publice au astfel de pagini de internet. “Este un val care a plecat acum trei sau patru ani din America”, spune Varujan Pambuccian, presedintele Comisiei de Tehnologia Informatiei si Comunicatii din Camera Deputatilor.
De ce la noi nu exista asa ceva, cu singura exceptie mentionata, avand in vedere ca, probabil, jumatate din navigatorii romani de internet au sub 18 ani? “Pentru ca aceste pagini (site-urile institutiilor publice – n.r.) sunt concepute pentru a asigura transparenta actului de guvernare si pentru a informa cetatenii cu privire la actul de guvernare si tot ce presupune acesta. In ce masura sunt copiii interesati de acest lucru e o chestiune discutabila”, a fost raspunsul oficial al biroului de presa al Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei la intrebarea noastra. In schimb, Varujan Pambuccian are o alta explicatie. “Cred ca, pur si simplu, nu le-a trecut prin cap. La noi, valul noutatilor ajunge mai tarziu”, spune acesta.
Americanii, care de multe ori se iau prea in serios, au gasit aceasta modalitate prin care oficialitatile contribuie la educatia tinerilor. Prin pagini de internet concepute special pentru copii ale NASA, CIA, FBI sau chiar ale Biroului pentru Alcool, Tutun, Arme si Explozibili. De aici, moda s-a raspandit. O simpla introducere a termenului de cautare “kids page” pe Google intoarce peste cinci milioane de raspunsuri. “Deocamdata, e mai mult o chestiune sociala, pentru ca putine companii din lume (nici una de la noi) au o astfel de sectiune speciala”, adauga Pambuccian.
Dar oportunitatea nu poate fi neglijata pe nici unul dintre cele doua planuri, nici cel social si nici cel de business. Tanarul navigator pe internet de azi, care gaseste o zona de amuzament, un colt interesant pe pagina web a unei companii, are sanse mari sa devina clientul de maine. Numai ca, pentru a valorifica oportunitatea, ai nevoie de continut inovativ, jocuri, concursuri cu premii, baza de date specifica si asa mai departe – dincolo de povestile cu contribuabili rauplatnici. “Organizatiile nu iau in calcul posibilitatea ca acesti copii sa fie printre vizitatorii site-ului respectiv.
Crearea unei pagini pentru copii necesita, in plus, niste competente specifice: alegerea si structurarea informatiei de interes pentru ei, prezentarea intr-o forma inteligibila, atractiva”, spune Sorin Guleac, brand manager Intuitext, divizia de software educational a companiei Softwin, unul dintre putinii realizatori ai unui astfel de continut, pe care il si exporta in Vest. Imaginea unei companii este unul dintre capitalurile ei cele mai importante, iar internetul, un mijloc puternic de promovare a imaginii. “Devine evident ca nici o companie nu ar trebui sa ignore cele cateva milioane de copii cu acces la internet”, mai spune Guleac. “Aceasta ar trebui sa fie o prioritate absoluta pentru companiile ale caror produse si servicii se adreseaza direct copiilor (de la jucarii la alimente sau carti si rechizite). Multe dintre ele prefera, totusi, sa se adreseze numai parintilor, deoarece ei sunt cei care iau, de regula, decizia de cumparare”, mai comenteaza acesta.
Intr-adevar, parintii sunt cei care scot banii din buzunar. Dar cei dintre dumneavoastra care au copii sa spuna cat pot rezista cererilor repetate ale celor mici.
Copiii afla lucruri trasnite
Biroul pentru Alcool Tutun Arme si Explozibili al SUA are, pe pagina sa pentru copii (https:// www.atf.treas.gov/kids/index.htm) o istorie a armelor si povestea lui Eliott Ness, investigatorul care a reusit sa il “infunde” pe Al Capone.
CIA are la pagina copiilor (https:// www. odci.gov/cia/ciakids/seal/ cia_seal.shtml), o arhiva de povesti cu spioni, te invita sa spargi coduri secrete si sa inveti tehnica deghizarii.
Pe site-ul Departamentului de Comert al SUA (https://www.ftc.gov/ bcp/conline/edcams/infosecurity/forkids.html), broscoiul Dewie le explca copiilor cum sa faca cumparaturi online sigure.
NASA, agentia spatiala americana, are, la sectiunea dedicata copiilor, (https://www.nasa. gov/audience/ forkids/kidsclub/flash/ index.html), multe jocuri cu nave spatiale, impartite pe niveluri de dificultate, un bloc de desen virtual, dar si o sectiune consistenta dedicata parintilor.