Daniel David anunță lansarea unui proiect pilot destinat utilizării IA în unități educaționale

Daniel David a anunțat, după o întâlnire cu conducerea Microsoft România, lansarea unui proiect-pilot destinat utilizării inteligenței artificiale în instituțiile educaționale. Scopul acestui proiect este de a optimiza activitatea cadrelor didactice, procesul de învățare al elevilor și studenților, precum și întregul proces educațional, conform unui comunicat de presă emis miercuri de minister.

Ministerul Educației va desemna unitatea-pilot inițială, iar Microsoft România, în colaborare cu conducerea respectivei unități, va prelua responsabilitatea implementării proiectului.

”Inteligenţa Artificială este o dezvoltare tehnologică care, în sine, nu este bună sau rea, dar care poate deveni astfel, în funcţie de cum o utilizăm. Pentru a o putea utiliza bine, în avantajul sistemului educaţional, vom pilota un astfel de demers, iar apoi, în funcţie de rezultate, vom extinde procesul”, a spus Daniel David.

Daniel David a menționat că România a început un proces semnificativ de digitalizare în unitățile educaționale, iar noile planuri-cadru includ atât discipline obligatorii legate de tehnologia informației, cât și opționale, inclusiv despre inteligența artificială. Aceste inițiative creează premisele pentru o utilizare mai avansată a inteligenței artificiale în educație.

Daniel David
Daniel David / SURSA FOTO: danieldavid.ro

Inteligența artificială nu va înlocui cadrele didactice

De asemenea, el a subliniat că inteligența artificială trebuie să fie un instrument pentru cadrele didactice și elevi/studenți, nu o înlocuire a acestora sau un mijloc de a reduce efortul acestora. În plus, a subliniat importanța monitorizării etice și morale a utilizării inteligenței artificiale.

Ministrul Educației a menționat că țări precum Estonia au deja proiecte de implementare a inteligenței artificiale în educație și a subliniat că România nu trebuie să rămână în urmă.

”Noi avem deja angajat un proces masiv de digitalizare în unităţile educaţionale din ţară, iar planurile-cadru includ discipline obligatorii (asociate tehnologiei informaţiei) şi opţionale (inclusiv de inteligenţă artificială) asociate revoluţiei tehnologice prin care trecem, aspecte care creează premisele pentru utilizarea mai complexă a inteligenţei artificiale în mediul educaţional.

Atenţie însă, în viziunea mea, inteligenţa artificială este un instrument al cadrului didactic şi al elevului/studentului, nu o alternativă la cadrul didactic sau un instrument care «leneveşte» elevul/studentul, şi, foarte important de înţeles, este un instrument care trebuie să fie mereu monitorizat etic-moral.

Diverse ţări au demarat deja astfel de proiecte, probabil cel mai recent exemplu fiind Estonia, care îl doreşte chiar deja generalizat la nivelul întregului sistem de învăţământ, aşa că nu vreau ca România şi sistemul nostru educaţional să rămână în urmă”, a explicat acesta.

Măsuri pentru combaterea consumului de droguri în școli

Recent, Daniel David a declarat că că va sprijini implementarea unui sistem eficient care să permită semnalarea anonimă a activităților legate de droguri în școli. Această declarație a fost făcută pe pagina oficială de Facebook a Ministerului Educației.

În contextul creșterii îngrijorărilor privind traficul și consumul de droguri în rândul tinerelor generații, Daniel David, ministrul Educației, a subliniat importanța implementării unui sistem bine coordonat și complex pentru prevenirea acestui fenomen în școlile și liceele din România.

Acesta a propus o abordare integrată, care să implice nu doar autoritățile, ci și întreaga comunitate educațională, inclusiv părinții și specialiștii din domeniul psihologiei. Mai multe puteți citi aici.