Hackeri folosesc Inteligența Artificială pentru a fura vocea copiilor
Folosind inteligența artificială, hackerii pot să fure înregistrări ale vocii persoanelor dragi. Ulterior, ei vor solicita ajutor financiar sub falsă identitate, generând astfel situații vulnerabile și emoționale pentru a convinge victimele să trimită bani.
Specialiștii avertizează cu privire la posibilitatea ca astfel de atacuri să apară și în țara noastră. Se poate întâmpla, dat fiind că oamenii din întreaga lume reclamă primirea de mesaje prin care se solicită bani sau ajutor urgent în situații dificile.
Lorena Bălan a trecut printr-un astfel de caz. Ea a fost înșelată atunci când a crezut că discută cu cel mai bun prieten al său pe o rețea socială. Fără să ezite, i-a furnizat suma de bani solicitată. La acel moment a crezut că este vorba despre o situație urgentă.
Lorena Bălan relatează că totul a început într-o zi când era la facultate și un prieten foarte bun i-a scris. Părea să fie o conversație obișnuită. Fata a fost întrebată ce face și dacă poate să împrumute o sumă de bani. Inițial, i s-a solicitat 1.000 de RON și i s-a cerut să îi pună într-un link.
„Totul a început într-o zi când eu eram la facultate și un prieten foarte bun mi-a scris. Mi s-a părut foarte normal, m-a întrebat ce fac și dacă pot să-i împrumut o sumă de bani.
Prima oară mi-a cerut 1.000 de RON și mi-a spus să îi pun într-un link. I-am pus în link și după m-a întrebat dacă mai am încă 1.000 și i-am mai pus încă o dată, tot așa, prin link. Eu am văzut că banii s-au transferat în contul unei doamne, dar mă gândeam că poate a transferat el banii.
După două ore m-a sunat și mi-a spus că i-a fost spart contul de Facebook și că altcineva mi-a cerut banii, dar nu am fost singura. Din câte am înțeles, a adunat cam 80 de milioane”, povestește Lorena Bălan, o victimă a acestui tip de înșelăciune.
DNSC transmite ce putem face în cazul unei astfel de înșelăciuni
Mihai Rotariu, purtător de cuvânt pentru Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC), a recomandat utilizatorilor să verifice, atunci când primesc mesaje care solicită date sau transferuri de bani sub diverse pretexte, că discută cu titularul legitim.
Aceștia ar trebui să facă acest lucru accesând un canal de comunicare alternativ și, eventual, efectuând un apel telefonic.
„Am recomandat utilizatorilor care atunci când primesc mesaje în care li se solicită date sau transferuri de bani sub diferite pretexte să verifice că discută cu titularul legitim și pot face acest lucru accesând un canal de comunicare alternativ, eventual făcând un apel telefonic”, a declarat Mihai Rotariu – purtător de cuvânt pentru Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC), citat de Digi24.
Lindsey este o tânără din SUA, care a împărtășit un caz similar
Utilizând acum inteligența artificială, atacatorii încearcă să înșele oamenii. Lindsey, o tânără din America, a împărtășit pe internet experiența înfricoșătoare prin care a trecut mama ei. Mama credea că fiica sa trece prin momente dificile, deoarece a primit un apel în miez de noapte de la cineva cu o voce identică cu cea a fiicei sale.
„A întrebat: „Ce este în neregulă? Ce s-a întâmplat? Spune, ce se întâmplă? Eu continuam să țip: „Te rog, nu-mi face rău! Te rog! De ce îmi faci asta?! Țipam. A zis că țipam atât de tare, încât abia putea să țină telefonul lângă ureche. Și era vocea mea!”, povestește Lindsey.
Conform psihologilor, atacatorii cibernetici profită de faptul că oamenii sunt neatenți în momentul în care percep că cineva apropiat lor este în pericol.
„Ei întotdeauna se bazează pe șocul emoțional, astfel încât victima să nu aibă răgaz să analizeze critic informația, să nu aibă timp ca partea rațională să intervină si să judece dacă ceea ce se relatează ar putea să fie adevărat sau nu”, precizează un psiholog, pentru sursa citată.
Potrivit experților, există și câteva măsuri preventive pe care oamenii le pot lua împotriva acestor atacuri. Un exemplu ar fi stabilirea unui cuvânt-cheie în cadrul familiei sau contactarea persoanei afectate printr-o altă platformă.