Inteligenţa Artificială aduce beneficii semnificative în guvernarea digitală, dar nu generează schimbări structurale

Statele au intensificat investiţiile în guvernarea digitală şi în implementarea Inteligenţei Artificiale (AI), iar deşi acestea aduc beneficii semnificative, ele nu sunt suficiente pentru a genera schimbări structurale profunde în administraţia publică, conform unui raport publicat luni de Economist Impact.

Raportul subliniază că aceste tehnologii bazate pe Inteligenţa Artificială nu reuşesc încă să producă o transformare completă a sistemului administrativ.

Realizat la solicitarea SAS, raportul evidenţiază că strategii precum transformarea digitală şi crearea unui design organizaţional adaptabil sunt esenţiale pentru îmbunătăţirea productivităţii, însă mai mult de un sfert dintre respondenţi au declarat că nu există iniţiative consistente pentru dezvoltarea unor structuri organizaţionale flexibile, iar investiţiile în digitalizare rămân insuficiente.

Aceste lacune în implementarea soluţiilor inovative ar putea frâna progresele dorite, limitând astfel impactul tehnologiilor emergente asupra eficienţei şi performanţei administraţiei publice.

Provocările guvernelor în adoptarea noilor tehnologii

Potrivit raportului, 70% dintre cei intervievaţi spun că guvernele adoptă noi tehnologii doar după ce acestea s-au demonstrat eficace în alte organizaţii, ceea ce reflectă o abordare precaută faţă de riscurile tehnologice. În plus, 75% dintre respondenţi consideră confidenţialitatea datelor un obstacol major, iar 64% menţionează constrângerile bugetare ca o limitare semnificativă în implementarea tehnologiilor inovative.

De asemenea, aproape jumătate dintre aceştia (47%) subliniază dificultăţile în măsurarea productivităţii ca o barieră în realizarea reformelor.

AI, inteligenta artificiala
SURSA FOTO: Dreamstime

În ciuda acestor provocări, 90% dintre respondenţi consideră că noile tehnologii aduc mai multe beneficii decât riscuri. Majoritatea sunt de părere că Inteligenţa Artificială AI va influenţa semnificativ productivitatea în următorii trei ani, cu aplicaţii promiţătoare în domenii precum analiza predictivă (66%) pentru gestionarea riscurilor şi prevenirea fraudelor cibernetice (54%), două aspecte esenţiale într-un peisaj financiar tot mai complex.

Procesul de externalizare și implicarea angajaţilor în transformare

Raportul mai evidenţiază faptul că 49% dintre respondenţi consideră externalizarea ca una dintre cele mai eficiente strategii pentru creşterea productivităţii. Totodată, doar 15% dintre respondenţi afirmă că angajaţii şi managerii sunt implicaţi activ în identificarea nevoilor, selectarea tehnologiilor şi implementarea acestora.

În ceea ce priveşte evaluarea productivităţii, cei mai importanţi parametri utilizaţi în organizaţii sunt satisfacţia angajaţilor (58%) şi satisfacţia cetăţenilor (56%), factori cheie în procesul de măsurare a eficienţei.

Raportul „Reimagining the Future of Public Sector Productivity“ se bazează pe un sondaj global realizat cu peste 1.550 de angajaţi guvernamentali şi din domeniul sănătăţii publice din 26 de ţări, incluzând regiuni din America, Europa, Asia-Pacific şi Orientul Mijlociu.