Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) verifică etichetarea în limba română a produselor de import. În urma controalelor, s-au dat amenzi chiar și în „cartierul bogaților” din Capitală.
ANPC își continuă controalele de rutină
Un magazin din Pipera, județul Ilfov, a fost amendat cu 8.000 de lei pentru că vindea produse alimentare fără etichete traduse în limba română – toate informațiile erau doar în limbi străine. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a descoperit această problemă în urma unui control la magazinul care funcționează în complexul comercial Jollie Ville Pipera.
Magazinul, deținut de Frigo Italia Distribution SRL, avea pe rafturi produse care nu aveau traduceri în română pentru detalii importante, cum ar fi caracteristicile produselor sau informațiile de identificare. Din acest motiv, ANPC a dat o amendă de 8.000 de lei și a decis să scoată temporar din vânzare 1.800 de produse, până când vor fi corect etichetate.
„Protecția consumatorilor reprezintă o prioritate esențială pentru ANPC, iar respectarea legislației privind etichetarea în limba română este o condiție fundamentală, inclusiv pentru produsele provenite din import, astfel ca fiecare cetățean să fie pe deplin informat și să poată face alegeri sigure.
Ne asigurăm că produsele comercializate în România respectă normele legale și standardele de transparență, astfel încât consumatorii să beneficieze de informații clare, accesibile și complete despre ceea ce cumpără și consumă.
Acțiunile noastre urmăresc nu doar aplicarea legii, ci și consolidarea angajamentului de a veghea asupra respectării acestor principii, pentru a proteja sănătatea, siguranța și drepturile fundamentale ale fiecărui consumator”, a spus Sebastian Hotca, președinte interimar al ANPC.
Apar noi reguli europene și naționale în privința produselor lactate
Cu trei zile în urmă, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) s-a întâlnit cu Asociația Patronală Română din Industria Laptelui (APRIL) pentru a discuta cum pot fi respectate mai bine regulile europene și naționale în privința produselor lactate. Au fost analizate mai multe reguli importante:
- Regulamentul UE 1308/2013, care cere etichetarea corectă și clară a produselor lactate.
- Regulamentul UE 1169/2011, care obligă la informarea consumatorilor despre originea ingredientelor și valorile nutriționale și interzice folosirea unor termeni care pot crea confuzie.
- Hotărârea Guvernului 530/2001, care stabilește regulile privind denumirea, producția și vânzarea produselor lactate în România.
Președintele interimar al ANPC, Sebastian Hotca, și reprezentanții APRIL au subliniat cât de important este să:
- Informăm corect consumatorii despre ce conțin și de unde provin produsele lactate.
- Respectăm regulile care permit folosirea termenilor precum „lapte” sau „brânză” doar pentru produse de origine animală.
- Evităm confuzia între produsele lactate și cele vegetale.
Protecția consumatorilor români este o prioritate, iar ANPC colaborează cu industria pentru a se asigura că etichetarea și prezentarea produselor sunt corecte. Astfel, consumatorii pot face alegeri informate și sigure.
La rândul lor, reprezentanții APRIL au promis că vor sprijini inițiativele pentru standarde ridicate de calitate și etichetare. ANPC și APRIL vor continua să lucreze împreună pentru a găsi soluții practice care să ajute industria să respecte legislația, să asigure produse de calitate și să mențină o concurență corectă pe piață.