Multe persoane s-au trezit într-o situație neplăcută când au vrut să obțină garanția de 50 bani. Mai precis, mai multe magazine rețin suma respectivă, însă nu o dau înapoi în momentul în care clienții returnează sticlele achiziționate.

Mulți clienți nu au primit înapoi garanția de 50 de bani

Amintim că automatele de reciclare a ambalajelor de la marile magazine sunt luate cu asalt. Acest lucru se întâmplă mai ales la sfârșit de săptămână, când multe persoane vin la oraș, la cumpărături, și aduc totodată aduc saci întregi de ambalaje de la țară.

Sunt sticle, PET-uri și doze de băuturi vândute oamenilor cu garanție, bani pe care îi încasează însă tot comerciantul. Comisarul șef adjunct Stelian Dolha de la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Bistrița-Năsăud a oferit mai multe explicații

Specialistul a subliniat că această practică este cât se poate de incorectă. Pentru moment, acesta are altă soluție decât aceea ca să nu fie reținută la vânzare garanția de 50 de bani care ar trebui returnată cumpărătorului.

„În ce privește prețul de vânzare, acesta ar trebui să fie fără garanția de returnare fiindcă banii aceia rămân la restaurantul sau barul respectiv pentru că ambalajul rămâne la restaurant. Chiar am avut o discuție și nu cred că este altă variantă în acest moment. Restaurantul trebuie să afișeze că prețurile pe care le practică pentru produsele respective nu include returnarea”, a declarat Stelian Dolha în ședința Colegiului Prefectural.

pepsi
SURSĂ FOTO: Dreamstime

Există multe sincope în această situație

De asemenea, subprefectul Decsei Atilla a subliniat că „sunt multe sincope”. Potrivit oficialului, există situații în care restaurantul sau barul a reținut garanția și pe sticlă nu era sigla SGR.

„Sunt multe sincope. Am văzut chiar situații în care restaurantul sau barul a reținut garanția și pe sticlă nu era sigla SGR. Dacă te duci cu acea sticlă la automat nu primești bani fiindcă nu are siglă”, a adăugat și subprefectul Decsei Atilla.

Conform Hotărârii de Guvern 1074/2021, înscrierea în Sistemul de Garanție Returnare (SGR) este obligatorie pentru toți operatorii economici care produc, importă sau comercializează diverse băuturi ambalate.

Aceasta include berea, mixurile de bere și de băuturi alcoolice, cidrul, alte băuturi fermentate, sucurile și nectarurile, băuturile răcoritoare, apele minerale și de băut, vinurile și spirtoasele.

Dacă la orașe, în marile magazine, sunt automate de reciclare, în cazul magazinelor mici inclusiv a celor de la țară, trebuie să se facă așa-numita colectarea manuală a ambalajelor SGR.

Comerciantul trebuie să preia ambalajele returnate de consumatori și să le returneze garanția corespunzătoare, conform prevederilor Hotărârii de Guvern 1074/2021. Pentru a facilita acest proces, comerciantul trebuie să își organizeze activitatea într-un mod eficient.