Pandemia de coronavirus a avut nu numai un impact major din punct de vedere sanitar, dar și un impact asupra percepției românilor privind riscurile. Potrivit ultimelor informații, interesul pentru asigurările de sănătate, de locuinţe şi de viaţă a crescut semnificativ în ultimul an.
Potrivit celei mai noi ediţii a Barometrului UNSAR-IRES privind Percepţia riscului şi cultura asigurărilor din România (2021), pandemia generată de COVID-19 a produs modificări în percepţia românilor asupra riscurilor şi, drept consecinţă, a crescut interesul pentru protecţia prin asigurare.
Uniunea Națională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR), arată că cea mai mare creştere a acestui indicator faţă de anul 2020 a fost observată în cazul asigurărilor de sănătate, 4 din 10 români declarând că pandemia le-a crescut interesul pentru această soluţie de asigurare.
Totodată, potrivit unui comunicat transmis de UNSAR, rezultatele complete ale cercetării sociologice anuale realizate de IRES – Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie, la solicitarea UNSAR, vor fi publicate în curând.
Astfel, 42% dintre români (faţă de 28% în 2020) spun că sunt mai interesaţi, ca urmare a pandemiei, de protecţia oferită de asigurările de sănătate, 37% de asigurarea locuinţelor (faţă de 24% în 2020) şi 30% de asigurările de viaţă pentru şomaj şi preluarea temporară a ratelor (comparativ cu 23% în 2020). În plus, ediţia din acest an a studiului face referire şi la asigurarea pentru riscuri cibernetice (furt de date de pe card, parole etc.), unde 32% dintre respondenţi au indicat un interes mai ridicat pentru o astfel de protecţie.
Adrian Marin, preşedintele UNSAR susține că pandemia a influențat nevoia de siguranță. Tot mai mulți români doresc să se simtă protejați, iar o poliță de asigurare le oferă această oportunitate.
„Nevoia de siguranţă este în creştere, iar oamenii au simţit poate mai mult ca oricând necesitatea de a fi protejaţi în faţa riscurilor printr-o poliţă de asigurare. De altfel, aceşti indicatori de percepţie sunt în linie cu cele mai recente rezultate înregistrate la nivel de piaţă. Este deci important ca programele de educaţie financiară şi campaniile de informare să ajungă la şi mai mulţi români – UNSAR accelerându-şi eforturile şi în acest sens”, a declarat Adrian Marin, preşedintele UNSAR.
Impactul pandemiei asupra situației financiare
Pe de altă parte, în ceea ce priveşte impactul pandemiei asupra situaţiei financiare a populaţiei, numai 1 din 5 respondenţi a declarat că va economisi mai mult ca urmare a pandemiei, respectiv 22%, ceea ce indică o scădere de 14 puncte procentuale faţă de 2020 (36%).
Aceștia susțin că şi-ar plasa economiile mai ales în depozite bancare (50%, faţă 41% în 2020) şi în asigurări de viaţă (27% vs 21%), în timp ce ponderea celor care ar investi pe bursă, titluri de stat sau imobiliare este de sub 10% din total.
„Remarcăm totodată faptul că asigurările de viaţă au urcat în topul preferinţelor românilor privind instrumentele de economisire”, spun asigurătorii.
Cercetarea sociologică mai arată şi o nevoie mai mare de informare în rândul populaţiei. Principala sursă de informare privind asigurările a rămas internetul, menţionat de 58% dintre respondenţi, urmat de televiziune şi de industria de asigurări cu 24%.
De mențonat este faptul că, barometrul IRES-UNSAR privind Percepţia riscului şi cultura asigurărilor în România a fost realizat pe un eşantion format din 1.336 respondenţi cu vârsta între 18-50 de ani, în mai 2021, utilizând metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing).