Intermedierea pe piata Forex, o afacere doar pentru “cei mari”

Achizitia unor platforme de tranzactionare bune necesita investitii de milioane de dolari Atunci cand vrei sa joci pe o piata riscanta, cum este cea valutara internationala, nu iti incredintezi banii oricui. In Romania, poti apela doar la opt firme, cele mai multe lucrand impreuna cu parteneri straini. Chiar daca romanii inca se tin departe de riscurile produselor financiare derivate de pe pietele internationale, pentru cei curajosi au aparut deja companii care sa ii



Achizitia unor platforme de tranzactionare bune necesita investitii de milioane de dolari

Atunci cand vrei sa joci pe o piata riscanta, cum este cea valutara internationala, nu iti incredintezi banii oricui. In Romania, poti apela doar la opt firme, cele mai multe lucrand impreuna cu parteneri straini.




Chiar daca romanii inca se tin departe de riscurile produselor financiare derivate de pe pietele internationale, pentru cei curajosi au aparut deja companii care sa ii ghideze.
Circa 80 % din investitorii romani prefera sa dechida un cont la o firma al carei sediu este “palpabil” si care ofera transparenta. Per total, numarul acestora este insa foarte mic, in comparatie cu cel al investitorilor din regiune. “Daca din 40 de persoane care se intereseaza de deschiderea unui cont in afara, cinci concretizeaza aceasta intentie, inseamna ca esti bun”, spune Mihai Gaita, managing director City Credit Capital.


Riscurile afacerii nu sunt putine. “Dintre clientii straini pe care ii aveam in ‘97, i-am pastrat aproape pe toti pana in prezent. Cei mai multi clienti romani care si-au deschis cont imediat dupa liberalizarea contului de capital, lansandu-se in tranzactii pe Forex, au pierdut, insa, sumele investite initial”, spune Cristian Sima, general manager al WBS Holding Ltd. Potrivit afirmatiilor sale, dupa ce au invatat o lectie dura, cei care si-au putut realimenta conturile au continuat sa investeasca. “Multi clienti asculta o perioada scurta de sfaturile noastre, apoi decid sa tranzactioneze singuri, fara o pregatire solida in domeniu. Ajung adesea ca, in scurt timp, sa piarda tot, iar acest lucru nu este bun nici pentru noi”, adauga Sima.


Cristian Sima, unul din fondatorii WBS, estimeaza ca, intr-un an si jumatate, numarul de investitori romani pe pietele din afara, va creste la 3.000, cu cca. 300 de milioane de euro investite. In prezent, WBS Holding are in protofoliu circa 150 de clienti romani cu aproape doua milione de euro investite. Cea mai mare parte este formata, insa, din clienti straini (95% din portofoliu). Romanii plaseaza pe bursele externe sume relativ mici de bani, investitia medie situandu-se intre 5.000 si 10.000 de dolari.


Alte firme au ales varianta parteneriatului cu un nume puternic din brokerajul international, acesta fiind si cazul KTD Invest. “In tranzactiile valutare pe pietele internationale, rolul nostru este de a prezenta potentialilor clienti romani oferta partenerului nostru extern, SaxoBank A/S Danemarca. Le explicam mecanismele de tranzactionare, tehnicile utilizate, principiile dupa care fluctueaza cotatiile, sau strategiile de limitare a riscurilor”, spune Iulian Panait, presedintele KTD Invest. “Nu exista nici o taxa si nici un comision suplimentar daca investitorul decide sa se adreseze firmei din Romania, in loc sa ia legatura cu colegii din Danemarca”, adauga acesta.
Firmele romanesti de servicii Forex prefera parteneriatul cu un mare broker strain din mai multe motive. Facilitatile tehnice necesare tranzactionarii efective sunt foarte scumpe. La fel si abonamentele la portalurile de stiri sau analizele specializate, gen Reuters, pentru care costurile pot depasi 60.000 de euro/luna.


In primul rand, o astfel de afacere are nevoie de o platforma de tranzactionare online foarte performanta, care sa permita o executie corecta si la timp a ordinelor lansate de trader. Costul softului este de ordinul milioanelor de dolari. Mai ai nevoie de zeci, poate de sute de brokeri bine pregatiti care sa opereze, plus dotarile tehnice necesare. “Oricum, atunci cand ai rulaje lunare cat PIB-ul Romaniei pe sase luni, poti acoperi aceste costuri si chiar sa obtii profituri insemnate”, este de parere Marian Niculae, general manager Altosonic.
Partenerii romani nu trebuie, totusi, sa suporte singuri toate aceste costuri. “Compania-mama pune la dispozitia partenerilor locali consultantii, platforma de tranzactionare etc., iar firma locala asigura spatiul, precum si aparatura necesara desfasurarii activitatii”, precizeaza Cristian State, manager Teletrade International Consulting. Pe de alta parte, grosul castigurilor se duce la cel care duce greul cheltuielilor.


Potentialul castigurilor din intermedierea investitiilor pe pietele externe este insa atragator si pentru alti brokeri autohtoni, chiar din provincie. “Societatea noastra ofera deja clientilor servicii pe piata forward valutara si va introduce servicii care privesc tranzactionarea pe pietele externe, in colaborare cu o societate de brokeraj din Londra, pe toate categoriile de active, inclusiv valute”, spune Darie Moldovan de la SSIF Broker SA Cluj Napoca.

Din ce castiga brokerii si partenerii lor

FIRMELE ROMANESTI: incasari din consultanta si/sau din comisioane negociate cu partenerul extern.

BROkERUL EXTERN: obtine profit din spread (diferenta dintre pretul de vanzare si cel de cumparare) sau din diferentele de dobanzi practicate pentru diferite valute, asemanator caselor de schimb valutar (la tranzactionarea in marja trebuie tinut cont de faptul ca se imprumuta bani pentru a plati contractul derivat achizitionat). Daca, spre exemplu, spreadul la EUR/USD este de 3 pip (1 pip=0,0001) pe o anumita platforma de tranzactionare, iar brokerul are rulaje foarte mari, acesta isi negociaza pe piata, pentru tranzactiile lui, un spread mai mic, de 1,5-2 pips. Diferenta o retine drept comision.

TRANZACTIILE ONLINE sunt preferate de majoritatea caselor mari de brokeraj care lucreaza cu investitori mici.

Avantaje: accesibilitate ridicata si cost redus de operare. Costurile reduse se transpun in comisioane foarte mici (practic nesemnificative) percepute clientilor.

SCHEMA BROKERILOR ONLINE: doar unul sau cateva (maximum 5-6) locatii centralizate de trading, cu toate facilitatile si capacitatile de calcul, comunicatii si service necesare. Acestea sunt insotite de puncte de vanzare/prezentare foarte simple si reduse ca personal, imprastiate in toata lumea, in general in parteneriate cu firme locale.


O AFACERE COSTISITOARE, DOAR PENTRU FIRMELE MARI

Atunci cand ai rulaje lunare cat PIB-ul Romaniei pe sase luni, poti acoperi costurile mari ale platformei si poti chiar obtine profituri insemnate.

Marian Niculae, general manager Altosonic


FARA INTERMEDIAR, RISCURILE SUNT MAI MARI

“Multi clienti asculta o perioada scurta de sfaturile noastre, apoi decid sa tranzactioneze singuri, fara o pregatire solida in domeniu. Ajung adesea ca, in scurt timp, sa piarda tot.”

Cristian Sima, general manager al WBS Holding Ltd