Utilizatorii de Internet Banking pot beneficia de avantaje precum comisioane reduse la anumite tranzacții sau dobânzi preferențiale la depozite, numărul acestora fiind în creștere.
Numărul clienților bancari utilizatori de Internet Banking variază între 15% și 60% din totalul persoanelor fizice și ajunge până la 90% din portofoliul de clienți persoane juridice, conform datelor obținute de la băncile consultate de Capital. Atât numărul tranzacțiilor efectuate prin acest serviciu, cât și al clienților utilizatori sunt în creștere, potrivit datelor comunicate.
Pentru accesarea acestui serviciu se plătește fie o taxă unică, la activare, fie, în majoritatea cazurilor, un comision lunar de administrare, care variază, pentru persoanele fizice, între un leu/lună (la Banca Transilvania) și doi euro/lună (la Intesa SanPaolo – prin pachetul Standard). Pentru persoanele juridice, comisionul perceput lunar variază între cinci lei/lună – la Garanti (pentru primii doi utilizatori, de la aceeași societate) și 15 euro/lună la banca ING (prin ING Online). În unele cazuri, clientul trebuie să depună și o garanție pentru digipass. Sunt și bănci care nu percep comisioane pentru utilizarea serviciului de Internet Banking.
Comisioane reduse
La CEC Bank, toate operațiunile efectuate prin CEConline aduc o reducere a comisioanelor cu 30% față de tarifele operațiunilor de la ghișeu, iar la Banca Comercială Carpatica și la Alpha Bank (cu excepția plăților în valută), costurile sunt mai mici cu 35% față de ghișeu. La Bancpost și la Banca Românească (pentru plățile interbancare în lei), acestea sunt mai mici cu 40%.
La Volksbank, în cazul conturilor speciale destinate categoriilor-țintă de clientelă (pensionari, copii), costul acestui serviciu este diminuat cu peste 50% față de tariful standard perceput. „Tendința înregistrată în anii anteriori a fost de migrare a tranzacțiilor efectuate la ghișeele băncii către mediul electronic. Aceasta se va menține și în următorii ani, companiile reprezentând un vârf de lance în acest trend. În următorii ani, ne așteptăm la o creștere a numărului tranzacțiilor electronice, care vor depăși 80% din numărul total al tranzacțiilor“, afirmă reprezentanții Volksbank.
Alte beneficii
La Alpha Bank, persoanele fizice beneficiază de reduceri cu până la 70% la plata facturilor de utilități. Conform datelor furnizate de bancă, peste jumătate din tranzacțiile instituției (52%) sunt efectuate prin intermediul Alpha Click, mai exact 51% din tranzacțiile clienților persoane fizice și 53% din tranzacțiile clienților persoane juridice.
Millennium Bank oferă o dobândă la depozitele la termen constituite prin Internet Banking mai mare cu 0,25 puncte procentuale față de cea la depozitele deschise în sucursale, atât pentru lei, cât și pentru euro, iar comisioanele sunt reduse cu până la 50% față de operațiunile efectuate la ghișeu. În plus, banca nu mai percepe comision pentru transferurile interbancare în valoare de maximum 200 de lei (clientul plătește doar comisionul perceput de TransFond).
Clienții persoane fizice ai Garanti Bank pot efectua gratuit transferuri intrabancare. Dacă nu se utilizează serviciul Internet Banking, costul unui transfer interbancar în lei costă un leu indiferent de valoare, iar cele interbancare în valută, 50 lei.
Comisionul băncii RBS în majoritatea operaţiunilor efectuate prin Internet Banking este zero, iar la acesta se adaugă un comision de procesare plăţi, în valoare de 0,51 lei sau 6,26 lei, în funcţie de tipul plăţii, normală sau urgentă. Comisioanele sunt reduse cu 75% față de cele percepute pentru operațiunile efectuate la ghișeele băncii.
La Unicredit Bank, operațiunile efectuate prin Online Banking sunt gratuite în cazul tranzacțiilor între conturi deschise la UniCredit sau cu 50% mai mici în raport cu cele efectuate la ghișeele băncii în cazul tranzacțiilor către conturi deschise la alte bănci. Numărul utilizatorilor de Online Banking ai UniCredit Țiriac Bank a ajuns, la finalul anului trecut, la aproape 106.000. „Pentru finalul lui 2011, estimarea noastră este că vom ajunge la 150.000 de utilizatori“, declară reprezentații băncii.
Prin intermediul acestui serviciu, clienții băncilor pot efectua, fără a fi necesară deplasarea în sucursală, operațiuni precum plăți în lei sau în valută, schimburi valutare, constituire/denunțare depozite, vizualizare solduri conturi depozite, au acces în permanență la informații despre dobânzi, maturitatea depozitelor constituite etc. Aceștia pot vizualiza extrasele de cont curent și de card, scadențarul creditelor contractate, tranzacțiile efectuate și pot, de asemenea, să tipărească confirmările plăților efectuate.