Din ce in ce mai multe banci romanesti ofera clientilor acest serviciu. “Legatura dumneavoastra cu banca ramane computerul, oricare ar fi acesta, numai sa aiba o conexiune la internet. De oriunde din tara sau din strainatate, 24 de ore din 24, puteti efectua operatiuni bancare evitand drumurile la banca”, spune Alina Ferseta, Marketing Officer la Volksbank. Iata de ce numarul de clienti care apeleaza la aceste servicii este in crestere, lucru facilitat si de explozia info
Din ce in ce mai multe banci romanesti ofera clientilor acest serviciu. “Legatura dumneavoastra cu banca ramane computerul, oricare ar fi acesta, numai sa aiba o conexiune la internet. De oriunde din tara sau din strainatate, 24 de ore din 24, puteti efectua operatiuni bancare evitand drumurile la banca”, spune Alina Ferseta, Marketing Officer la Volksbank. Iata de ce numarul de clienti care apeleaza la aceste servicii este in crestere, lucru facilitat si de explozia informationala din ultimii ani.
BRD
Serviciul BRD-NET, lansat la 1 septembrie 2004, permite stabilirea unei legaturi permanente cu banca prin intermediul unui site tranzactional disponibil la www.brd-net.ro.
Ca functionalitati, se ofera consultarea de cont (cont curent, cont card, cont depozit), sold detalii operatiuni, cautare operatiuni, lista depozite. Se pot efectua transferuri de la cont la cont, schimb valutar, plati catre beneficiari, creare de depozite. “Persoanele juridice beneficiaza de validarea suplimentara a ordinelor de plata de catre mai multi utilizatori si vizualizarea listei acestora si a drepturilor de semnatura aferente.”
Serviciul functioneaza cu abonament, care este pentru persoane fizice un euro pe luna, persoane fizice autorizate: trei euro pe luna, si persoane juridice: opt euro pe luna. Comisioanele sunt reduse cu 10% pentru operatiunile de cont curent fata de comisioanele de la ghisee. Banca are peste 12.000 de clienti de internet banking.
Romexterra
Sistemul este functional de la 1 noiembrie 2004. Clientul poate adauga si confirma tranzactii sau efectua orice alte servicii puse la dispozitie de banca. Primele doua luni de utilizare sunt gratuite, iar din a treia luna se percep 2 euro/utilizator.
Comisioanele practicate sunt reduse cu 15% fata de cele de la ghisee. Toti utilizatorii au gratuit acces la Mobile Banking, beneficiind de aceleasi reduceri de comisioane. In prezent, banca are 1.478 de utilizatori, acest lucru insemnand 0,7% din total clienti, 0,26% din total clienti persoane fizice si 8,1% din total clienti persoane juridice.
HVB Bank
Online B@nking a fost lansat in 2001. Se pot realiza plati in lei (facturi de electricitate, gaz, telefoane, rate leasing etc.), plati externe, se poate verifica soldul, tranzactiile de pe conturi si tranzactiile rezervate pe card, se poate face schimb valutar. Clientii pot, de asemeni, efectua plati interne programate pentru o anumita data, isi pot constitui si anula depozite la termen si pot consulta dobanzile si ratele de schimb valutar practicate de banca. In plus, beneficiaza de comunicare interactiva cu banca, prin mesaje online. Online B@nking este gratuit. Poate fi obtinut separat sau inclus in pachete de produse si servicii. Comisioanele pentru toate operatiunile efectuate online sunt cu 50% mai mici decat cele la ghiseul bancii. Ca atare, 35% din clientii HVB folosesc acest serviciu.
Volksbank
Serviciul este activ din septembrie 2003, iar operatiunile care se pot efectua sunt: plati interne si externe, in lei sau in valuta, plata facturilor: telefonie fixa, mobila, energie electrica, plata salariilor, transfer dintr-un cont in altul: alimentare card, alimentare conturi, rapoarte: istoric operatiuni, vizualizare conturi, posibilitatea de transfer a rapoartelor in programe de contabilitate sau importarea din programe de contabilitate in aplicatia de Internet Banking. Costurile sunt mai mici cu pana la 50% decat la ghisee – comisioanele se pot negocia in functie de volumul tranzactiilor. La sfarsitul lui septembrie 2005, erau 1.949 de utilizatori activi, aproximativ 2,5% din numarul total de clienti. “Daca ne raportam la cifrele de la inceputul anului (669 de utilizatori, aproximativ 1% din numarul clientilor la acea perioada), putem declara ca din ce in ce mai multi clienti recurg la acest serviciu”, spune Alina Ferseta.
BancPost
Serviciul lansat in decembrie 2001 cuprinde opt module functionale: administrare conturi, extrase de cont, ordine de plata lei, ordine de plata valutara, informatii financiar-bancare, carduri si taxe. Taxa pentru utilizarea aplicatiei Internet Banking este: la persoane fizice, 1 USD/luna (la cursul BNR din ultima zi a lunii sau in valuta), persoane juridice, 10 USD/luna. Pentru garantia dispozitivului de securizare “Digipass”: 30 USD (suma purtatoare de dobanda), care se restituie la cerere clientului in momentul in care renunta la utilizarea aplicatiei Internet Banking. Comisioanele sunt mai reduse decat cele practicate pentru operatiunile efectuate prin metoda traditionala. “Comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, la sfarsitul lui septembrie 2005, Bancpost a inregistrat o crestere a numarului de clienti abonati la acest serviciu cu 40% (avand peste 2.800 de clienti), in timp ce volumul operatiunilor efectuate a crescut si el remarcabil, de peste 2,5 ori. Valoarea platilor efectuate in 2005 (pana la 30 septembrie) prin acest serviciu a depasit 560 milioane de euro, echivalent”, declara Ileana Zamfir, sef serviciu identitate virtuala corporativa.
Utilizatorii serviciului de Internet Banking
Banca | Numar de utilizatori | Procent din numar total clienti |
BRD | 12.000 | – |
BancPost | 2.800 | – |
Volksbank | 1.949 | 2,5% |
HVB Bank | – | 35% |
Romexterra | 1.478 | 2,5% |
Unele banci opteaza pentru mobile banking
Mai multe banci au si serviciu de mobile banking. Iar “pana in momentul de fata, dinamica de crestere a numarului de clienti myBanking a fost excelenta”, spune George Ivan de la Raiffeisen Bank: “Daca la sfarsitul lui 2003 numarul de clienti era de 500, anul urmator am inregistrat 6.500 de utilizatori.” Functionalitatile adaugate la sfarsitul lui 2004, au facut ca numarul de noi clienti in 2005 sa se cifreze in medie la 1.200-1.400 pe luna, ajungandu-se astfel la un numar de 16.800 de clienti la 1 octombrie 2005. Cei de la Raiffeisen spera ca pana la sfarsitul anului serviciul sa aiba cel putin 20.000 de utilizatori.