În spatele postării se afla o mare uimire, dar și o îngrijorare cu privire la faptul că reputația îți poate fi distrusă într-o clipă.
Ce-i drept, povestea reputației este veche. Până la urmă, cine nu își dorește să fie văzut bine? Mai ales într-un mediu de business tot mai competitiv…
Pe de altă parte, sensibilitatea reputației este arhicunoscută, lucrurile putând trece din bine în rău într-o clipă.
Problema este că internetul a schimbat complet regulile jocului, introducând noi aspecte și caracteristici de care orice lider de business sau persoană publică trebuie să țină cont dacă își dorește să își protejeze reputația.
Lucrurile sunt mult mai complicate față de acum 10 ani. Astăzi informația este liberă să circule cât se poate de liber, și într-un ritm amețitor. Pentru mine este clar: cine nu va înțelege aceste aspecte, va avea probleme de imagine serioase.
În primul rând, oricine poate spune orice
Iar dacă povestea scrisă are tâlc, orice postare cu tentă negativă poate deveni virală. Mai mult decât atât, internetul a oferit șansa tuturor oamenilor să devină foarte cunoscuți și să strângă un număr mare de urmăritori. O parte dintre acești oameni vor reuși să influențeze percepții și, mai ales dacă subiectul este negativ, chiar să distrugă reputații.
Ce-i drept, Social Media a oferit tuturor o voce. Este o lume mai puțin reglementată, o lume unde comunitățile se pot forma ușor în jurul unor subiecte de interes general. Iar scandalurile reprezintă subiecte de interes general, ce vor angrena oamenii în dezbateri și analize.
Istoria ne spune că aceste dezbateri și analize vor fi dominate, într-o proporție covârșitoare, de aspecte negative, ce vor afecta chiar și cea mai solidă reputație.
Există și o vorbă din poporul românesc, celebră de altfel pentru modul în care informația ajunge de la un om la altul: ”Gura lumii-i slobodă.” Problema stă în număr. Până la social media, accesul unui om era limitat la un număr relativ mic de persoane. Acum, vorbim de sute, mii sau chiar zeci de mii de persoane. Cu totul alt joc, nu?
Adevărul nu contează
În era vitezei și a informației, adevărul nu contează. Secretul este ca informația care circulă pe internet să fie atractivă, ceea ce nu înseamnă neaparat că trebuie să fie și reală. Evident, multe dintre știrile negative se bazează pe ”minciună prin omisiune”, când este practic comunicată doar informația mai atractivă, în timp partea omisă este intenționat ignorată pentru a întări efectul negativ.
Iar din acest punct, din perspectiva jumătăților de adevăr, se nasc cele mai atractive dezbateri. Astfel, nu doar că adevărul nu va mai conta, dar oamenii nici măcar nu vor mai înțelege ce s-a întâmplat de fapt, despre ce e vorba sau cine este vinovat.
Un astfel de context poate distruge orice reputație, fără doar și poate.
Și apropo de adevăr, am întâlnit mulți lideri de companii care ezitau să reacționeze public pentru că ”informațiile nu sunt adevărate”. Dragilor, nu interesează pe nimeni ce este fals sau ce este adevărat. Oamenii nu caută în 3 surse, nu se informează, ci pur și simplu ”înghit” informația care le satisface contextul. Iar știrile negative se pliază perfect într-o societate cu nervii întinși la maxim.
Informațiile rămân ”acolo”
Oamenii caută pe internet tot felul de informații, citesc știri, urmăresc subiecte pe Facebook și acționează în consecință. Ne place sau nu, vrem sau nu vrem, acest lucru a devenit normalitate. Și nu, nu îl putem schimba.
Problema apare când nimic nu dispare de pe internet. De exemplu, într-o criză de imagine, vor apărea grupuri pe Facebook. Acolo oricine poate posta orice, iar acele grupuri nu vor dispărea prea curând. În plus, toate publicațiile postează mai ales online, ceea ce înseamnă că vor fi ușor de găsit pe Google. Asta ca să nu mai vorbim și de miile de bloguri și vloguri, care vor fi, de asemenea, indexate în Google. Simplu spus, un subiect poate deveni știre extrem de rapid.
Evident, există și varianta de a solicita ștergerea lor. Doar că procesul nu este deloc simplu și, oricum ar fi, până la momentul respectiv, criza este deja începută și percepția formată.
În final…
Dintr-o perspectivă reputațională, lumea s-a complicat teribil. Astăzi nu mai este vorba doar despre a construi, ci și despre a proteja. Sau, mai bine spus, în primul rând de a proteja. Din punctul meu de vedere, chiar și procesul de a construi o imagine serioasă se încadrează tot în categoria protejării reputației.
Astfel că trebuie să gândim diferit întreg modul în care comunicăm sau acționăm. Orice poate fi interpretat, va fi interpretat negativ, exagerat și folosit pentru distrugerea unei reputații. Mediul online a permis asta.