Datorita concurentei crescande dintre furnizori si numarului de clienti inca redus, aceasta piata nu mai reprezinta o prioritate pentru Internet Service Provider-i (ISP). Marjele reduse si volumele mici i-au facut pe furnizori sa se concentreze masiv pe piata de broad-band (conexiuni in banda larga), care se adreseaza in special companiilor si corporatiilor. In afacerea cu legaturi in banda larga au intrat nu doar furnizorii traditionali de Internet, ci si alti operatori de comunicatii: cablisti sau furnizori de telefonie mobila.Spre deosebire de dial-up, conexiunile in banda larga le permit operatorilor marje mai bune si volum, deci profituri mai mari. „Cele mai profitabile sunt serviciile integrate”, declara Mihai Batraneanu, presedinte PCNet, companie cu 4.000 de clienti broad-band. Tendinta integrarii serviciilor de comunicatii este observata si de cei de la RDS, liderul pietei de Internet. „Clientii vor sa cumpere pe aceeasi infrastructura acces la Internet, comunicatii de date, servicii aditionale de date (softuri, aplicatii client-server, videoconferinte) sau servicii de telefonie”, declara Ionut Tarcea, director de marketing la RDS.Avantajele vinderii serviciilor in pachet sunt multiple: in primul rand, pachetele permit vinderea tuturor serviciilor unui furnizor, asigurand astfel volum. Pe de alta parte, servicii noi, precum telefonia fixa, pot fi vandute clientilor existenti cu un efort de marketing redus. Cele mai mari adaosuri sunt percepute pentru solutiile de comunicatii, cum este cazul Retelelor Virtuale Private (VPN), care asigura legatura intre filialele unei companii. Pentru solutiile complexe, si furnizorii sunt nevoiti sa faca desfasurari de forte, in sensul ca imbina mai multe tehnologii: radio, fibra, ADSL, cablu.Din totalul pietei de Internet, serviciile de banda larga atrag circa 80% din venituri, potrivit estimarilor principalilor actori. Dimensiunile pietei de Internet si comunicatii de date, atat pentru persoanele fizice, cat si pentru companii nu sunt foarte mari. Cine a auzit ca anul trecut industria de comunicatii a totalizat doua miliarde de dolari s-ar putea gandi la cifre mari. In realitate, Internetul romanesc aduna cam 50 milioane de dolari cu totul. La aceasta cifra s-a ajuns in urma unor cresteri anuale spectaculoase. „Piata a crescut in fiecare an cu 50-75%”, declara Emil Jugaru, director general RDS, companie care totalizeaza 6.500 de clienti de banda larga.Totusi, acest ritm de crestere va mai incetini. „Estimam ca in viitor cresterea va fi mai mica, dar se va pastra, deoarece consumul de servicii la clientii existenti are o evolutie pozitiva. Clientii au adoptat softuri si aplicatii care folosesc din ce in ce mai mult comunicatiile de date si accesul la Internet”, adauga directorul RDS.Cand vorbim de servicii integrate, pe langa date si voce, ne gandim si la imagine. Aici intra in scena furnizorii de cablu, care au devenit in timp si furnizori de Internet. Este cazul RCS&RDS si Astral. Astral are in total 20.000 de clienti de Internet, din care 12.000 sunt in banda larga. Compania a reusit sa atraga si multi clienti casnici, oferind Internet prin cablu la preturi reduse: circa 20 USD.De altfel, preturile au scazut pe plan general, nu doar in cazul serviciilor adresate clientilor casnici. Practic, cu circa 100-300 de dolari, o companie de marime medie isi poate acoperi nevoile de date. Daca mai vrea si voce (fix si mobil), in functie de numarul de abonati poate ajunge la o factura lunara care nu depaseste 1.000 de dolari. Spre bucuria clientilor. Nu neaparat si a furnizorilor, care si-au vazut marjele erodate. In anii in care piata crestea spectaculos, volumul era o solutie, insa scaderea acestui ritm va complica lucrurile.