In anul 2007, tendintele de top ale domeniului TMT (Tehnologie, Media, Telecomunicatii) vor fi transmisia de informatii, atat pe hartie si cat si online, si video-ul interactiv (Video On Demand) in industria media, devalizarea regionala cu impact global si biometria in industria tehnologica, si Internetul fara calculator, tehnologia 3G si inovarea transmisiilor digitale (IPTV – transmisii de televiziune prin internet) in domeniul telecomunicatiilor, informeaza compania de servicii financiare si de consultanta Deloitte printr-un studiu efectuat de departamentul sau de Tehnologie, Media si Telecomunicatii asupra tendintelor anului 2007.
Industria media
“Se preconizeaza ca in 2007 se vor inregistra cresteri considerabile in ceea ce priveste numarul de filme care sunt disponibile concomitent in format DVD, in magazine si care pot fi descarcate de pe internet direct in computer cu ajutorul video-ului interactiv (Video on Demand)”, a declarat Petr Babicky, partener in cadrul Deloitte Cehia & Slovacia.
Potrivit studiului Deloitte, transmisia informatiilor online nu va inlocui transmiterea informatiilor pe hartie, ci va constitui un alt canal de distributie, internetul avand nevoie de ani de zile pana cand sa inlocuiasca accesibilitatea hartiei, si intre timp se poate obtine profit din cele doua canale de distributie a informatiei prin reinventarea de catre companii a formatele traditionale prin dezvoltarea de noi produse si servicii, atat pentru sistemele online cat si pentru print.
Cealalta tendinta din industria media se refera la numarul de filme care pot fi descarcate de pe internet direct in computer prin intermediul video-ului interactiv (VOD). Conform Deloitte, aceasta tendinta este probabil sa creasca considerabil in 2007, dar viteza conexiunii la internet va ramane factorul principal in decizia utilizarii video-ului interactiv.
Industria tehnologiei
Pentru industria tehnologica tendintele de top ale anului 2007 vor fi noile modalitati de securitate digitala si eliminarea pierderilor fiscale care provin din rambursarea TVA-ului, preconizeaza studiul Deloitte.
In 2007 securitatea bazata pe biometrie, unde o trasatura fizica personala este folosita drept cod, poate fi utilizata pentru a oferi un grad ridicat de siguranta. Irisul, amprenta digitala, venele palmare, vocea si geometria mainii sunt specifice fiecarui individ in parte si pot fi utilizate pentru probarea identitatii. Biometria este o tendinta de top prin cresterea accesibilitatii acestui sistem datorita scaderii preturilor, performantelor crescute in domenii tehnologice precum procesoare si medii de stocare digitala si a disponibilitatii publice crescute in ceea ce priveste plata unui pret mai mare pentru a beneficia de securitatea biometrica.
Devalizarea TVA-ului este intalnita in UE datorita faptului ca exportatorii pot cere rambursarea TVA-ului iar importatorii a caror responsabilitate este strangerea TVA-ului de la clienti lasa acest lucru in seama autoritatilor fiscale. Companiile tehnologice care isi desfasoara activitatea sau opereaza vanzari in Europa vor fi nevoite sa-si modifice sistemul de aprovizionare, logistica transportului si metodologiile de livrare ca urmare a adoptarii noului sistem legislativ de catre sistemele de guvernamant statale din cadrul UE in scopul combaterii devalizarilor TVA, arata studiul Deloitte.
Industria telecomunicatiilor
Internetul fara calculator, tehnologia 3G si inovarea transmisiilor digitale (IPTV) vor fi tendintele principale ale industriei telecomunicatiilor, apreciaza studiul previziunilor Deloitte pentru anului 2007.
“In acest ritm alert operatorii de telefonie mobila ar trebui sa ia serios in considerare schimbarea tarifelor. De exemplu, se observa faptul ca un numar mare de abonati ai companiilor de telefonie fixa renunta la acestea pentru a deveni utilizatori de telefonie mobila. Prin urmare, utilizatorii de telefonie mobila ajung sa foloseasca telefoanele si acasa, nu doar cand sunt pe drum. Pe fondul cresterii utilizatorilor la domiciliu, operatorii de telefonie mobila ar trebui sa-si analizeze strategiile, ofertele si tarifele”, a declarat Petr Babicky, partener in cadrul Deloitte Cehia & Slovacia.
Telefonia mobila are sansa sa isi consolideze pozitia de principala retea de telefonie in 2007, arata studiul Deloitte, dar este posibil ca aceasta se confrunte si cu probleme datorita volumul crescut de apeluri telefonice, iar operatorii vor trebui sa gaseasca modalitati de abordare a competitiei acerbe din cadrul retelelor wireless (WiFi), sa adopte noi tarife, sa reanalizeze termenii de utilizare in functie de populatie si aria de acoperire, si, in cele din urma, sa stabileasca tiparele traficului vocal.
“O alta previziune importanta pe anul 2007 este faptul ca in ciuda tuturor discutiilor legate de televiziunea receptionata prin intermediul unor dispozitive mobile, interesul manifestat de consumatori nu a fost deloc crescut si se asteapta mentinerea acestei tendinte pe tot parcursul anului.”, a adaugat Petr Babicky.
Una dintre ultimele mari sperante a industriei comunicatiilor mobile este televiziunea receptionata prin intermediul dispozitivelor mobile 3G, care pana in prezent nu a avut un mare impact comercial. Totusi, daca circuitul datelor ar putea fi inversat, in sensul transmiterii continutului video din telefon in televizor ar putea aparea schimbari in ceea ce priveste obtinerea profiturilor din transferul de date. Utilizarea in programe TV de catre difuzori a informatiilor furnizate de utilizatori prin intermediul internetului este un exemplu al conceptului. Interfetele telefoanelor mobile trebuie sa fie usor de utilizat iar tarifele percepute pentru transmiterea de informatii trebuie analizate pentru a valorifica la maxim aceasta oportunitate generatoare de venit.
“In 2007 operatorii de retea trebuie sa se asigure ca televiziunea digitala va fi lansata ca o noua inventie, spre deosebire de serviciile existente deja pe piata, altfel risca sa ramana doar un serviciu marginal”, a declarat Petr Babicky, partener in cadrul Deloitte Cehia & Slovacia.
Accesarea internetului prin intermediul computerelor a atins gradul maxim de saturare si este probabil ca pe viitor accesul la internet sa fie influentat de inovatia adusa industriei tehnologice pentru care calculatorul nu va mai fi un punct central de interes si care isi va focaliza atentia pe dispozitive mici, specializate, simple si putin costisitoare care au la baza cererea pentru servicii si aplicatii, ex: dispozitive portabile de e-mail, media player-e portabile. Conform previziunilor realizate de Deloitte asupra industrieitelecomunicatiilor, in 2007 este posibil ca punctul central de accesare a internetului sa nu mai fie calculatorul si industria tehnologica isi va focaliza atentia pe dispozitive mici, specializate, simple si putin costisitoare precum dispozitivele portabile de e-mail, media player-e portabile. Aceasta este o buna ocazie pentru companiile producatoare de echipamente tehnologice sa creeze, punand accentul pe mobilitate, o serie de dispozitive, precum receptoarele radio de internet, dispozitivele de mesagerie digitala si securitate video, care nu necesita interfata sofisticata a unui computer. Industria tehnologiei are capacitatea sa exploateze dispozitivul de transmitere a unui flux mare de date prin fibra optica in scopul cresterii importantei internetului in randul populatiei.
Transmisia digitala este o ocazie majora pentru operatori de a se plasa intr-o pozitie avantajoasa din care sa obtina un profit mai bun, dar pentru ca transmisiile digitale sa devina comerciale, operatorii viabili de retea fixa trebuie sa imbunatateasca atat raza de actiune cat si complexitatea serviciilor digitale.
Grupul Tehnologie, Media si Telecomunicatii din cadrul companiei Deloitte este format din specialisti in furnizarea de servicii companiilor tehnologice, media si de telecomunicatii din intreaga lume in domenii precum cabluri, furnizori de comunicatii, computere si periferice, divertisment, media si editari, retele, semiconductori, software, wireless si industriile aferente.
Organizatia Deloitte Touche Tohmatsu este o uniune de firme din intreaga lume care furnizeaza servicii in patru domenii profesionale – audit, taxe, consultanta manageriala si consultanta financiara – printr-un personal de 135.000 de angajati in peste 140 de tari.
Deloitte Central Europe este o organizatie regionala de firme, structurata sub umbrela Deloitte Central Europe Holdings Limited, firma membra a Deloitte Touche Tohmatsu in Europa CentralaSucursalele si firmele afiliate ale Deloitte Central Europe Holdings Limited furnizeaza servicii printr-o echipa de peste 3.400 de angajati, in mai mult 30 de birouri din 17 tari.
In Romania, serviciile Deloitte sunt furnizate de Deloitte Audit S.R.L., Deloitte Consultanta S.R.L, Deloitte Reorganizare S.R.L si Reff & Associates (numite impreuna Deloitte Romania), care sunt afiliate la Deloitte Central Europe Holdings Limited. Deloitte Romania furnizeaza servicii profesionale in patru domenii: audit, servicii fiscale, consultanta manageriala si consultanta financiara, avand o echipa peste 300 de angajati.
Sursa: Capital 19 Ianuarie 2007