Numărul de incidente de securitate cu impact semnificativ asupra securităţii şi integrităţii reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice a crescut cu 43%, de la 556 în anul 2018 la 794 în 2019, iar acestea au afectat, în total, peste 23 de milioane de conexiuni, potrivit informaţiilor colectate de la furnizori şi analizate de către Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).
Cu toate acestea, operatorii au avut un timp mediu de soluţionare a incidentelor sub 6 ore, înregistrându-se doar o uşoară creştere faţă de anul trecut, arată autoritatea într-un comunicat transmis Agerpres.
„Dacă în anii 2017 şi 2018 cele mai afectate servicii au fost cele de telefonie mobilă şi SMS, în anul 2019 cele mai multe conexiuni afectate de incidente semnificative sunt cele de internet mobil şi transmisiuni de date mobile (aproximativ 10,47 milioane de conexiuni afectate), urmate de serviciile de telefonie mobilă şi SMS (aproximativ 9,16 milioane de conexiuni), retransmisie a programelor audiovizuale (aproximativ 1,47 milioane de conexiuni), telefonie fixă (aproximativ 1,21 milioane de conexiuni), cele mai puţin afectate fiind cele de internet fix şi transmisiuni de date fixe (aproximativ 1,19 milioane de conexiuni). Anul trecut, numărul mediu al conexiunilor afectate de un incident a fost de 28.859 de conexiuni, în creştere faţă de 2018, când un incident avea, în medie, repercusiuni asupra a puţin peste 24.000 de conexiuni” , se arată în comunicatul ANCOM.
Durata incidentelor raportate s-a dublat aproape
Durata totală a incidentelor raportate în 2019 este de 4.573 ore, în creştere faţă de anul precedent (2.808 ore). Durata medie a unui incident a fost de 5 ore şi 46 minute, de asemenea în uşoară creştere faţă de 2018 (5 ore şi 3 minute), dar în scădere faţă de 2017 (8 ore şi 49 minute).
Din punct de vedere al ariei geografice afectate, în 542 dintre cazuri (68% din numărul total de incidente) au fost afectate resurse dintr-un singur judeţ, iar 4 incidente au avut un impact la nivel naţional.
Teleorman a fost cel mai afectat judeţ, 90 de incidente cu impact semnificativ afectând buna funcţionare a reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice din judeţ, urmat de Giurgiu cu 69 de incidente, Gorj cu 68 de incidente şi Olt cu 67 de incidente. Judeţele cel mai puţin afectate în 2019 au fost Tulcea cu 13 incidente, Covasna, Sălaj şi Botoşani, în cazul cărora au fost raportate câte 14 incidente.
Potrivit sursei citate, din punct de vedere al resurselor afectate, în cele mai multe cazuri acestea fac parte din categoriile medii de transmisiune, staţii de bază şi controlere mobile şi echipamente din noduri de transmisiune.
În cadrul a 20 de incidente au fost afectate concomitent mai multe categorii de resurse, producerea acestora având multiple cauze (fenomene naturale, producerea concomitentă a două evenimente distincte ori acţiuni rău intenţionate).