Uniunea Europeană finanţează cu peste 383 de milioane de euro un program privind creşterea competitivităţii economice din România prin dezvoltarea infrastructurii IT&C. Fondurile sunt alocate pentru perioada 2007-2013.

Mihai Ionescu are o vilă într-o zonă superbă, izolată, din Maramureş. Are şi o idee de afaceri bine pusă la punct, despre cum şi-ar putea transforma vila într-un loc primitor pentru turiştii ce caută o oază de linişte. Din păcate, nu are cum să fructifice toate acestea din cauza reţelei de comunicaţii şi informaţii aproape inexistente.

Bineînţeles, este un „Mihai Ionescu“ ipotetic, reprezentant al oamenilor cu idei, care se opresc din avânt când îşi dau seama că a face afaceri într-o zonă în care nu există servicii electronice moderne este o misiune aproape imposibilă. Personajul nostru ar putea fi un candidat ideal pentru accesarea fondurilor europene din cadrul programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice“ (POS-CEE), ce cuprinde şase axe prioritare, cea de-a treia fiind destinată sectorului IT&C.
Cu un buget de peste 383 de milioane de euro alocate pentru perioada 2007 – 2013, potrivit reprezentanţilor Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei (MCTI), programul este împărţit în trei arii majore. Prima dintre acestea este susţinerea utilizării tehnologiei informaţiilor şi comunicaţiilor, pentru care se vor aloca peste 114 milioane de euro. Întreprinderile mici şi mijlocii, dar şi ONG-urile sau diversele asociaţii şi fundaţii, pot beneficia de fondurile pentru posibilitatea accesului în bandă largă la internet şi la alte servicii conexe, cum ar fi realizarea de website-uri şi achiziţionarea de hardware şi software necesare. Mici furnizori de reţele de comunicaţii electronice, mai ales cei din zonele defavorizate din punctul de vedere al accesului, vor beneficia de sprijin pentru îmbunătăţirea ofertei de servicii pe care le oferă, mai ales pentru dezvoltarea reţelelor de broadband. În acelaşi timp, fondurile pot fi accesate şi de autorităţile administraţiei publice, pentru crearea unor centre publice de acces la internet prin conexiuni de tip broadband.

De la ERP la e-sănătate

Cei care au o afacere ceva mai dezvoltată decât personajul nostru fictiv ar putea trece la următorul pas de folosire a tehnologiei informaţiei. Dezvoltarea e-economiei este o prioritate a programului POS-CEE pentru IT&C, suma alocată fiind de peste 114 milioane de euro. Astfel, IMM-urile îşi pot crea sau extinde sistemele ERP (Enterprise Resource Planning) sau cele pentru relaţii cu clienţii (CRM – Customer Relationship Management). Fondurile sunt disponibile şi pentru introducerea de software pentru design sau producţie, pentru îmbunătăţirea ciclului de viaţă al produselor, sau pentru dezvoltarea sistemelor inteligente pentru afaceri şi pentru managementul informaţiei. Un alt plan de dezvoltare este reprezentat de introducerea sistemelor de comerţ electronic, a sistemelor pentru facilitarea afacerilor între companii şi de sistemele pentru licitaţii electronice.
Peste 153 de milioane de euro vor fi cheltuite pentru aducerea nivelului de informatizare a diverselor instituţii publice la standarde europene. Astfel, vor fi susţinute dezvoltarea aplicaţiilor de e-guvernare şi asigurarea conexiunii la internet, realizarea unor aplicaţii în scopul creşterii interoperabilităţii sistemelor informatice, realizarea unui portal de e-jobs şi a unor puncte publice de acces. Direcţiile de Sănătate Publică pot cere ajutor pentru realizarea unor sisteme şi aplicaţii electronice de e-sănătate. De asemenea, POS-CEE sprijină şi realizarea aplicaţiilor de tip e-Learning.
Potrivit MCTI, cei interesaţi de depunerea unor cereri de finanţare pentru proiecte vor putea face acest lucru doar după negocierea programului cu Comisia Europeană, ce va avea loc la mijlocul acestui an.  

Studiu de caz

E-Commerce Deşi este una dintre cele mai dezvoltate ţări din Europa, Finlanda a beneficiat şi ea de ajutor european în vederea dezvoltării serviciilor de e-commerce pentru IMM-uri în regiunea izolată Oulu de Sud, la începutul anilor 2000. Lipsa instruirii adecvate era principala vinovată de folosirea ineficientă a reţelelor pentru e-commerce. Programul s-a concentrat pe remedierea acestei deficienţe. Având drept scop final crearea de noi oportunităţi pentru IMM-uri, prin folosirea comerţului electronic, programul a ajutat la crearea unui centru de studiu despre e-commerce, care să asigure o pregătire în strânsă legătură cu necesităţile întreprinderilor, alcătuirea unei reţele de instructori în domeniul e-business, dar şi creşterea competitivităţii firmelor din acea zonă, atât pe piaţa internă, cât şi pe cea internaţională.

Formalităţile pentru finanţare

Aprobări
• Anunţul de depunere a aplicaţiilor va fi publicat în presa naţională şi pe pagina de web a instituţiei;
• MCTI va verifica cererile şi eligibilitatea;
• Se face evaluarea tehnică şi financiară de către reprezentanţi ai MCTI, ai Ministerului Economiei şi Comerţului (MININD) şi experţi externi;
• MININD aprobă lista de proiecte selectate;
• Candidaţii selectaţi vor fi anunţaţi şi vor încheia un contract de finanţare cu MCTI, urmând implementarea proiectului respectiv;
• Beneficiarii vor trimite MCTI cereri de plată;
• Cererile de plată autorizate de către MININD vor fi trimise spre certificare Autorităţii de plată şi certificare din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.
Acesta va rambursa sumele necesare Unităţii de Plată din cadrul MININD, care va efectua plata către beneficiarul final.