Un studiu al agenţiei ZenithOptimedia plasează România în topul ţărilor cu cea mai înaltă rată de creştere a cheltuielilor de publicitate prin internet, pentru perioada 2005-2009. Ne confruntăm cu o criză de personal în acest domeniu? Studiul arată că în intervalul 2005 - 2009 cheltuielile de publicitate online vor creşte în România cu 160,4% (şi este foarte posibil să fie o estimare conservatoare). Ţara noastră este devansată doar de Qatar (304,2%), Egipt (220,7%)
Un studiu al agenţiei ZenithOptimedia plasează România în topul ţărilor cu cea mai înaltă rată de creştere a cheltuielilor de publicitate prin internet, pentru perioada 2005-2009. Ne confruntăm cu o criză de personal în acest domeniu?
Studiul arată că în intervalul 2005 – 2009 cheltuielile de publicitate online vor creşte în România cu 160,4% (şi este foarte posibil să fie o estimare conservatoare). Ţara noastră este devansată doar de Qatar (304,2%), Egipt (220,7%) şi… de Moldova (185,7%). Piaţa este în plină evoluţie – şi, deocamdată, într-un stadiu de evoluţie timpuriu. Dar un site nu se face doar cu programatori…
Portalurile de recrutare online arată că, în prezent, oferta de locuri de muncă din domeniul specialiştilor IT este în creştere. Numai că oferta de posturi care reclamă competenţe tehnice (de tipul programator sau administrator de sistem) sunt mult mai numeroase decât altele, poate la fel de importante, precum specialiştii în conţinut distribuit online sau managerii de proiect specializaţi pe site-uri de internet. Aceştia din urmă reprezintă un segment emergent al pieţei de resurse umane. „Sunt doi factori care construiesc această discrepanţă“, afirmă Ionuţ Oprea, director de comunicare al MediaPro Interactiv.
„Unul este natural; ca în orice domeniu productiv, este nevoie de mulţi producători, care pot fi gestionaţi de o echipă restrânsă de management, marketing şi administraţie. Celălalt este o tendinţă românească, complet greşită, de a considera că pentru un proiect online nu ai nevoie decât de programatori, şeful cărora poţi fi chiar tu, clientul.“ Subestimarea marketingului de produs şi a project managementului pentru internet se întoarce, de obicei, împotriva celui care o face, subliniază Oprea. „Este unul dintre motivele pentru care multe activităţi şi campanii online nu au rezultatele spectaculoase pe care le-ar putea avea dacă ar fi gestionate de specialişti.“
Recrutare şi import de know-how
Majoritatea antreprenorilor de proiecte web par să cadă de acord. „Este imperios necesar a se recruta persoane specializate, cu o experienţă semnificativă într-unul din domeniile: internet, publicitate, publishing online, interactive media“, spune Eveline Fabritius, head manager al companiei Magnetique Marketing Network şi general manager al Splendid Media Interactive, divizia de internet a agenţiei Splendid Media. „Consider că cele mai solicitate poziţii din mediul online vor fi acelea de project manageri.“ Iar aceştia pot fi foarte greu de găsit: „Există puţini manageri şi marketeri specializaţi pe internet, ceea ce-i face foarte scumpi şi inaccesibili pentru multe dintre proiectele online care se derulează în acest moment“, completează Oprea.
Această problemă ar putea avea cel puţin trei soluţii: recrutare din offline, traininguri specializate (interne sau oferite de parteneri externi) şi/sau import de know-how din străinătate, după afirmaţiile lui Călin Fusu, director general al Neogen.
Pentru producătorii de conţinut online, cum sunt publisherii, problema e şi mai serioasă. Cu cei aproximativ 80 de angajaţi în patru ţări, Neogen nu are aproape deloc astfel de angajaţi, fiind un agregator de conţinut provenit din alte surse. Însă MediaPro Interactive (MPI) sau Magnetique vor avea nevoie cu siguranţă de oameni care să furnizeze conţinut pentru site-uri – în marea lor majoritate, probabil, jurnalişti plecaţi din presa „clasică“. MPI va lansa în acest an mai multe site-uri, toate cu redacţii proprii. La rândul său, Magnetique, care dezvoltă concepte şi implementează proiecte de conţinut, a lansat un portal pentru bărbaţi, construind mai întâi o echipă de middle management. Abia după mai mult de trei luni a început şi procesul de editare de conţinut. Concluzia? Lipsesc managerii, fireşte, şi nici cu furnizorii de conţinut nu stăm prea bine…