Google, prin browserul său Chrome, va înceta utilizarea cookie-urilor terță parte, tehnologie care poate urmări utilizatorii pe site-uri, vizându-i cu publicitate personalizată.
Potrivit YahooFinance, deși inițiativa Google este menită să protejeze confidențialitatea utilizatorilor, multe dintre site-urile pe care se bazează ar putea avea un viitor incert.
Va fi o transformare profundă a lumii publicității
Mișcarea reprezintă o transformare profundă a lumii publicității și a experienței utilizatorului pe internet.
„Open web va avea de suferit”, declară Anthony Katsur, directorul executiv al IAB Tech Lab, un grup din industrie ad-tech.
Mulți oameni sunt conștienți de faptul că internetul pe care îl experimentează azi se bazează pe ceea ce diverșii furnizori cred că vor să vadă. Pentru agenții de marketing și companii, această capacitate de a deduce ceea ce ar putea dori un utilizator generează câștiguri. Pe măsură ce direcționarea devine mai precisă, publicitatea poate deveni mai relevantă pentru publicul țintă.
Fără cookie-ul terță parte, companiile vor ști mai puține lucruri despre publicul lor. Acest lucru le poate afecta capacitatea de a câștiga bani din publicitate, făcând mai dificilă publicarea de conținut gratuit, fără a forța utilizatorii să-și predea e-mailurile sau numerele de telefon.
Chrome, browser-ul oficial al Google, care controlează 60% din traficul global de internet, este ultimul browser major care permite cookie-uri terță parte.
În ultimii ani, Safari de la Apple și Firefox de la Mozilla au blocat cookie-urile terță parte în mod implicit. Dar cota lor de piață este mai mică decât cea a Google.
Utilizatorii se pot confrunta cu mai multe anunțuri de care sunt mai puțin interesați
Și în timp ce Chrome a obținut mai mulți bani din publicitate, după ce Safari și Mozilla au activat protecții mai mari ale confidențialității, nu va mai exista un alt browser pe care piața publicitară să-și facă intrarea după ce Chrome va înceta utilizarea cookie-urilor terță parte.
Drept urmare, site-urile care se bazează pe publicitate pe Open Web pot avea dificultăți. Iar utilizatorii se pot confrunta cu și mai multe anunțuri, de care sunt mai puțin interesați, pe măsură ce site-urile vor încerca să compenseze pierderile producând un volum mai mare de anunțuri.
Karsten Weide, analist-șef la W Media Research, a declarat că unii editori ar putea suferi pierderi ale venituri de 20% până la 40%, deoarece deprecierea cookie-urilor terță parte scade eficiența reclamelor.
„În sens general, tot felul de site-uri se vor închide sau nu vor mai avea ce să ofere”, a spus el. „Ironia este că, deși acest lucru este conceput pentru a proteja utilizatorii, în final se va dovedi că acest lucru va fi mai rău pentru utilizatori”, adaugă el.
În același timp, susțin experții, acest lucru ar putea să înrăutățească confidențialitatea consumatorilor, prin normalizarea în continuare a colectării de date granulare. Pe măsură ce mai multe companii determină oamenii să se conecteze pentru a înlocui colectarea de date pe care a activat-o cookie-ul, profilurile utilizatorilor vor deveni mai detaliate și mai centralizate, schimbând o paradigmă de monitorizare cu alta.
Google susține că noile tehnologii vor menține confidențialitatea
O parte a schimbării, pe care Google o prognozează în a doua jumătate a anului 2024, va aduce noi tehnologii de păstrare a confidențialității pentru a oferi site-urilor moduri alternative de a difuza reclame relevante.
Ca răspuns la criticile venite, potrivit cărora instrumentele nu vor funcționa la fel de bine precum cookie-urile de la terță parte, Google a spus că inițiativa de confidențialitate nu a fost niciodată menită să înlocuiască toate caracteristicile pe care piața le-a construit pe lângă cookie-urilor terțe.
Google a mai spus că inițiativa de confidențialitate s-a făcut cu alți jucători din industria publicitară, autorități de reglementare și susținători ai consumatorilor. „Niciun alt browser nu a încercat să ofere o asemenea gamă de soluții pentru industrie, cu atât mai puțin o consultare constantă cu părțile interesate, înainte de a face modificări”, a spus compania.
Dar schimbările vor veni oricum
Mulți dintre cei mai mari jucători de pe Internet vor fi mai bine echipați pentru a face față modificărilor. Giganții tehnologici precum Meta, Apple și Amazon și-au ridicat propriile grădini cu ziduri, oferindu-le o perspectivă bună asupra dorințelor și comportamentelor utilizatorilor lor.
Unele companii media se pot baza pe abonamente și pe un ecosistem de aplicații. Au creat relații directe cu utilizatorii lor prin e-mailuri și autentificări, permițându-le să genereze venituri direct de la publicul lor și să țină cont de fluxuri mai bogate de date fără utilizarea cookie-urilor.