Internetul sfidează criza publicităţii. Piaţa de publicitate stagnează la 305 mil. euro în 2014

Dacă tehnologiile și recesiunea schimbă stilul de viață al consumatorilor, publicitatea urmează tendința, iar digitalul consumă tot mai mult din bugetele clienților. Cheltuielile publicitare online au crescut anul trecut cu 12% comparativ cu 2012, iar în 2014 creşterea va fi de 8%, potrivit studiului Media Fact Book.

“Anul 2014 reprezintă anul schimbărilor de paradigmă în industria de media. În mediul digital pășim în era platformelor de programmatic trading, atât clienții, agențiile cât și publisherii fiind extrem de interesați de modalitatea eficientă, în real-time de tranzacționare a spațiului digital, de profilare exactă a consumatorului în mediu on-line – digitalul este mediul din care acest tip de buying se va propaga în viitor și către alte medii care ușor, ușor se digitalizează, indiferent că vorbim de televiziune (vedem acest fenomen deja în US) sau OOH. Tehnologia este din ce în ce mai importantă în viețile noastre, adopția ei în România este extrem de rapidă – marketingul nu poate și nu trebuie să rămână în afara acestui fenomen – așadar viitorul s-a întâmplat deja!”, a declarat Alexandra Olteanu (foto), Managing Director, Initiative Media.

Conform Media Fact Book 2014, piața locală a înregistrat o evoluție stabilă în perioada 2012 -2013 (305 milioane euro net), pentru anul 2014 fiind estimat că aceasta va ajunge la o valoare similară. “ Sunt 3 ani de stabilitate binemeritată pentru piața media din România – și dacă cumulăm semnalele pozitive care au venit în primul trimestru al acestui an din sfera consumului și a creditării populației ne putem face deja o prognoză optimistă că în 2015 vom simți mult așteptata creștere a pieței de media locale”, crede  Alexandra Olteanu.

În 2013 nivelul volumelor de media în piața TV s-a situat în jurul valorii de 193 milioane de euro net, astfel, OUG 25/2013 nu a afectat nivelul pieței ca volum derulat, efortul de menținere în parametrii stabili a acesteia fiind preluat de clienți, agenții și stații TV, care au alocat resurse suplimentare de oameni, timp dar și resurse juridice pentru ca procesul să se desfășoare la aceleași standarde de calitate.

Pentru 2014 estimarea Media Fact Book este că valoarea volumelor de media din TV se va menține la același nivel. În ceea ce priveste evoluția celorlalte canale în 2013, radio a stagnat, presa scrisă a scăzut cu 10%, iar aceste trenduri se vor menține și în 2014. Digitalul este singurul mediu în creștere în 2013 (+12%), iar pentru anul în curs, estimarea Media Fact Book este pozitivă, creșterea preconizată fiind de 8%. 

Începând cu 2014 se remarcă o scăderea a volumelor de display local cu aprox. 10%.  Zona de performance media reprezintă motorul creșterii digitalului – cu rate de creștere în 2013 și 2014 în jurul a 25% (google display, facebook) și mai nou zona de Real Time Bidding – care pleacă de la volume relativ mici – dar înregistrează creșteri mari anual – peste 60%. Aceste creșteri în zona de performance ne arată încă o dată dorința agențiilor din  România de a eficientiza cât mai mult cumpărarea audienței. De altfel, Mediabrands România a lansat recent platforma Cadreon dedicată clienților noștri pentru programmatic buying ”, adaugă Alexandra Olteanu.   

Anul acesta capitolele dedicate zonei de digital din Media Fact Book 2014 – a 18-a ediţie a analizei care oferă o radiografie obiectivă a pieței de media din România, făcute de Initiative Media, parte a grupului Interpublic MediaBrands -, au fost realizate alături de BPN România.