Listele de discutii au aparut imediat dupa nasterea Internetului. La ora actuala, ele se impart pe trei mari categorii: newsgroups (grupuri de stiri), mailing lists (liste de discutii clasice) si web forums (forumuri de discutii pe web).
Prima categorie este cunoscuta si sub numele de reteaua Usenet, numarul de grupuri de stiri ce apartin acestei retele fiind de aproximativ 15.000, iar mesajele plasate zilnic atingand cifra de 250.000. Subiectele de discutie de pe Usenet sunt bine stabilite si cuprind domenii de mare interes (finante, marketing, Internet, computere, arta) sau domenii ce au o audienta mai restransa (memorii de imprimante, piese auto, scrierea de virusuri). In orice caz, nu se pot plasa mesaje in afara subiectului, un membru ce nu respecta regulile listei fiind imediat exclus.
A doua categorie este o extensie a Usenet-ului si se poate spune ca este genul clasic de lista de discutii. Fata de Usenet, tema pe un mailing-list este mult mai specializata, abaterile fiind la fel de dur sanctionate. Forumurile web sunt ultima inventie in materie de liste de discutii. Fiecare mesaj plasat apare on-line, putand fi citit de toti oamenii ce acceseaza site-ul gazda al forumului. Aceasta facilitate a fost adoptata si de mailing-list-uri, pentru a face publice niste informatii cautate, probabil, de multi oameni.
Abonamentul necesita un cont de e-mail
In orice caz, oricarui membru ce se inscrie la o lista de discutii ii este recomandat sa citeasca bunele maniere ale Internet-ului (Netiquette), pentru a nu-i deranja pe ceilalti membrii ai listei, ce devine un fel de comunitate virtuala. Nu este o gluma, Netiquette fiind un lucru foarte serios. O adresa extrem de utila pentru a afla codul bunelor maniere pe Internet este https:// www.sift.com/RFC/1855.html. Ca idee, pentru o cat mai buna comportare pe o lista de discutii, trebuie respectate urmatoarele trei reguli de baza: nu este voie sa se faca publicitate nesolicitata (spam); este interzis sa se plaseze mai mult de zece mesaje pe zi; nu se pot plasa mesaje pe mai mult de trei grupuri de stiri in acelasi timp.
Listele de discutii au revolutionat comunicarea si schimbul de idei pe Internet si au un mod foarte simplu de functionare, in majoritatea cazurilor, pentru a te inscrie, nefiind nevoie decat de o adresa de e-mail. Odata inscrierea facuta, un utilizator va primi prin e-mail, in fiecare zi, toate mesajele plasate de ceilalti membri. Bineinteles ca orice lista are un „topic” (subiect) bine stabilit, putand fi postate numai mesaje ce ataca direct tema listei. Pentru ca lista sa se mentina intr-un oarecare echilibru din punctul de vedere al continutului mesajelor plasate, exista asa-numitii moderatori, ce au puterea de a exclude un membru ce se incapataneaza, de exemplu, sa vorbeasca de cartofi pe o lista destinata memoriilor RAM.
Avantajele inscrierii la o lista de discutii sunt foarte mari. Un membru al listei poate schimba opinii cu ceilalti abonati, imbogatindu-si astfel cunostintele cu privire la tema listei (economie, computere, marketing). Se pot posta mesaje in care se cere ajutorul intr-o anumita problema, iar raspunsurile cu rezolvari nu vor intarzia sa apara. Stabilirea unor contacte stranse cu alti oameni de oriunde in lume, pasionati de acelasi domeniu, este un alt avantaj al unei liste de discutii. Chiar si o afacere se poate pune la cale pe o lista de discutii.
Pentru a va inscrie la un mailing-list este necesar sa trimiteti un e-mail catre adresa principala a listei, acesta continand in subiect (majoritatea cazurilor) o comanda ce va fi interpretata de robotul listei. Aceasta metoda insa variaza de la lista la lista.
Exista si posibilitatea de a crea gratis liste de discutii si de a deveni moderator pe acestea. O metoda rapida si eficienta este oferita de ListBot, la adresa https://www.listbot.com. In prima faza, se completeaza un formular ce contine informatii despre cel ce va deschide lista de discutii. Dupa completarea primului formular, urmeaza un al doilea, ce contine o scurta descriere a listei, precum si optiunea de a selecta la ce intrebari vor raspunde noii membri, cand se vor abona la lista. Pasul al treilea este autentificarea noului posesor al listei, care poate incepe imediat sa isi editeze profilul listei si sa o modifice dupa cum doreste. ListBot nu este singurul serviciu de acest gen, recomandat fiind si OneList (https://www. onelist.com).
Pentru gasirea listelor de discutii pe Internet, cea mai indicata metoda este cautarea lor cu motoarele de cautare. Pentru rezultate relevante, este cel mai bine sa se apeleze la Yahoo sau la alt site ce contine cataloage, acestea cuprinzand pagini cu cele mai importante liste de discutii. Pentru cei oarecum neinitiati, exista o multime de site-uri ce aboneaza/dezaboneaza de la liste de discutii, cum ar fi, de exemplu, listTool (https://www.listtool.com). Acest website are peste 700 de liste de discutii in baza de date, indeajuns pentru a multumi si pe cel mai exigent utilizator de Internet.
Radu Lazar