La recentul salon auto de la Beijing, din orice colț, în zona fabricanților chinezi, te pândea o ”gură” plină de dinți strălucitori. ”Fața e totul. Contează doar să te dai mare”, spune David Goggins, director în cadrul FAW-Volkswagen, unul dintre cei mai mari fabricanți auto chinezi. ”Vorbim exclusiv de status, de a putea arăta lumii că esti important, de succes, pe val”, crede și Anthony Williams-Kenny, director de design la Shanghai Automotive Industri Corp.

 

Dar să te dai mari are și o valoare practică în China. Cum în intersecțiile nesemnalizate, cei care au mașina cea mai mare și mai scumpă tind să aibă prioritate, obsesia pentru grilele cromate poate fi și o tehnică defensivă. Se întâmplă ca în America anilor 50, când cromul de la Chrysler făcea numeroase ”victime” în rândul împătimiților. Și în China există acum o generația care, brusc, își poate permite să cheltuiască. ”Nu se știe cât va ține bunăstarea asta, așa că a început o frenezie a cumpărăturilor”, spune Goggins.

 

Ce a ieșit din asta poate părea ridicol, cel puțin cunoscătorilor din Vest. Cel mai bun exemplu este Geely GE sedan al celor de la Geely Automobile Holdings, pe care reprezentanții fabricantului îl descriu drept ”o interpretare chineză a esteticii clasice”.