Camelia Bazac, directorul general al Forza Rossa, importatorul oficial al Ferrari în România, ne-a acordat un interviu în care vorbeşte despre investiţiile companiei, obiectivele şi rezultatele înregistrate până acum şi nu în ultimul rând, despre ce înseamnă din punct de vedere financiar să te afli la volanul unui căluţ cabrat.
 
Capital online: Contextul scăderii numărului de maşini comercializate atât pe plan mondial, cât şi în România aduce cu sine întrebări care vizează în primul rând rezultatele estimate pentru acest an. Cum vedeţi activitatea Ferrari în 2009?

Camelia Bazac: În primul rând, pot spune că Forza Rossa încă nu simte criza. Drept dovadă, pentru anul în curs ne aşteptăm la o cifră de afaceri de 8 milioane de euro, ţinând cont de faptul că  anul acesta vom livra în mod sigur 25 de maşini. De asemenea, estimăm dublarea faţă de 2008 a veniturilor obţinute din activităţile de service şi a celor aduse de Ferrari Shop.

Potenţial de creştere există, pentru că 80% din clienţii Ferrari sunt fideli si îşi upgradează maşinile la un interval de trei sau patru ani.

Totuşi, nu ne gândim la o cotă de piaţă în România pe segmentul maşinilor de lux pentru că vânzările noastre depind în totalitate de cota alocată.
 
Anul trecut, service-ul şi micuţul magazin pe care îl avem în showroom au generat venituri de circa 500.000 de euro. Tot în 2008 am înregistrat o cifra de afaceri în valoare de 4 milioane de euro şi 4,2 milioane de euro venituri din exploatare. Vânzările au ajuns la aproximativ 3,5 milioane de euro.

Forza Rossa a înregistrat 48 de comenzi anul trecut, dintre care a onorat 15. După şase luni de activitate Forza Rossa, fabrica de la Maranello a dublat cota alocată României, astfel încât am reuşit să onorăm cele 15 comenzi. Vom reporta comenzile neonorate în 2008 pentru anul acesta. În 2009 avem o cotă de 25 de unităţi şi este posibil ca în următorii trei sau patru ani cota să crească simţitor dacă cererea va fi susţinută.

Capital Online: Vă aşteptaţi şi la o creştere a activităţilor de service?

În ceea ce priveste activitatea de service, ne aşteptăm ca aceasta să crească cu 5 – 10% în fiecare lună pentru acest an. Ţin să precizez însă că aproximativ 95% din activitatea service-ului constă în reviziile periodice. Media costurilor pentru o revizie a ajuns anul trecut la aproximativ 1.000 de euro. Până acum am avut trei maşini accidentate, toate în 2008, dintre care una ceva mai grav. Perioada de aşteptare pentru service este cuprinsă între 10 zile şi două săptămâni.

De asemenea, în această iarnă am primit 14 maşini ale proprietarilor care au beneficiat de sistemul baby sitting. Acesta costa 340 de euro pe lună, pentru o perioadă de trei luni.

Capacitatea de păstrare a maşinilor peste iarnă este de 24 de locuri, pe o suprafaţă de 1.000 mp situată la subsol, într-un mediu controlat.

Capital Online: Cum aţi început acest an? Aţi efectuat livrări?

Criza nu ne-a afectat din punct de vedere al activităţii comerciale. Din cele 25 de unităţi alocate prin cotă anul acestea, 9 unităţi sunt modelul Caliornia. În total, anul acesta am livrat deja 7 maşini, dintre care una este modelul Scuderia Spider, iar cealaltă modelul California. Tot pentru acest model, două maşini vor fi livrate chiar săptămâna viitoare şi una la sfârşitul lunii mai.

Deja am reuşit să depăşim Ungaria şi Cehia din punct de vedere al livrărilor pentru acest an. Am primit chiar şi două comenzi din afara României. Una este din Bulgaria şi cealaltă din Ucraina. Chiar dacă la inaugurarea parteneriatului dintre Forza Rossa şi Ferrari soţul meu (n.r. ministrul sănătăţii Ioan Bazac) spunea că nu ne vom extinde şi în ţările învecinate, nu putem neglija clienţii din statele unde nu xistă încă o reprezentanţă oficială.

Capital Online: Cine poate cumpăra un Ferrari de la Forza Rossa şi care este modalitatea de plată?

Nu este suficient să ai banii necesari. Persoanele eligibile pentru cumpărarea unui Ferrari de la noi au o vârsta cuprinsă între 18 şi 70 de ani, cu o carieră de succes, avocaţi, oameni de media şi alţii, care pot constitui un exemplu în domeniul de activitate pe care o desfăşoară, dar şi în societate.

Dacă persoanele dornice să deţină un Ferrari nu sunt eligibile pentru a cumpăra un Ferrari nou, le recomandăm să achiziţioneze o maşină second hand. Anul trecut am vândut trei astfel de maşini, lista de aşteptare fiind de circa 18-20 de luni. Am vândut doar trei în 2008 pentru că în acea perioadă nu am recuperat niciuna prin sistemul buy back, însă în 2009 vom recupera două unităţi. Pe lângă acestea, în stoc mai avem altele două.

În ceea ce priveşte modalitatea de plată, estimăm că jumătate dintre maşinile cumpărate vor fi plătite în sistem leasing, iar restul cash.

Capital Online: Există nemulţumiri din cauza perioadei lungi de aşteptare?

Până acum nu am avut clienţi nemulţumiţi, chiar dacă aceştia sunt în mre parte nerăbdători, mai ales spre sfârşitul perioadei de aşteptare.

De aceea, incepând din toamna anului trecut avem şi o maşină care poate fi închiriată pentru evenimente sau pe perioada week-end-urilor. Chiria este de 900 de euro pe zi. Cei care doresc să închirieze un Ferrari trebuie să aibă permis auto de cel puţin cinci ani şi să depună o garanţie în valoare de 3.000 de euro pentru cazurile nefericite în care maşina suferă avarii minore, cum ar fi zgărieturile. Dacă este vorba de un accident în trafic, masina este asigurată, iar costurile reparaţiei pot fi acoperite.

Capital Online: Serviciul de închiriere este adresat oricui, sau este adresat numai viitorilor clienţi aflaţi pe lista de aşteptare?

Oricine poate închiria, dar trebuie să îndeplinească şi în acest caz un set de condiţii, pe lângă eligibilitatea financiară. În mod normal, este necesară o programare cu două săptămâni înainte, dar dacă maşina este disponibilă, închirierea se poate face mult mai repede. De asemenea, am luat în calcul posibilitatea oferirii spre închiriere a unei a doua maşini, în cazul în care solicitările vor creşte.

Am închiriat această maşină pentru şase persoane anul trecut. Am început la cererea unui client aflat pe lista de aşteptare. Nu ne-am gândit până acum să folosim acest serviciu ca o modalitate de atragere a clienţilor, însă în mod evident poate trezi interesul anumitor persoane.

Capital Online: Modelul California a ajuns acum şi pe piaţa românească. Ce alte noutăţi aveţi pregătite pentru acest an în România?

Anul aceta vom deschide un magazin Ferrari Sport, cu o suprafaţă de 500 mp, situat pe Calea Victoriei. Inaugurarea este programată pentru începutul toamnei, întrucât lucrările sunt finalizate în proporţie de 70%.

Investiţiile pentru acest magazin se ridică până în prezent la circa trei milioane de euro. Nu vreau sa ma aventurez într-o estimare a investitiilor totale pentru a nu face ca în cazul showroom-ului, cand am estimat o investiţie de circa trei milioane de euro şi am ajuns la peste 5,5.

Proiectul a început anul trecut în luna august. Aici vor fi comercializate accesoriile Ferrari şi va fi unul din cele mai mari magzine de acest gen din Europa.

Capital Online: Odată cu inaugurarea showroom-ului Ferrari în cursul anului trecut a devenit cunoscut publicului larg şi Clubul Ferrari din România. Cum a evoluat acest proiect şi ce costuri implică adeziunea?

Clibul Ferrari are personalitate juridică, iar taxa anuală este de 1.000 de euro pentru fiecare menbru. Sunt înscrişi deja 33 de membri. Doi dintre aceştia sunt înscrişi încă din 2007, 15 sunt cei care şi-au cumpărat maşinile anul trecut, şapte care au cumpărat anul acesta, iar restul sunt persoane ce se află pe lista de aşteptare pentru cumpărarea unei maşini.