Tudor Postolache, Head of Global Operations în cadrul Amber, a oferit pentru Capital informații cheie despre industria dezvoltatoare de jocuri video din România.
C: Din punct de vedere al dezvoltatorilor cât și al consumatorilor, care sunt așteptările pentru următoarea generație de console?
Tudor Postolache: Generațiile noi de console au împins mereu tehnologia la nivelul următor și au dat naștere unor generatii noi de idei, oportunități creative și jocuri incredibile. Este un an special pentru noi, atât ca gameri cât și ca dezvoltatori, deoarece lucrăm în Amber la dezvoltarea primelor noastre creații originale pe PC și console, și vrem să vedem ce oportunități ne poate aduce lansarea noii generații de console.
C: Ce ne puteți spune despre impactul pe care tehnologia VR l-a avut asupra pieței? La ce ne putem aștepta în viitor?
Tudor Postolache: Personal, cred că VR-ul nu mai este un trend de mare actualitate, este o tehnologie de nișă care încă nu se bucură de succes comercial la scară largă, în ciuda eforturilor marilor producători. Poate lansarea recentă a primului joc cu adevărat notabil, Half-Life: Alyx, să dea avânt tehnologiei. Cu siguranță costul, lipsa unor titluri de jocuri importante care să atragă jucători către platformă și multitudinea de acțiuni și conexiuni care trebuie urmate pentru a te conecta îngreunează drumul VR-ului către succes. Mai degrabă văd ca VR-ul standalone să aibă o rată de adopție mai rapidă în următorii ani.
C: În timp ce multe industrii au fost lovite în plin de pandemie, cum reușește Amber să mențină proiectele în dezvoltare și pozițiile pentru noi angajări deschise?
Tudor Postolache: În primul rând, are legătură foarte mult cu industria în care activăm. Industria dezvoltatoare de jocuri video este în general rezistentă la recesiuni, unul din motive fiind acela că oamenii se joacă mai mult acasă, deci cumpără titluri noi sau realizează micro-tranzacții în jocuri, iar acest lucru impulsionează veniturile companiilor.
În al doilea rând, privind puțin în urmă, realizăm că dezvoltarea într-o rețea de studiouri specializate pe diverse arii de competențe în cât mai multe jocuri și modele de business este o strategie sustenabilă pentru Amber, un studio 100% cu capital românesc. În ultimele 12 luni, am integrat în Amber un studio local, Scorpius Games, și am deschis două noi sedii, lansate în urma unor oportunități specifice pe care le-am identificat: în Botoșani și în Guadalajara, Mexic.
Pe această diversificare vom miza în continuare, asigurându-ne accesul pe noi piețe de dezvoltare, specializarea studiourilor pe diferite genuri de jocuri, precum și continuarea diversificării produselor noastre și a liniilor de servicii oferite. În următorii 2 ani, vom putea vorbi despre noi fuziuni sau studiouri, atât local cât și la nivel internațional.
Ca să dau trei exemple de piețe interesante pentru noi, ne uităm către Ucraina, Asia de Sud-Est dar si extindere în America de Nord. În acest moment, Amber are un studio principal la București (unde a și început povestea noastră, în 2013), unul de testare la Botoșani, două birouri în Statele Unite, la Los Angeles și la San Francisco și unul deschis în acest an, în Guadalajara, Mexic, care integrează echipe de testare și artă.
Cât despre angajări, pe lângă rolurile clasice de artiști și programatori, în România căutăm în principal candidați seniori mai ales pe roluri mai puțin întâlnite în România: business intelligence specialists, economy game designers, programatori nișați pe anumite limbaje de programare. Studioul din Mexic este în căutare de oameni pe diverse poziții de producție: game producer, art director, back-end engineer, project manager.
La noi în țară, recrutarea în industrie nu este un proces ușor: sunt mai multe companii mari prezente (în total peste 6000 de specialiști și peste 100 de studiouri, conform Asociației Dezvoltatorilor Români de Jocuri Video – RGDA), concurența este destul de mare iar experții pe discipline specifice acestui domeniu sunt mai rari. Ce este îmbucurător este ca acest sector crește constant, de la an la an.
C: Care sunt titlurile dezvoltate local care au avut parte de cea mai multă popularitate pe plan internațional?
Tudor Postolache: Industria locală are într-adevăr câteva titluri care s-au bucurat de succes internațional. Pot să amintesc cele două titluri dezvoltate de KillHouse Games, Door Kickers (un joc de strategie în care controlezi o echipă SWAT, joc ce a ajuns chiar să fie folosit în cadrul antrenamentelor unor forțe speciale din anumite țări) și Door Kickers: Action Squad, un spin-off arcade. Un alt titlu de succes a fost Move or Die, creat de Those Awesome Guys, care acum doi ani depășise un pool de 500.000 de jucători în toată lumea.
La fel, echipa de la Metagame, un studio bucureștean care dezvoltă jocuri pentru mobile, a cunoscut un real succes anul trecut cu Zombieland: Double Tapper.
În Amber, echipa cu care am fuzionat la începutul anului, Scorpius, lucrează la finalizarea jocului PositronX, un shooter First Person care poate fi rejucat la infinit, ce oferă jucătorilor un gameplay rapid și posibilitatea de a aborda fiecare nivel într-un mod creativ. Jocul este disponibil pe Steam prin Early Access iar lansarea oficială se va întâmpla în toamna acestui an. În paralel, am început dezvoltarea unui concept original pentru PC și console, și avem în lucru și cateva prototipuri pentru jocuri mobile.
C: Ce impact a avut sistemul de Work from Home pentru dezvoltatorii din România?
Tudor Postolache: La Amber, încă înaintea decretării stării de urgență, am evaluat mai multe scenarii de Work For Home dar am implementat rapid pe acela de lucru continuu de acasă, am modificat o serie de procese, ne-am asigurat că toți oamenii din Amber au toate instrumentelenecesare pentru a-și desfășura activitatea. În aceste luni, colegii s-au acomodat și le este confortabil să continue să lucreze cel puțin pentru încă o perioadă de acasă.
Ne-am creat de-a lungul anilor o rețea de parteneri în fața cărora am dovedit întotdeauna seriozitate și eficiență, iar de această reputație câștigată ne bucurăm acum, în condiții de WFH: menținem active toate proiectele noastre pe diverse linii de business (full game development, live ops, custom engineering, QA, artă, level design).
C: Care sunt efectele benefice ale jocurilor în context de carantină/izolare?
Tudor Postolache: Un mare beneficiu a fost distanțarea socială și oprirea răspândirii virusului. Chiar Organizația Mondială a Sănătății a demarat o campanie în timpul pandemiei, realizată împreună cu mari nume din lumea gaming-ului precum YouTube Gaming, Activision Bliizard sau Twitch, prin care incuraja oamenii și tinerii să se folosească de jocurile video pentru a socializa și a sta acasă.
Amber își unește forțele cu Scorpius Games
Amber a fuzionat cu studioul independent de jocuri românesc Scorpius Games. Echipa Scorpius Games vine cu o experiență vastă în Unreal Engine (un motor grafic care oferă o suită completă de instrumente de dezvoltare pentru dezvoltarea de jocuri video), permițând Amber să-și consolideze expertiza ca studio dezvoltator de jocuri pe platforme multiple. Fuziunea a avut loc în contextul creșterii continue a Amber în industria jocurilor video.
„Ne alăturăm oficial echipei talentate din Amber, urmând să dezvoltăm împreună titluri noi pentru PC și console”, a spus Eugen Udrea, CEO al Scorpius Games. „În ultimul an, am lucrat împreună la tehnologii avansate bazate pe Unreal Engine și suntem bucuroși să ducem această relație la nivelul următor.”
„Integrarea studioului Scorpius Games are ca scop consolidarea poziției Amber ca nume de referință pentru dezvoltarea de jocuri pentru PC și console”, a declarat Mihai Pohonțu, CEO Amber. „Acest parteneriat reciproc ne dezvoltă expertiza tehnică, oferind totodată Scorpius Games acces la capabilitățile noastre de producție. Vom continua să dezvoltăm noul lor joc video, PositronX.”
Prin această fuziune, Amber deține acum drepturile pentru PositronX, titlul Scorpius Games, un shooter Rogue-Like First Person cu o grafică detaliată, care poate fi rejucat la infinit, ce oferă jucătorilor un gameplay rapid și posibilitatea de a aborda fiecare nivel într-un mod creativ. Jocul este disponibil pe Steam prin Early Access iar Amber a preluat dezvoltarea și lansarea oficială a acestuia.
Amber este partener Disney, NBC Universal, Paradox Interactive, Rovio, That Game Company, Raw Fury si mulți alții.