Lipsa dorinţei de a mai cumpăra noile modele de produse electronice şi IT&C şi scăderea vânzărilor pe credit, aşa explică Lorand Szarvadi, fondatorul reţelei Domo, prăbuşirea vănzărilor din electro-retail în acest an. În plus, 2010 se anunţă a fi şi mai dificil. Cu toate acestea, Szarvadi se aşteaptă ca reţeaua pe care o administrează să obţină creşteri timide anul viitor, când nu se ştie dacă toţi competitorii săi vor reuşi să se menţină pe piaţă.
Despre modul în care TechnomarketDomo a reuşit să înregistreze cele mai mici pierderi din electro-retailul românesc şi cum a fost pus pe picioare a unui business falimentar din Ungaria aflaţi mai multe în interviul acordat pentru capital.ro de către Lorand Szarvadi, directorul executiv al Domo Retail.
capital.ro: Scăderea vânzărilor din acest an a fost constantă sau s-a modificat de la o lună la alta?
Lorand Szarvadi: Cea mai mică scădere a fost însă în luna ianuarie, numai 5% scădere faţă de ianuarie anul trecut, după care am ajuns la peste 30% în iunie şi acum suntem la o scădere de 10-12%. Scăderile nu au mai fost la fel de mari în octombrie, însă eu consider că nu e un semn de revigorare pentru că în octombrie anul trecut deja am intrat în criză. Sper însă că decembrie va fi cel puţin la nivelul anului trecut, când eram deja în plină criză.
capital.ro: Pentru 2010 ce aşteptări aveţi?
L.D.: Anul viitor va fi foarte greu pentru industrie, din păcate. Eu nu sunt foarte optimist. Bine, în sectorul nostru eu sper că se vor clarifica nişte lucruri. Nu mă bazez pe falimentul unui competitor, dar cert este că suntem cam mulţi pe piaţa românească. Totodată, rata şomajului va creşte şi veniturile vor fi din ce în ce mai mici. Numai dacă mă uit la angajaţii noştri. Noi nu am redus salariile, nici nu am făcut mari restructurări şi concedieri. S-a plecat doar pe cale naturală, astfel că în magazine avem cu 5% mai puţini vânzători. Însă nu s-au luat atâtea bonusuri. Per total, veniturile angajaţilor sunt mai mici. Au luat salariile fixe de anul trecut, dar bonusul, partea variabilă, în loc de un 30% din total, probabil a fost 10%.
capital.ro: Ce estimări aveţi legate de cifra de afaceri pe anul viitor?
L.D.: Nu mă aştept să fie un an extraordinar, dar sper că Domo o să revină la cifra de afaceri de 200 de milioane de euro, cât am făcut în ultimii doi ani, după 175 de milioane de euro anul acesta.
Producătorii nu se mai grăbesc să înlocuiască gamele
capital.ro: Vânzările de electronice, electrocasnice şi IT&C au scăzut cu peste 40% în acest an. Aceasta este valoarea reală a pieţei de profil?
L.D.: Piaţa e acum la 850 de milioane de euro, cu TVA. Deci vorbim de o piaţă netă de 714 milioane de euro în 2009. Asta nu include segmentul business to business la computere care şi el a ajuns mult mai jos decât anul trecut. În iulie – august, când au venit ultimele date de la GfK, am fost cotaţi la 28-29% la electrocasnice, şi 19% la IT. Norocul nostru e că avem în continuare o cotă foarte mare în electrocasnice, categoria cea mai puţin afectată de criză, unde piaţa a scăzut doar cu 20%, nu cu 50% ca în IT.
capital.ro: Ce anume a cauzat scăderea vânzărilor în electro-retail?
L.D.: Oamenii nu se grăbesc să înlocuiască notebook-ul sau telefonul mobil după un an, dacă acesta mai funcţionează. Nici nu mai apar atât de des modele noi petru că şi producătorii au încetinit ritmul de schimbare, fiind foarte costisitor. Mai ales la LCD-uri era o nebunie şi asta ne-a afectat foarte mult pe noi, pe retaileri. Când s-a trecut în masă la vânzarea de televizoare plate, producătorii schimbau din trei în trei luni gamele, aşa că te trezeai cu nişte produse vechi, la care preţul trebuia scăzut automat. Astfel, când ajungem la o marjă consolidată de 13-14% la electronice suntem fericiţi. La electrocasnice marja de 20% e standard. Noi avem în continuare cam 50% din cifra de afaceri din produse albe (electrocasnice), iar produsele IT şi electronicele fac cealaltă jumătate.
Accesoriile ridică profitabilitatea
L.D.: O altă categorie sunt accesoriile, care acum opt ani poate erau 2% din vânzările noastre. Acum sunt deja 12% şi vrem să fie 20% fiindcă acolo e o margine chiar şi de 30%. Încercăm să vindem şi jucării, accesorii de bucătărie şi accesorii IT şi GSM. Toate sunt cu margine mai ridicată decât produsul de bază, însă necesită o logistică şi o organizare mult mai evoluată. Dacă poţi să gestionezi această categorie atunci profitabilitatea se îmbunătăţeşte foarte mult.
Vânzările pe credit, cele mai afectate
capital.ro: Care a fost ponderea vânzărilor prin credit de consum în reţeau Domo în ultimii ani?
L.D.: În 2003, anul de vârf al creditului de consum, am ajuns şi noi la 70% din vânzări cu creditul de consum. Nu aveam ponderea cea mai mare, pentru că Altex a ajuns atunci la peste 80% cu creditul cu buletinul. Apoi, prin 2006, când s-au introdus toate noi norme şi reglementări, s-au stabilizat la un 30% din total. Creditul de consum a ajuns cel mai jos anul trecut, în octombrie-noiembrie, când au fost adoptate noile norme BNR. Noi am ajuns atunci la 17%, însă în trimestrul doi al acestui an am ajuns la 22%, iar în trimestrul trei am revenit la o pondere de 24 – 25%.
capital.ro: Sunt deci şanse de redresare a vânzărilor prin credit de consum?
L.D.: Acum, în perioadă de criză, şi veniturile sunt mai mici aşa că poate revine iar în actualitate creditul de consum. În Bucureşti, de exemplu, ponderea vânzărilor pe credit e mult mai scăzută decât în ţară fiindcă veniturile bucureştenilor sunt mai mari. Cel puţin înainte de criză tot mai puţini apelau la credit. În schimb acum, dacă au acces la credit, e posibil să apeleze din nou. Eu estimez că dacă băncile vor mai relaxa puţin condiţiile am putea să mai ajungem la un 30% anul următor. Cred că în următorii 5-10 ani creditul de consum va fluctua între 20 şi 30%.
capital.ro: Care este motivul pentru care vânzările pe credit au fost totuşi mai limitate decât la concurenţi?
L.D.: Noi n-am avut produse foarte spectaculoase. Nici nu am riscat atât de mult şi nici nu am preluat riscul, parţial sau integral, de la băncile colaboratoare. Oarecum e mai sănătos dacă nu eşti atât de dependent de creditul de consum, care a fluctuat cum a vrut Banca Naţională şi cum a fost vreme.
Technomarket nu a prins în Ardeal
capital.ro: Ce magazine au mers cel mai prost în această perioadă?
L.D.: Magazinele cu suprafeţe mari au fost o mare problemă în această perioadă. Şi noi avem probleme cu Technomarket-ul din West Park Militari, care are 6.000 de metri pătraţi. E cel mai mare Technomarket, dar ar fi bine să fie numai 3.000 de metri pătraţi. Era un contract preluat pentru că eu nu am fost niciodată adeptul acestor suprafeţe. Căutăm soluţii de subînchiriere la un retailer de mobilă sau decoraţiuni, ca să reducem cu cel puţin 1.500 de metri pătraţi suprafaţa de vânzare. Celălalt, din Vitantis, funcţionează foarte bine pe 3.000 de metri pătraţi.
capital.ro: Unde veţi mai deschide magazine în acest an?
L.D.: Vom deschide un Technomarket la Bacău, până în decembrie, în European Retail Park, alături de Carrefour. Acesta ar fi al şaselea pentru că noi am transformat deja un magazin Technomarket, cel din Oradea. Trebuie să recunosc că în Transilvania conceptul nu prea a funcţionat. Acolo noi mai avem unităţi în Deva şi în Turda, unde sunt rezultatele cele mai slabe. Aici cât de cât marca Technomarket e cunoscută, dar în Oradea nu a mers deloc, iar Turda şi Deva şchiopătă.
Domo va pleca din reţeaua Kaufland începând cu 2011
capital.ro: Cum se derulează parteneriatele încheiate cu Real şi Kaufland, de a deschide magazine în galeriile lor?
L.D.: Cu Real am deschis patru magazine şi 33 de unităţi cu Kaufland, cu care avem contracte pe 5 ani, cu posibilitate de prelungire, pentru toate spaţiile lor. Primele patru contracte vor expira anul viitor şi Kaufland deja ne-a anunţat că are nevoie de spaţiu. Nu au luat încă o decizie finală, dar se pare că cel puţin primele magazine sunt de foarte mare succes. Ei au succes mare mai ales în localităţile unde nu există ceva mai mare, de exemplu în Râmnicu Vâlcea. Acolo ei nu vor să mai prelungească contractul. S-ar părea că vom ieşi din câteva locaţii la expirarea contractului.
capital.ro: Veţi mai deschide totuşi magazine alături de Kaufland?
L.D.: Noi vom deschide în două magazine Kaufland anul viitor, la Giurgiu şi la Botoşani, dar deja nu mai este proprietar Kaufland în aceste magazine, e un alt dezvoltator. Ei nu ne-au mai oferit spaţii de un an de zile. Ori au deschis magazine care nu mai aveau galerii, ori au zis că nu au 500 de metri pătraţi, au închiriat doar la retaileri care au cerut 50 de metri pătraţi. Pentru stadiul acela a fost foarte bun parteneriatul. Acum, pentru termen lung, noi preferăm mall-urile sau hipermarket mai mari.
Mai rămâne la conducere cel puţin încă un an
capital.ro: Cât timp veţi mai conduce operaţiunile TechnomarketDomo din România?
L.D.: Suntem şi acum în negocieri. Eu am fost dispus să părăsesc, dar ei au insistat şi probabil că ne înţelegem. Am mandat doar până la sfârşitul anului, dar probabil că voi rămâne pentru cel puţin un an de zile, că e criză şi e greu să laşi acum compania. E perioadă foartă dificilă şi am risca. Eu totuşi mai am 13% din această companie. Ei în continuare vor să facă şi o structură de grup pe lângă aceşti country manageri şi acum negociem rolul meu pe plan de grup şi este o propunere să mă ocup de formatul de retail în toate ţările: de locaţii, de optimizare.
Electroworld, business-ul din Ungaria
capital.ro: Ce se mai întâmplă cu reţeaua pe care aţi cumpărat-o în Ungaria?
L.D.: La reţeaua Electroworld (cumpărată în primăvară de la grupul britanic Dixons – n.r.) am 60% din firmă. Restul e deţinut de persoane din managementul firmei. A venit un partener cu care am cumpărat şi care acum e directorul executiv al companiei, care are 30%. Am făcut o echipă foarte bună acolo, au venit şi de la Media Markt foarte mulţi oameni şi avem multe de învăţat de la ei. De când am preluat reţeaua, pierderile firmei s-au redus foarte mult. E un trend ascendent zic eu. În momentul preluării, compania pierdea cam 10-12% din cifra de afaceri. În ultimele 2 luni am ajuns la un 2%.
capital.ro: Care este povestea cumpărării magazinelor cu un euro?
L.D.: Preţul era de un euro, dar problema cea mai mare era cu chiriile şi contractele de închiriere destul de prost negociate. Practic tot procesul de preluare era şi o negociere cu proprietarii de spaţii. Renegocierea celor nouă contracte şi eliberarea de garanţii ne-a costa cam 3 milioane de euro şi am mai investit în firmă vreo 2 milioane de euro, deci practic avem o investiţie de 5 milioane de euro în Ungaria.
capital.ro: Intenţionaţi să extindeţi reţeaua sau doar să o optimizaţi?
L.D.: Aveam nouă magazine şi l-am deschis pe al zecelea acum o săptămână. Vor mai fi încă două deschideri, dintre care una la Budapesta, astfel că până la sfârşitul anului vor fi 12 magazine.
capital.ro: Veţi mai păstra brandul?
L.D.: Deocamdată vom păstra brandul Electroworld. Avem dreptul de folosire a lui până în 2014. Din cauza crizei l-am luat. Noi chiar ne-am gândit să rebranduim, dar când am făcut un mic calcul ne-am dat seama că perioada nu este cea mai potrivită pentru acest lucru. Probabil o să mai negociem cu ei dacă vrem să mai păstrăm brandul.