INTERVIU CAPITAL.RO: „Retailul exprimă exact mentalitatea poporului român”

Duşan Wilms, directorul general al Metro Cash&Carry România, a revenit la începutul verii la conducerea companiei de retail după mai mulţi ani petrecuţi în funcţii de conducere ale grupului german de retail. Wilms, care a mai condus Metro România în perioada 1998-2005, a fost primul manager din retail care a mizat pe expansiunea reţelei de magazine la scară naţională, fapt care a menţinut Metro în poziţia de lider al companiilor de retail. Wilms vorbeşte pe capital.ro despr

Duşan Wilms, directorul general al Metro Cash&Carry România, a revenit la începutul verii la conducerea companiei de retail după mai mulţi ani petrecuţi în funcţii de conducere ale grupului german de retail. Wilms, care a mai condus Metro România în perioada 1998-2005, a fost primul manager din retail care a mizat pe expansiunea reţelei de magazine la scară naţională, fapt care a menţinut Metro în poziţia de lider al companiilor de retail. Wilms vorbeşte pe capital.ro despre modul în care scăderea consumului din acest an reprezintă reversul excesului stimulat de creditare din ultimii ani, despre care sunt oportunităţile în retail din această perioadă şi despre cum am putea avea produse mai ieftine în magazine.

capital.ro: Cum a evoluat retailului românesc de când aţi plecat din ţară, în 2005, şi până în prezent?

Duşan Wilms: În primul rând, a fost o piaţă supraîncălzită. A fost creat un consum în exces prin sistemul financiar pus în aplicare din 2004-2005 şi până în 2008. Prin acest sistem a fost posibilă crearea de capital în favoarea unor speculanţi din domeniul imobiliar, precum şi accesul la produse creditate cu buletinul, de orice formă, care au determinat un boom foarte mare în consum.

Pe de altă parte, clientul a devenit mai sofisticat, mai specializat, restaurantele şi-au diversificat domeniul de activitate, s-au specializat tot mai mult pe specificul etnic, au apărut cantine şi firme de catering.

Totodată, micile magazine au primit o competiţie foarte puternică din partea hipermarketurilor, pentru că în piaţa de retail cea mai mare creştere a avut-o acest segment. Putem spune că România mai are un potenţial foarte mare pentru retailul modern, ţinând cont că ponderea cea mai mare este încă deţinută de comerţul tradiţional.

capital.ro: Ce anume v-aţi aşteptat să se întâmple în retailul românesc în această perioadă şi nu s-a întâmplat?

D.W.: Mă aşteptam să se investească mult mai mult în comerţul modern şi, spre fericirea noastră, nu s-a investit în ultimii ani. Nu au apărut retaileri la nivelul a ceea ce s-a întâmplat în Polonia, Cehia sau Ungaria. Niciun Tesco nu este aici, de exemplu…

Piaţa este încă imatură din punctul de vedere al retailului modern şi mă aşteptam în aceşti patru ani să apară pe piaţa românească mult mai mulţi retaileri internaţionali, mult mai mulţi hard discounteri, reţele de supermarketuri. Nu au intrat. Asta m-a surprins în mod negativ, dar şi plăcut, pentru că ar fi avut un impact mult mai mare pentru clienţii noştri. Asta a fost surpriza plăcută-neplăcută.

capital.ro: Ce lucruri pozitive s-au întâmplat în retailul românesc?

D.W.: Sortimentul de produse s-a schimbat semnificativ, a devenit mai sofisticat. Totodată, sistemul igienic s-a îmbunătăţit.

capital.ro: Şi mai puţin benefice?

D.W.: Infrastructura nu a ţinut pasul cu dezvoltarea în retail. Nici un retailer mare nu a putut să-şi dezvolte un sistem de logistică bine pus la punct, să funcţioneze şi în timp optim. Totodată investiţiile în infrastructură, respectiv în locurile de parcări în oraşe, în autostrăzi, nu s-au făcut. Am avut o surpriză neplăcută văzând că nu s-a întâmplat aproape nimic.

capital.ro: Dacă aţi putea acum să reorganizaţi, printr-un exerciţiu mental, întregul sector de retail din România, cum aţi dori să arate acesta?

D.W.: Eu cred că, pentru România, retailul exprimă exact mentalitatea acestui popor. Ce ar trebui să cerem mai mult de la retail este nevoia de mai multe servicii, adică mai multe legi referitoare la igiena alimentară, respectarea reţelei de frig. Mi-aş fi dorit o percepţie a revânzătorului de a furniza mai multe servicii către clienţi. Când mergi la un butic nu eşti servit aşa cum trebuie şi poate nici produsul nu este ambalat şi depozitat cum trebuie.

Pe de altă parte, sunt anumite produse foarte scumpe pentru consumatorul final, pentru că nu se fabrică în România. Ar fi trebui să se fi încurajat mai mult producţia locală şi furnizorul local din toate zonele. Astfel, am fi avut un comerţ mult mai bine pus la punct şi cu produse mai ieftine.

Vânzări în scădere la produsele nealimentare

capital.ro: În ce măsură este Metro afectată de dificultăţile cu care se confruntă principalii ei clienţi, segmentul HoReCa şi micii comercianţi?

D.W.: Noi avem costuri de operare foarte mici. Suntem flexibili şi ne adaptăm rapid la aceste creşteri sau scăderi ale volumului de cumpărare al clienţilor noştri. S-ar putea ca vânzarea pe restaurant să scadă şi scad, într-adevăr, aceste vânzări. Clientul final consumă mai mult în familie decât la restaurant, ceea aduce un consum mai mare de produse alimentare pentru supermarketuri, pentru hipermarketuri, pentru micii comercianţi de lângă casă.
 
capital.ro: Cum au evoluat vânzările Metro în România în primul semestru?

D.W.: Noi suntem foarte mulţumiţi. Pentru mine nu volumul de vânzări este important, mă interesează vânzările profitabile. Sunt unii care fac vânzări astronomice şi nu fac niciun profit. Noi vrem să creştem împreună cu clienţii profitabili.

capital.ro: Vă aşteptaţi la o scădere pentru acest an?

D.W.: Scad vânzările de produse nealimentare, în special cele care erau achiziţionate anterior prin servicii financiare acordate. În domeniul alimentar suntem într-o creştere frumoasă.

Bucureştiul e încă atractiv pentru extinderea Metro

capital.ro: Care ar putea fi şansa acestei crize economice pentru retail?

D.W.: Criza economică nu există, este o revenire la normalitate. Noi trebuie să ne comparăm cu anul 2004. Am avut 4 ani în care toţi am profitat. Acum putem să mergem mai departe, să ne gândim la planul de expansiune din nou pentru că piaţa imobiliară a devenit foarte ieftină, putem să ne gândim la angajări mai bune pentru că putem alege oameni de pe piaţă, care sunt mai competenţi. Văd o oportunitate în toată treaba asta.

capital.ro: Aţi realizat mare parte din expansiunea Metro încă înainte de a fi promovat în 2005 la nivelul conducerii grupului. Veţi continua extinderea reţelei de magazine, acum după ce aţi revenit?

D.W.: Expansiunea va continua. La anul vom deschide cel puţin un magazin şi până în ianuarie anul viitor voi comunica noua strategie de expansiune. Lucrăm la ea şi totul este legat de aşa-numita situaţie economico-financiară a României, este legată şi de numărul de clienţi. Sunt anumite zone care cresc şi trebuie să facem o analiză detaliată să vedem în ce zone au crescut clienţii, unde mai este potenţial, noi putem să deschidem numai în momentul în care avem clienţi suficienţi pe magazin.

capital.ro: Care zone ar fi interesante pentru Metro pentru deschiderea de noi magazine?

D.W.: După părerea mea şi din statisticile noastre Bucureştiul este încă descoperit în sensul în care avem patru magazine în Capitală, dar nu suntem foarte aproape în toate zonele Bucureştiului de clienţii noştri. Mai sunt anumite oraşe neacoperite, aşa cum a fost cazul magazinului din Deva pe care tocmai l-am deschis, magazin plasat într-o zonă cu o arie mai mare de acoperire din punctul de vedere al numărului de clienţi.

capital.ro: Fostul management al Metro spunea că 23-24 de magazine ar fi un număr optim pentru România…

D.W.: Putem să spunem că este un număr optim. Noi acoperim practic toată piaţa din România, dar ar mai fi zone în care clienţii noştri trebuie să facă un număr mare de kilometri până vin la noi.

capital.ro: Care sunt obiectivele dumneavoastră la de când aţi revenit la conducerea Metro?

D.W.: De când am revenit şi până în momentul de faţă sunt într-o perioadă de observare a afacerii şi de a înţelege bine ce se întâmplă pe piaţă în general. Fac vizite de clienţi, la furnizori,  la competitori şi în magazine, am întâlniri cu colegii mei. De fapt este  o actualizare a situaţiei de pe piaţă, ca să pot înţelege bine ce se mai poate îmbunătăţi faţă de situaţia actuală a companiei.

CV DUŞAN WILMS

Perioadă

Companie

Funcţie

 

 

 

01.06.2009 – prezent

Metro Cash&Carry România

Director general România şi Moldova

01.05.2005 – 01.06.2009

real,- International GmbH

Chief Operating Officer

01.01.2005 – 30.04.2005

Metro Cash&Carry East & South-East Europe

Director general

01.04.2004 – 31.12.2004

Metro Cash&Carry România

Director general România şi Moldova

02.04.1999 – 31.03. 2004

Metro Cash&Carry România

Director general

01.01.1998 – 01.04.1999

Metro Cash&Carry România

Trainig pentru poziţia de director general

 

DTelekom

Director de vânzări