INTERVIU cu Andreas Klinger (co-fondator LOOKK): „Start-up-urile româneşti au o reputaţie foarte bună în Europa”

Andreas Klinger este co-fondator al LOOKK.com, proiect câştigător al Seedcamp ce îşi propune să revoluţioneze industria de fashion. Recent a avut loc relansarea proiectului, iar Andreas a hotărât să se retragă şi să pornească din nou la drum, de data aceasta cu un start-up tech în Berlin. În această toamnă, Andreas va participa la How to Web, cea mai importantă conferinţă despre antreprenoriat şi tehnologie din Europa Centrală şi de Est care va avea loc pe 7-8 noiembrie în Bucureşti.

Spune-ne câteva cuvine despre LOOKK şi motivele pentru care a avut un succes atât de mare.

În primul rând vă mulţumesc pentru aprecieri. Nu sunt sigur dacă este corect să consider că LOOKK a avut un succes foarte mare, însă sunt flatat de faptul că îl percepeţi în acest fel. Ne-am bucurat într-adevăr de un anumit succes şi lucrurile arată foarte bine o dată cu recenta relansare.

Viziunea LOOKK nu s-a schimbat niciodată – ne dorim să aducem designeri noi mai aproape de publicul lor ţintă. Cu toate acestea, noi am schimbat abordarea de câteva ori. Ideea originală a plecat de la noile colecţii ale designer-ilor de modă, însă ne-am schimbat ulterior focusul pentru a ne concentra pe construirea unei comunităţi de fani şi descoperirea de noi tendinţe. Ultima săptămână a modei a demonstrat faptul că decizia de a schimba focusul iniţial a fost una potrivită.

De ce ai decis să părăseşti LOOK şi care sunt planurile tale de viitor?
După recenta relansare ne-am dat seama că aveam nevoie de un nou set de aptitudini în echipă. Aptitudinile mele nu aduceau cea mai bună valoare adăugată pentru Gilbert Wedam, CEO, aşa că am hotărât să folosim această relansare pentru o modificare în strategie şi echipă. Am redus dimensiunile echipei la doar trei membri şi aceştia dezvoltă în prezent o structură potrivită noii abordări.

La cât este evaluată compania?
Din nefericire, nu putem vorbi în acest moment despre evaluarea companiei sau despre venituri. Am primit suportul nemijlocit al unor investitori printre care se numără Eden Ventures, unul dintre cei mai importanţi investitori din UK, Carmen Busquet, investitor şi fondator net-a-porter, Tom Hulme sau Sherry Coutu. În plus, facem parte în acest moment din Seedcamp şi 500 Startups.
Intenţionezi să te muţi la Berlin. De ce Berlin şi nu Bucureşti, de exemplu?

Este vorba despre o decizie personală. Iubesc Berlinul, iar scena tech locală este într-un moment foarte bun. Nu am luat în considerare alternativa de a mă muta în alte oraşe cum ar fi Viena, oraşul meu natal, sau Bucureştiul.
Motivul pentru care plănuiesc să ma mut la Berlin este că îmi doresc să încep o nouă companie aici.
Ce ştii despre start-up-urile româneşti?

Start-up-urile româneşti au o reputaţie foarte bună în Europa, iar talentul şi aptitudinile tehnice ale românilor sunt un alt plus în acest sens.
Antreprenorii români sunt de asemenea foarte bine reprezentaţi pe scena internaţională şi promovează acceleratoare româneşti şi hub-uri antreprenoriale. Vorbesc aici despre Emi Gal de la Brainient, Maria Constantinescu de la SlickFlick sau Anca Foster de la Startup Weekend, printre alţii. Deci da, aş investi într-un startup românesc.
Ce aspecte trebuie luate în considerare înainte de a începe o companie în tehnologie şi web?

Majoritatea oamenilor subestimează timpul necesar pentru dezvoltarea unui produs de care oamenii să aibă nevoie. Milioane de dolari sunt cheltuiţi inutil pe idei care sunt doar pe jumătate testate şi înţelese.

În plus, în Europa trebuie să fii foarte precaut în legătură cu părţile slabe ale afacerii tale. Este foarte puţin probabil ca un investitor să vină cu un sac de bani la tine dacă prezinţi o idee care ţi-a venit la întâmplare. În plus, un start-up european de succes nu se va bucura de aceeaşi creştere ca unul american.
Paradoxal este însă faptul că în Europa start-up-urile tind să fie mai complexe decât în Statele Unite. Majoritatea nu încep cu un start-up ce adresează o nişă sau un produs foarte specific, ci tind să aibă un produs complex şi să adreseze multiple segmente de clienţi. Se pare că majoritatea fondatorilor încearcă să compenseze faptul că este dificil să începi o companie internaţională în Europa acţionând inteligent în ceea ce priveşte produsul – acesta devine complex în loc să tindă spre a se simplifica.
Care este secretul unui startup de succes?

Aşa cum am spus deja, nu ar fi potrivit pentru mine să vorbesc acum despre secretul care stă în spatele LOOKK. Cu toate astea, am văzut anumite tendinţe la alte start-up-uri, unele de succes şi altele nu. Majoritatea start-up-urilor fac aceeaşi greşeală: presupun. Presupunerea e bună la început atunci când trebuie să faci estimări ca să începi. Problema este că majoritatea start-up-urilor rămân în lumea presupunerilor şi a aşteptărilor.

Este greu să nu faci presupuneri atunci când nu ai trecut prin asta şi nu ai experimentat pe propria piele, dar este uimitor cât de mult timp pot petrece oamenii vorbind unii cu alţii în săli de conferinţă până când cineva face efortul de a discuta deschis cu un client fără să încerce să îl convingă sau sa îi vândă produsul. Discuţiile cu potenţialii clienţi şi ascultarea activă a feedback-ului acestora sunt lucruri dificile, însă imperativ necesare întotdeauna. Secretul unui start-up de succes este să răspunzi la nevoile clienţilor şi să asculţi întotdeauna feedback-ul primit.

La final, sunt bucuros că am ocazia să cunosc antreprenori români şi oameni importanţi pe scena locală a start-up-urilor. Evenimente ca How to Web sunt extrem de utile pentru că stimulează potenţialul existent în ţările Europei Centrale şi de Est.

Acest material face parte din seria „Diferenţiază-te şi inovează” despre inovaţia în tehnologie şi este creat împreună cu How to Web, cel mai important eveniment dedicat tehnologiei şi web-ului din Sud-Estul Europei. How to Web 2012 se desfăşoară pe 7-8 noiembrie în Bucureşti şi va aduce împreună peste 800 de participanţi şi 30 de vorbitori internaţionali. Mai multe detalii sunt disponibile pe site-ul conferinţei.