Irinel Bucur (30 de ani) a demonstrat că nu ai nevoie de Silicon Valley ca să te lansezi pe piaţa internaţională de IT&C, ci doar de un calculator conectat la internet. La 22 de ani, încă pe băncile Facultăţii de Informatică din Iaşi, a pus bazele unei firme care în 2006 a intrat în atenţia magnaţilor arabi.
Un an mai târziu, în acţionariatul firmei au intrat proprietarii Destinations of the World (DOTW), unul dintre liderii mondiali în distribuţia de servicii turistice. Acum conduce o afacere cu 21 de angajaţi, majoritatea studenţi în Iaşi. Povestea lui Irinel poate fi comparată cu uşurinţă cu începuturile marilor corporaţii americane din IT.
Capital: Cum ţi-a venit ideea înfiinţării WebArtWiz şi cum ai obţinut contractul cu Destinations of the World ?
Irinel Bucur: În 2002 eram încă student. Îmi dădusem demisia de la precedentul loc de muncă, iar părinţii nu aveau posibilităţi materiale să mă ţină în facultate la Iaşi. A trebuit să fac ceva. Am început să pierd nopţile pe internet căutând proiecte. Internetul la vremea aceea era gratuit noapte între 22:00 şi 5:00 dimineaţa. Am făcut lucruri simple în primele luni (august şi septembrie 2002), apoi în septembrie am fost contactat de un tip din Statele Unite ale Americii care mi-a dat un proiect micuţ în industria hotelieră. Americanul avea două MBA-uri pe industrie hotelieră şi fusese manager la un lanţ hotelier în Miami. Am dezvoltat proiectul cu bine şi în acelaşi timp am reuşit să aprofundez multe cunoştinţe în domeniu. Practic, ţinea ore de pregătire cu mine şi îmi dădea testele pe care le dădea şi la facultatea unde preda. Până în 2006 aveam pornite deja câteva proiecte unde eram parteneri 50-50 (joint venture). Au mers foarte bine până le-am abandonat deoarece trecea timpul lor. În România abia acum ajung să stârnească interesul, dar numai pentru piaţa din România nu rentează să le menţin online. WebArtWiz a luat fiinţă în 2003, deoarece trebuia să primească facturi partea americană.
Mergând mai departe, în 2006 ne-a venit ideea să concepem o platformă mult mai mare. Visam la 2.000 oameni simultan, dar niciodată nu m-am gândit că în fiecare secundă va trebui să răspundem la cel puţin 1.000 de cereri. Am conceput în două nopţi un „demo“ cu pachete turistice dinamice şi americanul a plecat din Iaşi către Dubai la târgul Arabian Travel Market unde i-a întâlnit pe cei de la Destinations of the World. Le-a prezentat aplicaţia. Aceştia au rămas plăcut impresionaţi şi s-a semnat un contract. Noi furnizam soluţiile tehnice, americanul se ocupa de negocieri şi spunea lucrurile exact aşa cum doreau partenerii să le audă. A durat un an să aducem soluţia pe care o aveam atunci la un nivel acceptabil pentru DOTW. În 2007, printr-un eveniment nefericit, americanul a decedat. Atunci, ca să nu se piardă contractul, cei din Dubai au luat legătura cu noi, pentru a reuşi să primească totuşi ceea ce plătiseră până atunci, în proporţie de 60%. Le-a plăcut modul nostru de gândire. Ştiau că ideile americanului veneau în mare parte de la noi. Am avut o întâlnire cu ei în Munchen pentru vânzarea platformei DOTWconnect (practic să primească tot şi să plătească diferenţa). Mi-au propus să mă asociez cu ei şi să se aducă un aport de capital substanţial, astfel încât să putem dezvolta afacerea la un nivel mult mai mare folosindu-ne de numele lor.
Capital: Cum au decurs negocierile cu investitorii din Orientul Mijlociu?
I.B.: Ne-am întâlnit în mai 2007. S-au semnat actele de vânzare, s-au primit 20% din cei 40% rămaşi de plată, restul urmând să fie direcţionaţi către american. Iniţial nu am primit prea bine propunerea lor. Am avut fix cinci minute să dau răspunsul. Am deschis Excelul, am făcut nişte calcule să văd cât reuşesc să câştig într-un an şi cifrele au fost foarte promiţătoare. Am spus da şi în septembrie aveam firma Travel Tech înfiinţată. Ne-am deschis o nouă firmă, pentru că era mult mai uşor de controlat decât vechea firmă, cu un istoric de patru ani unde, economic vorbind, s-au făcut greşeli.
I.B.: Este vorba de trei investitori. Unul din Dubai care este şi CEO al Destinations of the World şi doi din Kuwait. Toţi trei sunt şi acţionarii DOTW, iar aportul de capital al acestora a fost de 82.000 dolari, incluzând aici atât aportul lor la capitalul social, cât şi participaţia lor la investiţiile necesare pentru noua activitate.
Capital: Care este structura acţionariatului Travel Tech în prezent şi ce cifră de afaceri aţi avut anul trecut ?
I.B.: Suntem patru acţionari. Cei trei arabi şi eu. Fiecare deţine 25%. Cifra de afaceri pe 2010 a fost de aproximativ 680.000 euro.
Capital: Livraţi servicii doar pentru platforma Destinations of the World?
I.B.: Se dezvoltă doar platform DOTWconnect pentru Destinations of the World. Pentru dezvoltarea platformei, astfel încât să suporte mii de cereri pe secundă, e nevoie de o colaborare foarte strânsă cu furnizorii de produse turistice. Mulţi dintre aceştia trebuie să îşi modifice sistemele pentru a deveni compatibili cu noile cerinţe în domeniu. Spre exemplu, Amadeus încă face modificări pentru a putea răspunde cerinţelor noastre din 2008.
Capital: Ai primit până acum oferte de la giganţii americani din Silicon Valley?
I.B.: NU. Sincer, nici nu am fost interesat de aşa ceva. Încă mai sper că prin contribuţia mea la bugetul de stat să văd ţara asta că se îndreaptă pe un drum corect. De aceea până acum nici măcar nu m-am gândit să trec tranzacţiile financiare printr-un off-shore. Prefer să am în România un profit fix de 1 leu pe an, pe lângă salariile care pot fi plătite prin Cipru, de exemplu, pe baza invenţiilor pe care fiecare angajat poate să le producă acolo. În plus, în România câştig, pe lângă procentul din profit, mai bine decât afară. Încă mai sper la o ţară curată ca Finlanda, cu străzi ca în Germania şi cu oameni care să te servească, atunci când apelezi la serviciile publice, ca în Austria. Ştiu. Nu voi apuca să văd asta.
Capital: Ce planuri de extindere a afacerilor ai pe termen mediu? Te gândeşti la dezvoltarea unor noi produse sau servicii?
I.B.: Pe termen mediu şi lung se urmăreşte dezvoltarea unei platforme gigant
bazate pe miezul DOTWconnect. Practic, dezvoltarea va începe în 2012 şi credem că va dura undeva la 2-3 ani. Odată dezvoltată, va produce un boom şi mulţi vor „muri“ sau ne vor da bani pentru a putea folosi această platformă. Serviciile turistice se îndreaptă către o nouă eră, în care fiecare este conectat cu fiecare. Dacă nu vinzi în timp real aştepţi să intre din când în când câte un turist rătăcit şi la tine.