Odată cu lansarea licitațiilor de peste 14 miliarde de lei pentru 800 km de autostradă și șosea la patru benzi, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, dă examenul infrastructurii în 2017. După zece ani de promisiuni, Ministerul Transporturilor scoate la licitație construcția centurii de sud a Capitalei la nivel de autostradă.
Capital: Ați anunțat că în România se vor lansa licitații pentru proiecte de autostradă și șosea la patru benzi în lungime de 800 km. Ce termene aveți pentru finalizarea acestor proiecte?
Răzvan Cuc: Până la sfârșitul acestui an, proiectele lansate pe SEAP și ANAP, pentru proiectare și execuție, vor ajunge la 800 de km. Printre acestea, se află podul suspendat de la Brăila, segmentul de sud al noii centuri a Bucureștiului la profil de autostradă, modernizarea centurii existente a Capitalei, între A1 – DN 7 și DN 2 – A2 și drumul expres Craiova-Pitești. S-a încheiat perioada de contestații pentru podul peste Someș, iar în următoarea perioadă se va putea semna și contractul. În plus, avem transmise la ANAP spre validare documentațiile pentru secțiunile 1 și 5 ale autostrăzii Sibiu-Pitești, unul dintre cele mai importante proiecte de pe Coridorul 4 Pan European. Avem în atenție și celelalte trei secțiuni ale acestei autostrăzi atât de importante. Pentru secțiunea 4 a fost deja predat studiul de fezabilitate, iar secțiunile 2 și 3 sunt în diverse faze pentru finalizarea studiului de fezabilitate. Se va putea trece rapid la etapa de proiectare și execuţie. Suntem în curs de finalizare și cu documentațiile pentru secțiunea de autostradă Suplacu de Barcău – Borş și tronsonul Mihăiești – Suplacu de Barcău, care include Tunelul Meseş. În acest an, CNAIR lansează procedura de achiziție publică pentru proiectare și execuție a secţiunii Târgu Mureș – Târgu Neamţ – Iași, denumită Autostrada Montana. Trebuie să adaug și faptul că în primul trimestru au fost lansate proceduri de achiziţie pentru studii defezabilitate și proiecte tehnice care vizează un total de 336,50 km de drum expres. Mă refer aici la drumurile de mare viteză Focşani – Bacău, Bacău – Paşcani, Buzău – Focşani, Ploieşti -Buzău și drumul expres care va asigura legătura între A3 și aeroportul Henri Coandă. În funcţie de durata procedurilor legale, semnarea contractelor poate avea loc anul acesta. Sunt câteva din proiectele pe care le lansăm anul acesta și care vor avea o durată de execuție cuprinsă între 3 și 4 ani, în funcție de momentul atribuirii contractelor.
Capital: În ce stadiu este actuala centură a Capitalei. Va fi vreodată lărgită, integral, la patru benzi?
Răzvan Cuc: Construim o nouă centră a Capitalei, la nivel de autostradă. Am lansat zilele acestea, pe SEAP, anunțul de participare pentru procedura de achiziție publică pentru proiectarea și execuția sectorului de Sud al noii centuri a Bucureștiului, la profil de autostradă. Acest prim sector sector va avea 52 de km, va face legătura între A1și A2. În acest fel vom descongestionarea circulația în zona de Sud a Bucureștiului, iar pe de alta parte, vom putea asigura traficul rutier de tranzit. Proiectul va avea o valoare de aproximativ 580 de milioane de euro, și ar urma să fie construit în 3 ani și jumătate. Vreau să asigur bucureștenii, și nu numai, că nu renunțăm la modernizarea centurii existente și aici vă reamintesc faptul că sunt deja postate în SEAP proiectele sensurilor giratorii de la Berceni și Oltenița. Între cele două intersecții, centura existentă va fi lărgită la 4 benzi, ceea ce va contribui la îmbunătățirea circulației în zonă. Pe zona de Nord a Bucureștiului, centura este deja în mare parte modernizată la 4 benzi pe sens, iar situația va fi îmbunătățită odata ce Pasajul Mogoșoaia va fi dat în folosință.
Capital: Când încep lucrările pentru pasajul de la Domnești?
Răzvan Cuc: Lucrările la pasajul Domnești ar trebui să înceapă în acest an. Este un proiect vital pentru fluidizarea traficului rutier de pe centura Capitalei. Mă astept ca asocierea care a câștigat licitația să dea dovadă de responsabilitate și profesionalism, asta în conditiile în care, pe de-o parte, vorbim de o lucrare amânată mai mulți ani, iar, pe de altă parte, trebuie să respecte prevederile legale. Vreau să le transmit că este bine să ia în serios acest important proiect.
Capital: În mandatul d-voastră se va finaliza vreun kilometru din autostrada Comarnic-Brașov?
Răzvan Cuc: Bineînțeles! Știți că a fost deja desemnat câștigătorul pentru proiectarea și execuția sectorului de autostradă Râșnov-Cristian și a drumului de legatură, cu profil de autostradă, care asigură descărcarea traficului rutier spre municipiul Brașov.
Capital: Ați anunțat o listă de 14 constructori care nu și-au respectat contractele. Cine sunt aceștia și ce măsuri pregătiți? Ce faceți cu cei care contestă licitațiile și blochează proiectele?
Răzvan Cuc: Am spus de mai multe ori că astfel de practici vor fi sancționate și iată că mă țin de cuvânt! Vorbesc aici atât despre constructorii care nu respectă termenele contractuale, cât și despre contestatarii de profesie. L-am informat și pe premierul Mihai Tudose că am o listă cu toți cei care nu au respectat contractele pe care le-au avut de gestionat. În acestă listă neagră nu intră doar constructorii, ci și proiectanții- consultanții. Documentul îl vom înainta și Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice. Timp de doi ani, aceste firme nu vor mai avea voie să participe la alte licitaţii în România. Sper că astfel vor înțelege că nu se mai pot juca cu banii publici și cu nervii românilor. Nu vreau să dau acum nume, dar puteți deduce care sunt acei constructori, consultanți sau proiectanți care de-a lungul timpului au primit notificări negative sau multiple penalizări pentru că nu au respectat termenii contractuali. Și împotriva contestatarilor vreau să luăm măsuri. Probabil că este nevoie de unele modificări legislative care să nu le mai permită acestora să mai pună bețe în roate proiectelor de interes public. Toți trebuie să înțeleagă faptul că statul român este onest cu cei care se dovedesc parteneri cinstiți.
Capital: TAROM va cumpăra alte avioane în acest an și în 2018? Putem spune că zboară pe profit odată cu programul de reînnoire a flotei?
Răzvan Cuc: Nu încă, dar sperăm să facă acest lucru pe măsură ce oamenii vor descoperi noile aeronave cu care dotăm acum flota companiei. După aproape zece ani, TAROM are două noi avioane Boeing 737-800 NG – Sarmizegetuza și Marea Unire. Cu o flotă înnoită și uniformizată, TAROM va fi pe profit. Luăm în calcul să avem, în cel mai scurt timp, 30 de noi aeronave, cu care să putem asigura călătorilor și variante de lung curier (SUA, China și Canada), chiar din acest an, sau cel mai târziu din 2018.
Capital: Când vom circula cu metroul de la Eroilor în Drumul Taberei și de la Gara de Nord la Aeroportul Henri Coandă?
Răzvan Cuc: Linia de metrou Magistrala 6, care va asigura legătura reţelei de metrou a Capitalei, cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Otopeni este un proiect vital pentru Ministerul Transporturilor. La preluarea mandatului, am găsit acest proiect blocat, împreună cu echipa din minister am repus pe circuitul normal acest proiect de investiții. Până la sfârșitul acestui an vom demara procedura de achiziție a lucrărilor de structură pentru M6. La Magistrala 5, pe secțiunea Râul Doamnei – Eroilor, inclusiv stația și depoul Valea Ialomiței, ne-am confruntat cu o serie de probleme cauzate de contestaţii legate de materialul rulant. Acum, că acestea au fost suspendate, Metrorex va iniția o nouă proceduraăde achiziție publică pentru materialului rulant, în primă fază 13 trenuri. Sperăm ca până la finalul semestrului 1 din 2018 să finalizăm și Magistrala 5 de metrou.
Capital: Câte șantiere ați vizitat în ultimele șase luni?
Răzvan Cuc: Ministerul Transporturilor nu se poate administra doar de la birou. Este nevoie să mergi pe teren, să iei pulsul direct de la fața locului, și eu exact acest lucru mi-am propus, încă de la începutul mandatului. Așa monitorizez și activitatea directorilor de DRDP, astfel încât să pot vedea dacă promisiunile și termenele devin realitate. De aceea, prefer să merg și să vorbesc direct cu autoritățile locale despre problemele pe care le au. Am făcut acest lucru în județul Bistrița-Năsăud sau la Mehedinți, când am discutat despre planificarea, pentru acest an, a lucrărilor de consolidare și întreținere la DN 57 pe sectoarele Orșova – Eșelnița – Dubova. M-am asigurat că se respectă termenele și că execuțiile sunt de calitate pe șantierele autostrăzilor Lugoj-Deva și Sebeș-Turda. De asemenea, am inspectat șantierele din jurul Bucureștiului și am fost să verific lucrările de modernizare a podului de la Agigea. Am redeschis circulația feroviară pe tronsonul Giurgiu-Grădiștea, iar când a nins m-am asigurat că drumarii își fac datoria. Nu știu un număr exact al deplasărilor. Vreau să mă asigur că toată lumea își face treaba și că suntem pe drumul cel bun, nu?