Unul dintre cei mai importanţi şefi de companie de asigurări din România, vorbeşte pentru Capital despre relaţia invers proporţională dintre calitatea parcului auto din România şi abilităţile de şofer ale românilor dar şi despre inevitabila creştere a preţurilor pe zona poliţelor auto
“Sunt mulţi români care dau, fără să se uite, 50.000 de euro pentru o maşină însă se gândesc de două ori dacă să plătească 1.000 de euro pentru asigurare”, spune, într-un interviu pentru Capital, MIhai Tecău, preşedintele Omniasig. Potrivit acestuia relaţia invers proporţională dintre calitatea foarte bună a parcului auto, pe de-o parte, şi abilităţile scăzute ale şoferilor şi infrastructura, pe de altă parte, au generat o adevărată explozie a numărului de evenimente în care şoferii din România sunt implicaţi.
Tecău spune că, pe zona de RCA, frecvenţa daunelor este, în ţara noastră, de două ori mai mare decât în Europa iar în ceea ce priveşte şoferii asiguraţi CASCO, situaţia a devenit de-a dreptul dramatică. Nu mai puţin de 60 din 100 de maşini asigurate CASCO înregistrează, anual o daună. Despre aceastea dar şi despre planurile Omniasig, situaţia din piaţa asigurărilor şi imaginea proastă pe care aceasta o are în ochii companiilor străine, în interviul de mai jos.
Capital: Ce părere aveţi despre propunerea CSA de a introduce sistemul italian şi în România? Mă refer la plata RCA de către propriul asigurător şi decontarea ulterioară între companii?
Mihai Tecău: Este un model italian care a fost încercat şi în Franţa şi în Austria la un moment dat. N este rău dar trebuie studiat şi trebuie văzute efectele. În Italia a pornit iniţial între două sau trei companii, nu pentru toată piaţa.
Sunt discuţii în CSA la nivel ethnic. Sunt oameni de la fiecare companie implicaţi în aceste discuţii. E un sistem care nu poate merge fără să vezi eventualele derapaje. Dacă îi dăm drumul fără să îl studiem, este posibil să avem mai multe probleme decât avem. De exemplu, ca să meargă acest sistem ar trebui întâi rezolvată problema datoriilor pe care unele societăţi de asigurare le au către altele. Dacă această situaţie nu este rezolvată înainte de implementarea noului sistem, datoriile nu vor mai fi plătite. Vorbim despre trei companii care au acumulat datorii semnificative.
Capital: Cât de buni şoferi sunt românii în comparaţie cu alţi europeni?
M.T: Nu-mi pot explica, pur şi simplu, frecvenţele daunelor pe partea de auto. Avem la RCA dublu faţă de Europa. La noi, frecvenţa medie este 10-11% iar în Europa este cinci, maximum şase la sută. Cât preţ să iei ca să poţi acoperi daunele când dauna medie este peste 1.000 de euro?. Calitatea maşinilor este una extraordinară şi nu o poţi repara la colţul străzii. Pe CASCO frecvenţele sunt peste 50%, pe retail au ajuns la 60%. Din o sută de maşini, şaizeci au daune. Sunt lucruri legate de trafic, de calitatea de şofer pe care o au românii. Diferenţa enormă dintre calitatea flotei şi abilităţile de conducător pe care le avem. Flota auto este una dintre cele bune din Europa dar drumurile, infrastructura şi calitatea de şofer sunt cu mult sub media Europei. Este vorba şi de mentalitate. Ai o maşină care costă 50.000 de euro dar te îndoieşti când o asigurare costă 1.000 de euro, să zicem. Ieri am plătit 900 de dosare de daună şi această cifră este constantă. Dacă luăm o medie de 4000 de lei, iată cât se plătesc.
Capital: Toate acestea nu înseamnă prime mai mari pentru asigurările auto?
M.T: Cu primele pe care le avem în România pe RCA şi CASCO, cu preţurile practicate pentru reparaţii, cu frecvenţa care există pe portofoliile noastre, lucrurile arată dezastruos la nivel de piaţă. De aceea, una dintre strategiile Omniasig a vizat şi creşterea preţurilor dar şi selectarea clienţilor. Noi am pierdut pe RCA cam 50% din portofoliu în ultimul timp. Preţurile noastre la RCA sunt printre cele mai mari. Pe această zonă avem preţuri mari şi vindem cam 1000 de poliţe pe zi cu o primă medie de peste 700 de lei. Suntem selectivi pe această zonă, ţinem cont de experienţa conducătorului auto şi de multe altele. Încercăm să găsim nişa care să ne asigure profitabilitatea. Singura metodă este să-ţi selectezi clientela astfel încât să vezi ce filon este pozitiv. Nu poţi să asiguri servicii de calitate pe nişte preţuri de nimic. Pur şi simplu nu se poate. Nu este fezabil financiar. Să nu spună cineva că a găsit cheia succesului că nu are cum să o găsească. Le punem pe hârtie că sunt nişte calcule simple. În asigurări se fac calcule simple vizavi de profitabilitate. Ştii frecvenţa daunei, ştii dauna medie. Le înmulţeşti şi afli cât ai de plătit.
Capital: Nu vi se pare că în România sunt prea multe societăţi de asigurare? Avem peste 40 de asigurători, mai mulţi decât băncile?
M.T: Se aşteaptă creştere pentru că este potenţial. Această “înghesuială” nu este pentru cele două miliarde de euro cât reprezintă piaţa în acest moment. Creştere o aşteptăm de ceva vreme şi e legată de mai multe aspecte. Ţine de profitabilitate şi de calitatea serviciilor. Creşterea ar putea să vină din zona locuinţelor şi din zona corporate. Pe partea de corporate totul este strict legat de ceea ce înseamnă business în România inclusiv de bănci şi de tot ce înseamnă partea de creditare. Sunt multe firme care încep să închidă. Dacă economia nu îşi revine nu cred că am putea să creştem în situaţia actuală. Cei din străinătate discută între ei despre situaţia din România. Cifrele se văd pe piaţă. Din păcate, România este roşie din acest punct de vedere. În toate hărţile marilor companii, România este văzută prost.
Capital: Ce planuri aveţi cu Omniasig, vreţi să rămâneţi lider de piaţă?
M.T: Este scopul nostru să fim lideri de piaţă dar scopul meu în principal este să aduc această companie pe profit adică să construiesc în aşa fel încât până la urmă să arătăm profit operaţional. Know how-ul VIG este foarte important şi, mai ales, experienţa în zona administrării unor companii profitabile. Piaţa din România are nişte valenţe greu de înţeles la momentul de faţă şi bătălia pentru cotă de piaţă credeam că s-a dus însă lucrurile nu sunt chiar atât de clare. Anul acesta încă suntem în faza de închidere aprocesului post-fuziune. Ne propunem definitivarea procesului şi integrarea echipelor.
Suntem pregătiţi pentru o majorare de capital pe care o vom face în noiembrie, în valoare de 30 de milioane de euro pentru susţinerea companiei. Profitul va fi în mod clar un obiectiv pentru anul viitor. În ceea ce priveşte, primele brute subscrise rămâne obiectivul de 1,2 miliarde de lei însă cadenţa de până acum ne arată ar trebui să fim ceva mai insistenţi pentru a-l îndeplini.