Odată cu eliminarea timbrului de mediu, „samsarii auto“ au invadat reprezentanţele Registrului Auto Român. Din datele RAR, în prezent, zilnic se înmatriculează peste 2.000 de autovehicule second-hand, iar angajaţii instituţiei sunt obligaţi să facă ore suplimentare de muncă.
Într-un interviu acordat revistei Capital, directorul general al Registrului Auto Român, George Dincă, ne-a făcut o radiografie a înmatriculărilor pentru mașinile la mâna a doua, cumpărate din străinătate. Şeful RAR ne-a precizat că odată cu eliminarea timbrului de mediu şi a altor taxe, numărul de persoane care doresc să-și înmatriculeze mașinile la mâna a doua, cumpărate din străinătate, a crescut considerabil. Din datele Registrului Auto Român, în prima lună a acestui an, reprezentanțele teritoriale ale RAR au eliberat cărți de identitate pentru 37.437 vehicule importate second-hand. În comparaţie cu aceeaşi lună a anului trecut, numărul este mai mare cu aproximativ 30%.
George Dincă ne-a explicat că în ultima lună a anului trecut, numărul cărţilor de identitate eliberate pentru maşinile importate s-a ridicat la 30.129, iar în primele opt zile din luna februarie am emis cărţi de identitate pentru aproximativ 15.000 de vehiculele importate second-hand.
„Conducerea Registrului Auto Român a luat o serie de măsuri pentru a gestiona eficient situația generată de creșterea numărului de clienți care se programează în această perioadă în vederea eliberării actelor necesare înmatriculării mașinilor second-hand: eliberare CIV, ITP și certificarea autenticității”, ne-a declarat directorul general al RAR.
„Angajaţii de pe linie au fost rugaţi să nu plece în concedii în această perioadă”
Pentru a face faţă activitatăţii instituţiei pe care o conduce, George Dincă ne-a mai explicat că sunt necesare ore suplimentare. „Pentru a face faţă programărilor şi a putea onora solicitări din partea clienţilor, inclusiv pentru luna februarie, RAR a stabilit ore suplimentare de muncă în reprezentanțele unde s-a impus acest lucru şi a dislocat personal cu pregătire similară din alte departamente către liniile tehnice de lucru. De asemenea, angajaţii de pe linie au fost rugaţi să nu plece în concedii în această perioadă”, ne-a mai explicat şeful RAR.
Dincă a menţionat că cel mai mare număr de programări la RAR pentru eliberarea documentelor în vederea înmatriculării maşinilor second-hand aduse din străinătate s-a înregistrat în partea de nord a ţării, extinzându-se apoi către centru şi est.Potrivit datelor RAR, pentru luna ianuarie, spre exemplu, raportul între solicitările privind eliberarea de acte pentru maşini noi respectiv second-hand a fost covărşitor. Peste 8.000 de maşini noi şi peste 32.000 de maşini la mâna a doua.
Inspectorii RAR trebuie să aibă cel puţin 4 ani experienţă
După eliminarea taxei pe poluare, întreaga responsabilitate a stopării mașinilor de ocazie neconforme este pe umerii inspectorilor RAR. George Dincă a amintit faptul că, în ciuda creșterii numărului de programări în contextul menţionat, inspectorii Registrului Auto Român nu fac rabat la calitatea prestaţiilor. Conform oficialului RAR, aproximativ 22% din autoturismele vechi importate verificate pentru eliberarea cărții de identitate au fost respinse de inspectorii RAR.
Până în prezent, în ciuda verificării vehiculor de ocazie importate de către RAR și a existenței taxei pe poluare, în România este foarte vizibilă intrarea în circulație a unor vehicule extrem de vechi și poluante. “Maşinile sunt verificate cu maximă prudenţă şi ne asigurăm că primeşte undă verde la inspecţie niciun autovehicul “second-hand” care nu corespunde perfect din punct de vedere tehnic. Mai mult, oprim maşinile în trafic pentru controale privind emisiile poluante”, ne-a spus directorul general al RAR.
George Dincă consideră că angajații RAR și-au făcut și își fac datoria de a împiedica intrarea în circulație a unor mașini care constituie adevărate pericole pe roți. “Registrul Auto Român se aşteaptă ca acest val de programări să mai dureze, însă RAR este pregătit să facă faţă cererilor. Inspectorii RAR care verifică autoturismele vechi importate verificate pentru eliberarea cărții de identitate trebuie să aibă cel puţin 4 ani experienţă”, a punctat şeful RAR.
În prezent, conducerea Registrului Auto Român lucrează la un plan suplimentar de soluţii pentru fluidizarea programărilor şi decongestionarea situaţiei, măsuri pe care le vom comunica în mod public în cel mai scurt timp. RAR precizeazăclienților că, prin intermediul serviciului call-center național, au posibilitatea să se programeze în județele limitrofe atunci când în zona de prim interes este foarte aglomerat. Numărul de telefon la care ne pot apela este 021/9672.