OCDE nu susține interzicerea folosirii telefoanelor mobile în școli

Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) nu susține interzicerea folosirii telefoanelor mobile în școli. Într-o analiză referitoare la rezultatele PISA 2022, în care s-a vorbit și despre efectele folosirii telefoanelor mobile asupra rezultatelor școlare ale elevilor, OCDE a căutat soluții pentru ca atenția elevilor să nu mai fie distrasă din cauza tehnologiilor digitale.

Atunci când elevii folosesc telefonul mobil sau alte dispozitive digitale timp de trei ore pentru a se relaxa sau pentru a învăța, performanța lor la matematică crește. În cazul în care depășesc trei ore, le scade performanța. Pe scurt, telefoanele mobile pot avea o influență negativă asupra procesului de învățare al elevilor.

Potrivit PISA 2022 – Volumul 2, România se numără printre țările cu un grad foarte ridicat de utilizare a dispozitivelor digitale la școală.

PISA 2022 raport OCDE
SURSA FOTO: Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică

Care ar fi soluția eficientă?

România se numără printre țările participante la PISA 2022 cu cei mai mulți elevi care au recunoscut că sunt distrași de telefoanele mobile și de colegii care folosesc dispozitive digitale. Conform sursei citate anterior, ar fi nevoie de „modalități eficiente de a limita sursele de distragere a atenției” cu dispozitive digitale, la școală sau în afara ei.

Totuși, interdicția folosirii telefoanelor mobile în școală nu este printre soluțiile agreate. Soluțiile trebuie căutate în consolidarea competențelor digitale în rândul elevilor și în rândul profesorilor.

Interzicerea folosirii telefoanelor mobile la școală îi poate determina pe elevi să le folosească mai mult acasă. Politicile școlare care întăresc competențele digitale ale elevilor pot să îi susțină pe aceștia pentru a face față gadget-urilor ce le distrag atenția.

„Analizele PISA 2022 arată că este mai puțin probabil ca elevii care percep că au o competență mai solidă în ceea ce privește tehnologiile de informații și comunicare să se declară ușor distrași, chiar și când e luat în calcul profilul socio-economic al elevilor și al școlilor.

Elevii par, totodată, să fie mai puțin distrași prin folosirea dispozitivelor digitale când închid notificările de pe rețele sociale și aplicații mobile, în timpul orelor, când nu au dispozitivele digitale deschise în timpul orei pentru a lua notițe sau pentru a căuta informații sau când nu se simt presați să fie online și să răspundă unor mesaje atunci când sunt la ore.

(…) Întărirea parteneriatelor între școală și familie, o comunicare clară și recomandări nuanțate adresate părinților, pe tema provocărilor și oportunităților mediilor digitale pentru copiii lor, întărirea competențelor digitale ale adulților pot sprijini o implicare mai eficientă a părinților în interacțiunea copiilor cu mediile digitale”, scrie în acel raport.

Profesorii trebuie să fie bine pregătiți

„În mod esențial, întărirea competenței digitale a elevilor și abilității acestora de a naviga în medii digitale necesită profesori bine pregătiți. Formarea inițială și dezvoltarea profesională a profesorilor conturează capacitatea acestora de a limita sursele de distragere a atenției la clasă, prin folosirea dispozitivelor digitale.

În țările OCDE unde există date disponibile, rezultatele PISA 2022 arată că profesorii de matematică implicați, în anul anterior evaluării, în acțiuni de dezvoltare profesională legate de competențele TIC pentru predare au raportat un nivel mai scăzut de distragere a atenției elevilor atunci când colegi ai acestora folosesc dispozitive digitale în clasă. (…)”, se mai arată în raportul citat.